CBbaby skriver:
Strejke er, når medarbejderne (organiseret i diverse fagforeninger) vælger at holde sig fra arbejdet. (her får man i stedet for løn, penge fra fagforeningensstrejke kasse)
Lockout er arbejdsgivernes (i dette tilfælde kommunerne og staten) som nægter medarbejder adgang til deres arbejdsplads (Det vil sige, at de heller ikke betaler løn)
Lockout trumfer alt - det bruges, når der laves lovindgreb på trods af oppakningen fra medarbejderne. Det vil sige, at det er meget mere omfattende med en lockout - det koster penge for medarbejderne på en helt anden måde end en strejke.
Grunden til, at nogen er udtaget til strejke og andre ikke er, er fordi man rent solidarisk lader det gå på tur og at man kan få flere og flere med i strejken. Og at det derudover er nødvendigt at friholde visse medarbejdere i "livsnødvendige" job. (Reddere, læger osv)
En lockout ender ikke nødvendigvis i et lovindgreb, men en strejke kan til gengæld også ende med lovindgreb. Regeringen vælger frit, om den vil gribe ind eller lade konflikten - strejke eller lockout - køre, til den ene part giver sig.
Det er også helt op til den enkelte fagforening, om de vil yde konfliktstøtte til de strejkende og/eller lockoutede. Altså, de kunne godt vælge at give “fuld” konfliktstøtte til alle lockoutede - men så bliver strejkekassen bare hurtigt tømt.
En lockout trumfer som sådan ikke en strejke. Jeg vil fortsat teknisk set være strejkende, når/hvis resten af landets lærere lockoutes. I praksis vil jeg dog ikke få anden konfliktstøtte end resten. Men det er MIN fagforenings valg - andre kan gøre det anderledes.
Nu er der i denne omgang kun tale om punktstrejker, men fagforeningerne kunne også have valgt at lade alle strejke, og så ville en lockout jo ikke gøre anden forskel, end at arbejdsgiverne i princippet bestemte, om lockouten skulle ophøre, hvis strejken blev afblæst.