lineog4 skriver:
Man må som leder godt bede om en lægeerklæring (som jo implicit er at stille spørgsmålstegn ved en sygemelding).
Og når man er sygemeldt skal man handle så man ikke forlænger sygemeldinger, er du sygemeldt med dårlig ryg så skal du fx ikke gå ud og bowle, da det kan forlænge dine rygsmerter - gør du det kan du fyres også under en sygemelding. Og du skal handle så du for så vidt muligt arbejder for at komme tilbage til arbejdet - det gælder altså også for en gravid.
Med gravide er der så nogle gener, hvor man ved de formodentlig kun ændres ved at graviditet ophører det kan være opkast igennem hele graviditeten, det kan være bækkenløsning, en klemt iskias nerve og andre ting.
Jeg synes ikke man skal spille helt og overhøre kraftige plukveer, forkortet livmoderhals, eller voldsom bækkenløsning. Men jeg synes dog, at der er en stigning i sygemeldinger grundet graviditet - om det er fordi vi er blevet for stillesiddende og vores kroppe derfor er svagere i forehold til en graviditet, eller det er fordi vores hverdag efterhånden er så presset så energitab vælter hele læsset, eller hvad der er grunden det ved jeg ikke. Men jeg synes det er vigtigt at få fokus på, for graviditet er for flertallet ikke en sygdom. Og der skulle helst være flest som sagtens kan klare en graviditet uden en sygemelding, og ikke flest der skal sygemeldes.
Er der en stigning i sygemeldinger ved graviditet eller er det fordi man hører mere om det?
Jeg ved det nemlig ikke
jeg er enig i, at man ikke bare skal sygemeldes “bare fordi”, men man skal også lytte til sin krop.
Derudover findes der også arbejdspladser, hvor der ikke tages hensyn til, at man er gravid, og man derfor bliver ekstra belastet.
Og selvf. Skal man ikke lave alt muligt i sin sygemelding, som gør tingene værre, eller viser man faktisk sagtens kan arbejde.
men Gud, hvor er det trættende at høre på folks dømmende kommentar om man er sygemeldt, når man er gravid.
“Graviditet er ikke en sygdom”
”du ser ud til at have det godt”
og jeg kan blive ved. Det var ting som jeg måtte høre for, men selvf. Var der ingen der så, når jeg Intet kunne holde inde, for der sad jeg ud på badeværelset. ingen så når jeg sad oppe på sygehuset, fordi min krop ikke kunne mere. Så nogle gange ser man altså også kun facaden, så det er nemt bare at dømme.
Jeg er dog enig i, at man skal passe sit arbejde hvis/til man kan.