Forskellen op strejke og lockout

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. marts 2018

lineog4

Janey skriver:

Ved en strejke udvælger fagforbundene, hvem af deres medlemmer, der skal strejke. 

Ved en lock out "låser" arbejdsgiverne alle de medarbejder ude, som er omfattet af den overenskomst man strides om. Den store forskel er, at ved strejken er det kun 10-15% af medlemmerne, der skal strejke og dermed ikke får løn osv. i perioden. Sker der en lock-out sendes alle de organiserede medarbejdere hjem uden løn. 

Kommunen fx kunne også have valgt kun at lockoute 10%

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2018

lineog4

Det korte svar er, at  strejke er noget arbejdstager kan varsle og gennemføre og  lockout er noget arbejdsgiver kan varsle og gennemføre.

Når man laver overenskomstforhandlinger og ikke kan komme til enighed, så har begge parter muligheden for at varsle konflikt enten i form af strejke eller lockout. Hvis man ønsker at ophæve den aftale der er dvs. Overenskomsten fra sidst så skal man enten strejke med minimu 10% eller lockoute minimum 10%.

i 2013 ønskede KL at ophæve lærernes arbejdstidsaftale og brugtevdrfor våbenet: lockout. De kunne i princippet havde nøjes med at lockoute 10% men valgte at lockoute alle - formodentlig fordi man ønskede et regeringsindgreb.

Denne gang er det fagforeninger der øsnker at ophæve de eksisterende aftaler og derfor vælger at varsle en strejke. De vælger 10% både fordi det er dyrt og for ikke at ramme alle. Modsvaret er fuld lockout som Ziegler sagde for så kan det afsluttes hurtigt når enten strejkekassen er tømt eller når man fra regeringen ikke kan stå inde for DK går i stå. Men en lockout er ikke per natur en lovkut af alle. 

Anmeld Citér

8. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
lineog4 skriver:

Kommunen fx kunne også have valgt kun at lockoute 10%

Det har du ret i, og så vidt jeg har læst mig til, så sendte KL også kun lockoutvarsel for omkring halvdelen, så det var forkert, at jeg fik skrevet, at de lockoutede alle. Det svar var vist påvirket af, at de i tv havde snakket om en total lockout.

Anmeld Citér

8. marts 2018

Mortil2piger18

Janey skriver:

Det har du ret i, og så vidt jeg har læst mig til, så sendte KL også kun lockoutvarsel for omkring halvdelen, så det var forkert, at jeg fik skrevet, at de lockoutede alle. Det svar var vist påvirket af, at de i tv havde snakket om en total lockout.

Ja KL har ikke lockoutet os i ældre og handicap plejen feks. Fordi vi var for vigtige for samfundet ift livsnødvendig pleje osv. Men ikke vigtig nok til lønforhøjelse 

Anmeld Citér

8. marts 2018

Anonym trådstarter

er ALLE folkeskoler i dk nu ramt af lockout også ? 

Anmeld Citér

8. marts 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

er ALLE folkeskoler i dk nu ramt af lockout også ? 

Det mener jeg, at have læst at de er.

Anmeld Citér

8. marts 2018

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Det mener jeg, at have læst at de er.

Hvad med børnehaver og vuggestuer ?  Er det også alle 

Anmeld Citér

8. marts 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Ja, det mener jeg. 

Anmeld Citér

8. marts 2018

lineog4

Anonym skriver:

Alle dagplejere, vuggestuer, børnehaver og folkeskoler er lockoutet pr. 10.4. hvis ikke der findes en løsning inden.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.