Anonym skriver:
Prøv f.eks at læse svar fra debatten: Min livmoder er hård.
(DET ER IKKE MIN DEBAT, men synes bare tonen er hård).
Dét vil jeg give dig ret i - at den nævnte debat rummer nogle dumme, anonyme svar. Til gengæld er der også, heldigvis for TS, nogle venlige af slagsen.
Jeg ved ikke lige, hvad man kan stille op med, at nogle indlæg ikke besvares. Det er jo til syvende og sidst lige så meget op til dig som til alle andre at gøre noget ved. Hvis et emne ikke interesserer mig en dyt, eller jeg intet har at bidrage med, svarer jeg ikke. Jeg føler ikke noget ansvar for at svare på noget alene for at vise venlighed, må jeg indrømme - med mindre, der er tale om et indlæg fra én, der virkelig skriger på medfølelse, men det vil som regel også interessere mig.
Måske bliver man lidt selektiv og dermed også sværere at påvirke med tiden. Når man for 720. gang læser et indlæg om samme problematik - en test, der er taget alt for tidligt og intet viser; et “Er jeg en dårlig mor?”-indlæg, der omhandler en episode, hvor TS har snerret ad sit barn; en episode med en mand, der har været i byen til kl. fem, og aftalen var kl. et - så er det for mit vedkommende sjældent, jeg føler mig kaldet til at svare. Jeg opfatter det ikke som en forpligtelse på samme måde, som hvis vedkommende bad om min hjælp IRL. Det er sådan set det samme, som når jeg debatterer fx politik og samfundsforhold i andre fora - der er emner, jeg springer forbi, fordi de er ligegyldige for mig. Og jeg tror altså ikke, man kan fremelske en stemning af “Vi skal tage pænt imod alle og sørge for, alle får en god oplevelse herinde” i form af “svarpligt” i et stort forum som dette. Det er sitet for stort og medlemmerne for anonyme for hinanden til.
Tonen er jo altid til diskussion, og jeg synes bestemt også, nogle er grove - det synes andre måske også om mig indimellem - men lige, fra jeg begyndte herinde for en del år siden, har der været indlæg som dine, der fortæller, at det var bedre “før i tiden”, så jeg ved ikke, om den holder vand. Det værste, JEG ved, altså herinde, er anonyme indlæg, der kun har til formål at kritisere og ironisere - hvor det er helt tydeligt, at anonymiteten er valgt, så vedkommende kan give den fuld gas på hån og spydighed. Så ved man jo godt selv, man går over grænsen - ellers stod man vel ved sine ord.
Det var lige mine tanker. Hvad tænker du selv om ubesvarede indlæg? Bør man i den gode stemnings navn svare på noget, der ikke har ens interesse? Er det ikke naturligt, at der er en “what’s in it for me?”-tendens, når det skrevne er én fuldstændigt uinteressant, og spørgeren ikke er i alvorlig krise?