Forskellen op strejke og lockout

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. marts 2018

Mom

Profilbillede for Mom

Jeg ser at mange glemmer en vigtig part i alt dette. Regionener. Det gælder både AC´er og HK´ere.

Regionerne er styrende for hele sundhedssektoren. En del HK´er udtaget på regionens niveau til strejke, imens jeg kan høre på mine AC kollegaer at de alle er udtaget. Ved lockout på Regions niveau vil det omfatte alle regions ansatte, undtaget et nødberedskab på diverse hospitaler. (så vidt jeg har forstået)

Så HK´er er meget involveret i disse overenskomst forhandlinger, strejke og eventuel lockout. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2018

Karina84

Hvad så hvis man ikke er medlem af en fagforening? Hvad gør man så og igen, er der forskel på lockout og strejke?

Blot et tænkt eksempel, ved slet ikke om det er aktuelt for nogen.

Anmeld Citér

7. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Karina84 skriver:

Hvad så hvis man ikke er medlem af en fagforening? Hvad gør man så og igen, er der forskel på lockout og strejke?

Blot et tænkt eksempel, ved slet ikke om det er aktuelt for nogen.

Er man ikke medlem af en fagforening, skal man gå på arbejde som man plejer, og det gælder både ved lockout og strejke. Jeg tænker, at det er aktuelt for mange, da der også er offentligt ansatte, der ikke er medlem af en fagforening eller er medlem af en anden end dem, der er med i konflikte. De såkaldte "gule" fagforeninger er jo ikke med, så er man f.eks. medlem af Krifa, skal man stadig møde op på arbejde. 

Der er forøvrigt nu meldt lock-out varsel ud for de statsansatte, og man forventer i medierne, at samme varsel kommer for kommunerne senere i dag.

Anmeld Citér

7. marts 2018

Mortil2piger18

Janey skriver:

Er man ikke medlem af en fagforening, skal man gå på arbejde som man plejer, og det gælder både ved lockout og strejke. Jeg tænker, at det er aktuelt for mange, da der også er offentligt ansatte, der ikke er medlem af en fagforening eller er medlem af en anden end dem, der er med i konflikte. De såkaldte "gule" fagforeninger er jo ikke med, så er man f.eks. medlem af Krifa, skal man stadig møde op på arbejde. 

Der er forøvrigt nu meldt lock-out varsel ud for de statsansatte, og man forventer i medierne, at samme varsel kommer for kommunerne senere i dag.

De havde varslet lockout fra den 10 april ikke? Og strejke fra den 4? Jeg prøver at følge med men det er det rene boldspil Medmindre de på mirakuløst måde bliver enige inden. 

Anmeld Citér

7. marts 2018

Anonymor

Jeg er stadig ikke med. I min kommune er det kun tandplejen på de to folkeskoler der er udtaget til strejke. Men hvis der kommer lockout, vil det så også omfatte skolerne og børnehaverne, selvom de ikke er udtaget til at skulle strejke? 

Anmeld Citér

7. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Mortil2piger18 skriver:

De havde varslet lockout fra den 10 april ikke? Og strejke fra den 4? Jeg prøver at følge med men det er det rene boldspil Medmindre de på mirakuløst måde bliver enige inden. 

Jo men indtil videre kun for de statsansatte. Jeg følger med på TV2News i dag og her forventer de, at KL kommer med lockout varsel for de kommunalt ansatte senere i dag

Anmeld Citér

7. marts 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonymor skriver:

Jeg er stadig ikke med. I min kommune er det kun tandplejen på de to folkeskoler der er udtaget til strejke. Men hvis der kommer lockout, vil det så også omfatte skolerne og børnehaverne, selvom de ikke er udtaget til at skulle strejke? 

Ja. 

Anmeld Citér

7. marts 2018

Anonym trådstarter

Janey skriver:

Hvad er forskellen på lockout fra kommunerne og de andre ? 

Anmeld Citér

7. marts 2018

Anonym trådstarter

Janey skriver:

Jo men indtil videre kun for de statsansatte. Jeg følger med på TV2News i dag og her forventer de, at KL kommer med lockout varsel for de kommunalt ansatte senere i dag

Hvis kl kommer med den lockout, skal alle som arbejder indenfor kommunerne så blive væk fra Arb 

Anmeld Citér

7. marts 2018

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Ja. 

Alle skoler ? Og børnehaver lige gyldig hvilke kommune ? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.