Forskellen op strejke og lockout

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. marts 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Alle skoler ? Og børnehaver lige gyldig hvilke kommune ? 

Jep. Det eneste som kommer til at "køre" (som jeg forstår det) er et nødberedskab i sundhedsvæsenet, politi og brand, og sikkert noget andet.

Ved lockout har jeg hørt at antallet af lockout ramte ansatter er 800.000 mennesker (mener jeg). De statsansatte udgør de 120.000 mennesker. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Anonymor skriver:

Jeg er stadig ikke med. I min kommune er det kun tandplejen på de to folkeskoler der er udtaget til strejke. Men hvis der kommer lockout, vil det så også omfatte skolerne og børnehaverne, selvom de ikke er udtaget til at skulle strejke? 

Lockout-varslet er indtil videre for ALLE der arbejder på de statslige arbejdspladser OG er omfattet af den overenskomst, der strides om. Er man ikke med i de fagforeninger, der er med i striden, må man ikke strejke og bliver ikke ramt af lockout.

KL melder ud senere i dag.

Anmeld Citér

7. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Hvad er forskellen på lockout fra kommunerne og de andre ? 

Der er ingen forskel. Hvis man er med i en fagforening, der er ramt af lockout, må man ikke møde på arbejde og får ikke løn uanset om man er ansat ved stat eller kommune.

Anmeld Citér

7. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Hvis kl kommer med den lockout, skal alle som arbejder indenfor kommunerne så blive væk fra Arb 

Nej kun dem der er medlem af de fagforeninger, der er lockoutet, men jeg vil tro, at det vil være langt de fleste ansatte, der er det. Nogle er dog også uden fagforening eller medlem af Krifa eller lignende og de er ikke omfattet af lockout.

Anmeld Citér

7. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Alle skoler ? Og børnehaver lige gyldig hvilke kommune ? 

ja hvis KL laver lockout, men kun de medarbejdere, der er medlem i de fagforeninger, der kører konflikt med, men det vil formentlig være de fleste medarbejdere i stat og kommune.

Anmeld Citér

7. marts 2018

debbie19

Nogen der har forstand på vis man er flexjobber på et plejehjem og ikke er i fagforening da man i sin tid fik afvide at der ingen fordele ville være at være i fagforening på flexjob... min mand står nemlig i den her situation og jeg ved simpelhent ikke hvad hulan vi skal gøre vis han ingen indtægt får da jeg pt er sygmeldt og min indtægt dækker nærmest kun huslejen...

vi krydser finger for at han er den heldige der vil blive kaldt på arbejde men i tilfælde af han ikke gør så vil det betyde vi ingen indtægt får fra hans side og vi har ingen opsparing længere da den blev akut brugt sidste måned så lige nu er vi rigtig på spanden. 

findes der noget man kan søge for at få mad på bordet vis det hele ender med strejke/lockout og ingen fagforening. eller skal vi sulte fordi jeg kun kan dække vores faste udgifter med nød og næppe... jeg er allerede begyndt og tænke det værste og derfor opsagt netflex og viaplay for at spare heller være sikker ind og stå midt i det hele og tænke over hvad man kunne have sparet på.... lige nu håber jeg de rykker det de der 2 x2 uger for så vil han nå og få normal løn og vi vil kunne nå og spare op så vi har dem at leve af for som sagt vi fik pludselig ret brug for opsparing forrig måned så det hele er lidt ææææv lige nu ..................................................................

Anmeld Citér

7. marts 2018

1977

Profilbillede for 1977
debbie19 skriver:

Nogen der har forstand på vis man er flexjobber på et plejehjem og ikke er i fagforening da man i sin tid fik afvide at der ingen fordele ville være at være i fagforening på flexjob... min mand står nemlig i den her situation og jeg ved simpelhent ikke hvad hulan vi skal gøre vis han ingen indtægt får da jeg pt er sygmeldt og min indtægt dækker nærmest kun huslejen...

vi krydser finger for at han er den heldige der vil blive kaldt på arbejde men i tilfælde af han ikke gør så vil det betyde vi ingen indtægt får fra hans side og vi har ingen opsparing længere da den blev akut brugt sidste måned så lige nu er vi rigtig på spanden. 

findes der noget man kan søge for at få mad på bordet vis det hele ender med strejke/lockout og ingen fagforening. eller skal vi sulte fordi jeg kun kan dække vores faste udgifter med nød og næppe... jeg er allerede begyndt og tænke det værste og derfor opsagt netflex og viaplay for at spare heller være sikker ind og stå midt i det hele og tænke over hvad man kunne have sparet på.... lige nu håber jeg de rykker det de der 2 x2 uger for så vil han nå og få normal løn og vi vil kunne nå og spare op så vi har dem at leve af for som sagt vi fik pludselig ret brug for opsparing forrig måned så det hele er lidt ææææv lige nu ..................................................................

Han skal tage fat i sin TR. Er han ikke medlem af den faglige del af en fagforening? Altså ikke a-kassen. 

Plejesektoren er undtaget lockout, så lige nu skal han passe sit arbejde 

Anmeld Citér

7. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
debbie19 skriver:

Hvis ikke han er medlem af en fagforening må han ikke strejke og bliver heller ikke omfattet af lockout, så medmindre der bliver blokade på hans arbejdsplads skal han arbejde som han plejer. Taget fra TV2 om personer, der ikke er omfattet af konflikten og hverken skal strejke eller bliver lockoutet:

Derudover er der andre grupper, som ikke kan indgå i en konflikt. Det kan være tjenestemænd eller medarbejdere, der ikke er medlemmer af de faglige organisationer, som KL har overenskomst med.

Anmeld Citér

7. marts 2018

debbie19

han er desværre ikke i fagforening da tidligere leder mente det var nytteløst for fagforeningen ville kun kunne yde råd når nu han er flexjobber. hvilket vi jo nu har fundet ud af ikke passer. Så så snart alt der her ovre melder han sig ind så vi ikke vil stå i den situation igen  men lyder godt vis han ikke bliver ramt  for så kan vi da stadigvæk få mad på bordet 

Anmeld Citér

7. marts 2018

L-mor

Og bare lige for at komme hele vejen rundt er ledere og tjenestemænd ikke omfattet af strejke og lockout.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.