Forskellen op strejke og lockout

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.656 visninger
38 svar
4 synes godt om
7. marts 2018

Anonym trådstarter

Er der en som kan skære forskellen ud i pap for mig ? 

Jeg arbejder F.eks som pædagog i en kommune hvor vi er valgt til at strejke men mange andre er ikke valgt. 

Ligeledes min datters arbejde, der er det kun FOA medlemmerne som er valgt til strejke, mens HK osv skal arbejde. 

Mvh hilsen en fortvivlende dame 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2018

CBbaby

Strejke er, når medarbejderne (organiseret i diverse fagforeninger) vælger at holde sig fra arbejdet. (her får man i stedet for løn, penge fra fagforeningensstrejke kasse)

Lockout er arbejdsgivernes (i dette tilfælde kommunerne og staten) som nægter medarbejder adgang til deres arbejdsplads (Det vil sige, at de heller ikke betaler løn)

Lockout trumfer alt - det bruges, når der laves lovindgreb på trods af oppakningen fra medarbejderne. Det vil sige, at det er meget mere omfattende med en lockout - det koster penge for medarbejderne på en helt anden måde end en strejke. 

Grunden til, at nogen er udtaget til strejke og andre ikke er, er fordi man rent solidarisk lader det gå på tur og at man kan få flere og flere med i strejken. Og at det derudover er nødvendigt at friholde visse medarbejdere i "livsnødvendige" job. (Reddere, læger osv)

Anmeld Citér

7. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Er der en som kan skære forskellen ud i pap for mig ? 

Jeg arbejder F.eks som pædagog i en kommune hvor vi er valgt til at strejke men mange andre er ikke valgt. 

Ligeledes min datters arbejde, der er det kun FOA medlemmerne som er valgt til strejke, mens HK osv skal arbejde. 

Mvh hilsen en fortvivlende dame 

Ved en strejke udvælger fagforbundene, hvem af deres medlemmer, der skal strejke. 

Ved en lock out "låser" arbejdsgiverne alle de medarbejder ude, som er omfattet af den overenskomst man strides om. Den store forskel er, at ved strejken er det kun 10-15% af medlemmerne, der skal strejke og dermed ikke får løn osv. i perioden. Sker der en lock-out sendes alle de organiserede medarbejdere hjem uden løn. 

Anmeld Citér

7. marts 2018

Anonym trådstarter

Janey skriver:

Ved en strejke udvælger fagforbundene, hvem af deres medlemmer, der skal strejke. 

Ved en lock out "låser" arbejdsgiverne alle de medarbejder ude, som er omfattet af den overenskomst man strides om. Den store forskel er, at ved strejken er det kun 10-15% af medlemmerne, der skal strejke og dermed ikke får løn osv. i perioden. Sker der en lock-out sendes alle de organiserede medarbejdere hjem uden løn. 

Så hvis man arbejder med præcis det sammen men at hver sin fagforening så bliver medarbejderne som F.eks har HK også ramt ved en lockout ? 

Anmeld Citér

7. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Så hvis man arbejder med præcis det sammen men at hver sin fagforening så bliver medarbejderne som F.eks har HK også ramt ved en lockout ? 

Nej. Så vidt jeg ved er HK ikke en del af de her overenskomstforhandlinger, så er man medlem af HK, skal man ikke strejke og man bliver heller ikke en del af en lockout

Anmeld Citér

7. marts 2018

CBbaby

Nej. Så vidt jeg ved er HK ikke en del af de her overenskomstforhandlinger, så er man medlem af HK, skal man ikke strejke og man bliver heller ikke en del af en lockout

Ej, det er ikke helt korrekt :-) Der er en masse HK'er som strejker. Blandt andet i kommunen. Se her: https://www.hk.dk/omhk/enhedssider/kommunal-ok18/konflikt-hvor

Men der er forskel på, om det er staten der lockouter eller de kommunale. Så længe det "kun" er statsansatte, bliver HK'erne ikke lockoutet. 

Men lockouter de kommunale også, så bliver alle HK'erne sendt hjem uden løn.

Anmeld Citér

7. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Janey skriver:

Det er ikke rigtigt. Fx skolesekretærerne er i HK. Ansatte i SKAT osv. osv. 

Anmeld Citér

7. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey
CBbaby skriver:

Ej, det er ikke helt korrekt :-) Der er en masse HK'er som strejker. Blandt andet i kommunen. Se her: https://www.hk.dk/omhk/enhedssider/kommunal-ok18/konflikt-hvor

Men der er forskel på, om det er staten der lockouter eller de kommunale. Så længe det "kun" er statsansatte, bliver HK'erne ikke lockoutet. 

Men lockouter de kommunale også, så bliver alle HK'erne sendt hjem uden løn.

Ok. Jeg har ikke hørt HK blive nævnt på noget tidspunkt og kunne ikke lige se noget, da jeg kastede et hurtigt blik på deres hjemmeside, men kan godt se i dit link, at medlemmer i HK Kommunal også er omfattet.

Anmeld Citér

7. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
CBbaby skriver:

Strejke er, når medarbejderne (organiseret i diverse fagforeninger) vælger at holde sig fra arbejdet. (her får man i stedet for løn, penge fra fagforeningensstrejke kasse)

Lockout er arbejdsgivernes (i dette tilfælde kommunerne og staten) som nægter medarbejder adgang til deres arbejdsplads (Det vil sige, at de heller ikke betaler løn)

Lockout trumfer alt - det bruges, når der laves lovindgreb på trods af oppakningen fra medarbejderne. Det vil sige, at det er meget mere omfattende med en lockout - det koster penge for medarbejderne på en helt anden måde end en strejke. 

Grunden til, at nogen er udtaget til strejke og andre ikke er, er fordi man rent solidarisk lader det gå på tur og at man kan få flere og flere med i strejken. Og at det derudover er nødvendigt at friholde visse medarbejdere i "livsnødvendige" job. (Reddere, læger osv)

En lockout ender ikke nødvendigvis i et lovindgreb, men en strejke kan til gengæld også ende med lovindgreb. Regeringen vælger frit, om den vil gribe ind eller lade konflikten - strejke eller lockout - køre, til den ene part giver sig. 

Det er også helt op til den enkelte fagforening, om de vil yde konfliktstøtte til de strejkende og/eller lockoutede. Altså, de kunne godt vælge at give “fuld” konfliktstøtte til alle lockoutede - men så bliver strejkekassen bare hurtigt tømt. 

En lockout trumfer som sådan ikke en strejke. Jeg vil fortsat teknisk set være strejkende, når/hvis resten af landets lærere lockoutes. I praksis vil jeg dog ikke få anden konfliktstøtte end resten. Men det er MIN fagforenings valg - andre kan gøre det anderledes. 

Nu er der i denne omgang kun tale om punktstrejker, men fagforeningerne kunne også have valgt at lade alle strejke, og så ville en lockout jo ikke gøre anden forskel, end at arbejdsgiverne i princippet bestemte, om lockouten skulle ophøre, hvis strejken blev afblæst. 

Anmeld Citér

7. marts 2018

Mom

Profilbillede for Mom
CBbaby skriver:

Og regioner - glem ikke det. Det tæller stort set hele sygehusvæsnet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.