Sygemelding tidligt i graviditeten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. februar 2018

Naturlig

Jeg er enig med Abracadabra i at man skal passe sit arbejde i det omgang man er i stand til.

Nogen er i stand til at tolerere mere end andre og det kan man ikke gøre så meget ved. Men når det er sagt så synes jeg at sygemeldingerne hænger lige lovligt løst på træerne. Jeg kender simpelthen så mange som har været sygemeldt i mange måneder af deres graviditet, fordi.. men i privaten kan de klare diverse frokostaftaler, ferier, klargøring af babyværelser og jeg ved ikke hvad. 

Jeg anerkender bestemt at graviditet ikke altid er en dans på roser. Jeg er selv gravid i uge 7 med mit 3. barn og har det ikke særligt godt.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2018

frkchili

Du skal overhovedet ikke have dårlig samvittighed! Du er i gang med den ypperste opgave, kvindekroppen kan blive sat på - nemlig at skabe et nyt lille liv. Jeg tror, de fleste, der er eller har været gravide, hurtigt kan blive enige om, at det ikke altid er nogen fest, og så er det helt okay at tage en periode, hvor man passer ekstra godt på sin krop og sig selv. Det er så kort tid i det store billede, og selvom jeg ikke bryder mig om at tænke på børn som nye brikker i samfundets puslespil, så er de jo en gave til samfundet (bare lige en reminder om, at du ikke svigter nogen ved at tage en pause fra arbejdet, hvis det er dér, din dårlige samvittighed ligger).

Jeg var selv sygemeldt fra uge 6 til uge 15 og kunne slet ikke se enden på kvalmen og opkastningerne - jeg forestillede mig ikke at kunne bidrage med noget som helst resten af min graviditet, og det var hårdt! Nu er jeg 16 uger henne, og det går allerede meget bedre. Jeg er så småt ved at blive mig selv igen, og hvor er jeg dog glad for, at jeg tog mig tid til at slappe af og passe på mig selv og min krop, da der var brug for det. 

Stort tillykke med din graviditet!

Anmeld Citér

2. februar 2018

frkchili

Abracadabra skriver:

Næh... Men at sygemelde sig 6 uger frem er da meget langsigtet. Jeg ville ikke være voldsomt imponeret som din chef. Men du bestemmer jo selv!

De 6 uger er vel med udgangspunkt i, at kvalmen oftest aftager tidligst fra 12. graviditetsuge - og meget sjældent tidligere. Man kan jo altid annullere resten af perioden, hvis man mod forventning skulle få det bedre "før tid".

Anmeld Citér

2. februar 2018

Benjamins'mor

Man skal netop lytte til sig selv, der er bestemt intet at skamme sig over.

Jeg blev sygemeldt fra uge 11 og frem med nr. 2 da begyndte at styrtbløde og blødte flere mdr frem.

Anmeld Citér

2. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mysonsmama skriver:

Jeg blev sygemeldt 7 måneder frem ..

Er da glad for du ikke er min chef ihvertfald !

Så må der også have været tale om HELT særlige forhold. For du vil vel ikke mene, normale graviditetsgener berettiger til flere måneders sygemelding? 

Anmeld Citér

2. februar 2018

Mysonsmama

Mor og meget mere skriver:

Så må der også have været tale om HELT særlige forhold. For du vil vel ikke mene, normale graviditetsgener berettiger til flere måneders sygemelding? 

Det er meget forskelligt fra person til person. Hvor slemt det "normale" er. Men alle der er sygemeldt, har vel god grund til det ellers gik de vel på arbejde? Så de dømmende kommentare om ts ikke imponere sin chef, er virkelig upassende.

Anmeld Citér

3. februar 2018

Abracadabra

Mysonsmama skriver:

Det er meget forskelligt fra person til person. Hvor slemt det "normale" er. Men alle der er sygemeldt, har vel god grund til det ellers gik de vel på arbejde? Så de dømmende kommentare om ts ikke imponere sin chef, er virkelig upassende.

Jeg synes på INGEN måde, at det er upassende at stille spørgsmålstegn ved sygemeldinger. Det er desværre ikke alle, der er lige samvittighedsfulde overfor deres arbejdsplads.

Anmeld Citér

3. februar 2018

Sprit25

Naturlig skriver:

Jeg er enig med Abracadabra i at man skal passe sit arbejde i det omgang man er i stand til.

Nogen er i stand til at tolerere mere end andre og det kan man ikke gøre så meget ved. Men når det er sagt så synes jeg at sygemeldingerne hænger lige lovligt løst på træerne. Jeg kender simpelthen så mange som har været sygemeldt i mange måneder af deres graviditet, fordi.. men i privaten kan de klare diverse frokostaftaler, ferier, klargøring af babyværelser og jeg ved ikke hvad. 

Jeg anerkender bestemt at graviditet ikke altid er en dans på roser. Jeg er selv gravid i uge 7 med mit 3. barn og har det ikke særligt godt.. 

Ditto. Jeg har også en veninde der sygemelder sig det sekund hun tester positiv. Men hun farer rundt i den sygemelding. 

Jeg må indrømme jeg selv har meldt mig syg under graviditeten grundet stressdage. Dage hvor jeg vågnede i gråd og opkast. Der tog jeg en mentalsygedag. Havde jeg nok også gjort som ikke gravid. 

Anmeld Citér

3. februar 2018

lineog4

Man må som leder godt bede om en lægeerklæring (som jo implicit er at stille spørgsmålstegn ved en sygemelding).

Og når man er sygemeldt skal man handle så man ikke forlænger sygemeldinger, er du sygemeldt med dårlig ryg så skal du fx ikke gå ud og bowle, da det kan forlænge dine rygsmerter - gør du det kan du fyres også under en sygemelding. Og du skal handle så du for så vidt muligt arbejder for at komme tilbage til arbejdet - det gælder altså også for en gravid. 

Med gravide er der så nogle gener, hvor man ved de formodentlig kun ændres ved at graviditet ophører det kan være opkast igennem hele graviditeten, det kan være bækkenløsning, en klemt iskias nerve og andre ting.

Jeg synes ikke man skal spille helt og overhøre kraftige plukveer, forkortet livmoderhals, eller voldsom bækkenløsning. Men jeg synes dog, at der er en stigning i sygemeldinger grundet graviditet - om det er fordi vi er blevet for stillesiddende og vores kroppe derfor er svagere i forehold til en graviditet, eller det er fordi vores hverdag efterhånden er så presset så energitab vælter hele læsset, eller hvad der er grunden det ved jeg ikke. Men jeg synes det er vigtigt at få fokus på, for graviditet er for flertallet ikke en sygdom. Og der skulle helst være flest som sagtens kan klare en graviditet uden en sygemelding, og ikke flest der skal sygemeldes. 

Anmeld Citér

3. februar 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
lineog4 skriver:

Man må som leder godt bede om en lægeerklæring (som jo implicit er at stille spørgsmålstegn ved en sygemelding).

Og når man er sygemeldt skal man handle så man ikke forlænger sygemeldinger, er du sygemeldt med dårlig ryg så skal du fx ikke gå ud og bowle, da det kan forlænge dine rygsmerter - gør du det kan du fyres også under en sygemelding. Og du skal handle så du for så vidt muligt arbejder for at komme tilbage til arbejdet - det gælder altså også for en gravid. 

Med gravide er der så nogle gener, hvor man ved de formodentlig kun ændres ved at graviditet ophører det kan være opkast igennem hele graviditeten, det kan være bækkenløsning, en klemt iskias nerve og andre ting.

Jeg synes ikke man skal spille helt og overhøre kraftige plukveer, forkortet livmoderhals, eller voldsom bækkenløsning. Men jeg synes dog, at der er en stigning i sygemeldinger grundet graviditet - om det er fordi vi er blevet for stillesiddende og vores kroppe derfor er svagere i forehold til en graviditet, eller det er fordi vores hverdag efterhånden er så presset så energitab vælter hele læsset, eller hvad der er grunden det ved jeg ikke. Men jeg synes det er vigtigt at få fokus på, for graviditet er for flertallet ikke en sygdom. Og der skulle helst være flest som sagtens kan klare en graviditet uden en sygemelding, og ikke flest der skal sygemeldes. 

Er der en stigning i sygemeldinger ved graviditet eller er det fordi man hører mere om det? 

Jeg ved det nemlig ikke  

jeg er enig i, at man ikke bare skal sygemeldes “bare fordi”, men man skal også lytte til sin krop. 

Derudover findes der også arbejdspladser, hvor der ikke tages hensyn til, at man er gravid, og man derfor bliver ekstra belastet. 

Og selvf. Skal man ikke lave alt muligt i sin sygemelding, som gør tingene værre, eller viser man faktisk sagtens kan arbejde.

men Gud, hvor er det trættende at høre på folks dømmende kommentar om man er sygemeldt, når man er gravid. 

“Graviditet er ikke en sygdom”

”du ser ud til at have det godt” 

og jeg kan blive ved. Det var ting som jeg måtte høre for, men selvf. Var der ingen der så, når jeg Intet kunne holde inde, for der sad jeg ud på badeværelset.  ingen så når jeg sad oppe på sygehuset, fordi min krop ikke kunne mere. Så nogle gange ser man altså også kun facaden, så det er nemt bare at dømme. 

Jeg er dog enig i, at man skal passe sit arbejde hvis/til man kan. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.