Update på Lili

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart
Skouboe skriver:

Mavesmerter er så vidt jeg husker en kendt bivirkning ved protonpumpehæmmere. Prøv at kigge i indlægssedlen - nogle gange hjælper det at skifte medicin. Jeg er med på at Nexium er det, det normalt bruges til børn, pga konsistensen, men prøv at udfordre lægerne lidt her.

Enig - slet ikke dumt at spørge ind til medicinen. Vores lider af silent reflux og startede på Nexium for senere at rykke over på omeprazol. Jeg må indrømme jeg ikke kan huske hvorfor men der har vel god en god årsag. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2018

hautecouture

Tommelise skriver:

Jeg forstår virkelig godt, at folk tænker - måske kan hun ikke tåle det og det, men det er netop vigtigt at få det diagnosticeret. 

Når man har cøliaki, så SKAL man leve glutenfrit, men der er nogle ting, man skal være opmærksom på - f.eks. at få fuldkorn nok.

Jeg kan virkelig godt forstå, at oplevelsen med undersøgelsen var ubehagelig.

Og sikke nogle dejlige billeder - hun er da bare en lille lækkermås.

Tak  Ja, der er ikke andet for, end at tale med lægen.. hvis afdelingen dog bare ringede tilbage  De får til og med i morgen, ellers må jeg ringe ind igen og rykke dem lidt 

Anmeld Citér

6. februar 2018

hautecouture

Abrazos skriver:

Sikke en omgang. Duer velkommen i facebookgruppen 'forældre til børn med refluks', der sidder mange kloge kvinder 

Der er jeg skam allerede medlem  Det er sådan en god gruppe 

Anmeld Citér

6. februar 2018

hautecouture

Skouboe skriver:

Mavesmerter er så vidt jeg husker en kendt bivirkning ved protonpumpehæmmere. Prøv at kigge i indlægssedlen - nogle gange hjælper det at skifte medicin. Jeg er med på at Nexium er det, det normalt bruges til børn, pga konsistensen, men prøv at udfordre lægerne lidt her.

Jep. Har også læst mig frem til, at de bivirkninger hun hr haft (mavesmerter, opkast og udslæt) er "almindelige" - men vil da helt klart foretrække at prøve noget andet, nu når nexium er helt uden virkning. Håber i hvert fald ikke jeg bare bliver bedt om, at øge dosis 

Anmeld Citér

6. februar 2018

Skouboe

hautecouture skriver:

Jep. Har også læst mig frem til, at de bivirkninger hun hr haft (mavesmerter, opkast og udslæt) er "almindelige" - men vil da helt klart foretrække at prøve noget andet, nu når nexium er helt uden virkning. Håber i hvert fald ikke jeg bare bliver bedt om, at øge dosis 

Jeg har selv døjet med refluks og prøvet at have ondt i maven pga medicinen, det gør virkeligt ondt. Da jeg klagede til min læge skiftede hun mig fra Omeprazol til Pantoprazol og det gjorde en verden til forskel.

Anmeld Citér

7. februar 2018

M1G

hautecouture skriver:

Nå... sidste gabg jeg skrev, blev det besluttet på børnemodtagelsen (Odense Universitetshospital) at Lili skulle have en fiberskopi (kikkertundersøgelse af struben) pga hendes hæshed og hvæsen. Børnelægen mistænkte i starten at hun havde blødt strubehoved. Så vi kom op på øre- næse- halsambulatoriet og overlægen stod klar til undersøgelsen. Overlægen skulle føre selve ledningen ind gennem Lilis næse og ned til strubeområdet. Jeg havde forstået på børneafdelingen at hun ville få lidt lokalbedøvende samt noget afslappende... det fik hun ikke! Jeg skulle sidde med hende på skødet og holde hendes arme ind til kroppen, så var der en sygeplejerske der holdt hendes hoved helt fast (det måtte hun jo selvfølgelig ikke bevæge) og så overlægen der førte ledningen ind og rundt. En tredje stod for optagelsen på video. Det var sindssygt voldsomt og grænseoverskridende og ubehageligt og alt muligt andet og hun skreg og græd igennem hele undersøgelsen - så meget at hun faldt sammen i mine arme ligeså snart ledningen/kameraet var taget ud og fandt i søvn  Min mor tog Lili med ud i venteværelset mens jeg gennemgik optagelsen med overlægen. Hun fortalte at hun først og fremmest havde kigget efter årsagen til Lilis hæshed - det vil sige hun havde kigget efter, at der ikke sad noget, som ikke skulle være der (eksempelvis en tumor) og trykkede på stemmelæberne. Det var der heldigvis ikke, men hendes stemmelæber var hævede og der var en del rødme der tydede på irritation. Overlægen mente, sammenholdt med hendes øvrige symptomer, at der kunne være tale om (silent) refluks. Hun skrev dette i en note og sendte tilbage til børneafdelingen. Lidt efter ringede "vores" børnelæge og sagde, at udfra symptomerne havde hun udskrevet en recept på medicin mod refluks. Den skulle vi prøve i 14 dage og så skulle vi sammen evaluere om det har hjulpet. Den første uge på medicinen (nexium) var skrækkelig! Udover at de sædvanlige skrigeture om aftenen/natten på 3-4 timer fortsatte, så vågnede hun (når hun endelig sov) ofte op med våd hoste, hvilket resulterede i adskillige opkastninger. Herudover havde hun tydelige mavesmerter og en nat vågnede hun med et nældefeber-agtigt udslæt på fødder, knæ, mave, hænder og hals  Jeg begyndte at tvivle på, om hun kunne tåle medicinen og satte selv dosis ned til det halve - men så kom reflukssymptomerne tydeligt tilbage - smerter, ubehag, spænder i hele kroppen og kaster hovedet tilbage. Motorisk uro og absolut ingen søvn  Hoppede efter 2 døgn tilbage på anbefalet dosis. Men det virkede bare ikke rigtigt. Lili kastede sig stadig rundt med ubehag/smerter og kunne slet ikke være i sig selv og da slet ikke slappe af  Både fysioer, sundhedsplejerske og læger er dog enige om, at den motoriske uro selvfølgelig hænger sammen med, at hun har ondt; at jo mere hun er oppe og igang, jo mindre kredser hendes opmærksomhed på ubehaget  Nå, men har talt med egen læge i dag, som siger jeg skal fordoble dosis henover weekenden, inden jeg skal evaluere med børnelægen i næste uge. Det må jeg jo så forsøge. Men jeg "glæder" mig til at tale med "vores" børnelæge fra OUH igen og høre hvad hun tænker om den manglende effekt ... (medmindre det virker, blot ved at hæve dosis). 

Men det er fandme, fucking hårdt! Undskyld mit sprog... én ting er, at være i konstant søvnunderskud selv - men at kunne se ens egen lille 1-årige rende rundt med blanke øjne og nærmest render under øjnene og ligne en der bare vil skrige "SÅ FÅ MIG DOG TIL AT SOVE!" plus at hun får sine "anfald" og bare kaster dig rundt på arm, i sofaen, i sengen, på gulvet, i vikle, i vugge, i autostol, fuldstændig utrøstelig i timevis er til at gå bananas over   HÅBER vi snart finder en løsning til vores lille lækkerlas  - det blev langt, beklager 

Puha, kram ��

Har nogen nævnt muligheden for hun har ptt (kort tungebånd bagtil under slimhinden). Det lyder harmløst med kan forårsage ekstrem mistrivsel. :/ 

Anmeld Citér

7. februar 2018

hautecouture

Skouboe skriver:

Jeg har selv døjet med refluks og prøvet at have ondt i maven pga medicinen, det gør virkeligt ondt. Da jeg klagede til min læge skiftede hun mig fra Omeprazol til Pantoprazol og det gjorde en verden til forskel.

Må presse på for at de prøver noget andet.. men foreløbig har de slet ikke ringet tilbage på mine henvendelser - sendte en mail i dag, det reagerede de på sidst 

Anmeld Citér

7. februar 2018

hautecouture

M1G skriver:

Puha, kram ��

Har nogen nævnt muligheden for hun har ptt (kort tungebånd bagtil under slimhinden). Det lyder harmløst med kan forårsage ekstrem mistrivsel. :/ 

Jeps, har selv tænkt tanken og fået det nævnt .. er også medlem af tungebåndsgruppen på fb - men så længe diagnosen ikke er 100% sikker afventer jeg lidt endnu 

Anmeld Citér

12. februar 2018

hautecouture

OUH ringede fredag eftermiddag. De har valgt at indlægge Lili til observation. Får at vide i denne uge hvornår de har plads på afdelingen.

Anmeld Citér

13. februar 2018

hautecouture

Børnelægen ringede igen i dag. Lili skal have taget blodprøve inden de vil indlægge hende .. lægen havde snakket med gastroteamet på OUH om Lili og de blev enige om at muligheden for, at svaret på hendes ubehag kunne findes i en blodprøve var til stede - og er svaret i prøven kan vi jo springe observationen over. Er blodprøven helt normal, bliver hun indlagt til observation som planlagt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.