Er der en stigning i sygemeldinger ved graviditet eller er det fordi man hører mere om det?
Jeg ved det nemlig ikke
jeg er enig i, at man ikke bare skal sygemeldes “bare fordi”, men man skal også lytte til sin krop.
Derudover findes der også arbejdspladser, hvor der ikke tages hensyn til, at man er gravid, og man derfor bliver ekstra belastet.
Og selvf. Skal man ikke lave alt muligt i sin sygemelding, som gør tingene værre, eller viser man faktisk sagtens kan arbejde.
men Gud, hvor er det trættende at høre på folks dømmende kommentar om man er sygemeldt, når man er gravid.
“Graviditet er ikke en sygdom”
”du ser ud til at have det godt”
og jeg kan blive ved. Det var ting som jeg måtte høre for, men selvf. Var der ingen der så, når jeg Intet kunne holde inde, for der sad jeg ud på badeværelset. ingen så når jeg sad oppe på sygehuset, fordi min krop ikke kunne mere. Så nogle gange ser man altså også kun facaden, så det er nemt bare at dømme.
Jeg er dog enig i, at man skal passe sit arbejde hvis/til man kan.
Jeg kunne kun lige hurtigt finde tal fra 2010, hvor der er stigning på 5% der bliver sygemeldt i graviditet i forhold til 2005 - 2007 og en artikel fra jordemoderforeningen, der også handler om der er en stigning i sygefravær pga graviditet. Nyere tal vil tage mig længere tid at finde frem, men ja jeg tror der er en stigning.
Og ærligt jeg er nysgerrig på hvorfor? Jeg tror ikke det er fordi vi er blevet mindre seje eller pibede eller hvad der kunne trækkes ned over os. Jeg tror det handler om livsstil, om stress, om forventningspresset og måske også forventningen om hvad lykke og godt liv er, så fx den træthed som er helt normal i det første trimester for nogle opleves som en så stor forværring i forhold til drømmen om hvordan livet skal være så den opleves voldsomt hæmmende.
Jeg oplever ikke, at mine kollegaer der bliver sygemeldt er svage, eller de ikke gider arbejde. Jeg oplever de vitterlig ikke føler de kan arbejde. Og er også på en arbejdsplads hvor vi støtter, men hvor der skal komme en lægeerklæring (det er reglen for alle i kommunen hvis det er graviditetsbetinget sygdom).
Jeg vil ikke pege fingre, men synes da vi som samfund skal overveje hvorfor bliver flere gravide sygemeldte, hvad kan vi gøre præventivt så den udvikling kan vendes. Man kunne fx også på arbejdspladser (som er store nok) havde en ordning så hr man et arbejde der er uforeenelig med en graviditet, så kunne den gravide få andre arbejdsopgaver, og der kunne frem for at blive betalt sygedagpenge fra den fælles kasse, blive betalt til at det er muligt for arbejdspladsen, at have en ekstra ansat (det koster en smule mere, men tror det set i det store billede koster mindre). Et konkret eksempel: Du står med en 1. Klasse og har fået bækkenløsning, du kan simpelthen ikke følge med i hverdagen, for det kræver du er på dine ben en del mere tid end kroppen synes om. På samme skole er der 10 ordblinde elever, deres lærere har ikke tid til at få scannet alle tekster ind, få lavet en cd ord ordbog osv. Den lærer med gener fra bækkenløsning kunne sagtens lave det stykke arbejde, men sygemeldes fuld tid (helt forståeligt) fordi ellers kan man ikke få råd til at ansætte en vikar. En lærer går så hjemme og kunne egentlig godt udføre et stykke arbejde og ville måske endda have glæde ved at komme ud, mødes med kollegaer, føle der er andet indhold end strikke djævlehuer, 10 elever får ikke det som den lærer kunne have udført, og kommunen sparer ingen ting for en lærer sygemeldt pga graviditet får fuld løn.