Fandt ud af at NIPT det er en blodprøve.
men tænkte ud over den NIPT du fik fortaget. Har de så scannet dig igen og grundigere? Og tænker har de scannet dig nomal scaning som man gør i nf scaning eller bruger de 3D for at de ser grundig?
Det er ikke mig, der oprindelig skrev om NIPT, men jeg har fået taget en, så jeg tillader mig lige at svare.
Mit forløb mindede meget om dit, fin nakkefold, fint næseben, alt var fint pånær blodprøven. Endte med en risiko på 1:234.
Fordi det kun var blodprøven, der trak ned og alt andet så fint ud, så valgte vi at få taget en NIPT i stedet for en moderkagebiopsi.
NIPT er en blodprøve, der tages på moderen, og som sendes til undersøgelse, hvor der findes dele af barnets dna i moderens blod. I forhold til Downs er metoden 99 % retvisende (primært er fejlene falsk positiv). Metoden er ikke lige så god I forhold til trisomi 13 og 18, hvorfor der ved mistanke om disse anbefales biopsi.
Skulle NIPT indikere en mistanke om Downs vil det altid blive anbefalet at lave en biopsi, da den er 100% sikker, men indebærer 0,5-1,0% risiko for efterfølgende ufrivillig spontan abort (i mit tilfælde højere end risikoen for, der var noget galt med fosteret).
I mit tilfælde fik jeg knapt 2 uger senere en opringning om, at fosteret var sundt og raskt, og at jeg ventede mig en lille pige
Hun er 3,5 måned i dag og helt perfekt! 
Jeg blev i den forbindelse i øvrigt kun scanner til NF og næste gang til MD, så ikke ekstra scanninger I den forbindelse.