Tobabyer skriver:
Hej med jer
Min mand og jeg har svært ved at finde forståelse for hinanden. Sagen er den, at før vi fik børn lavede vi en masse ting hver for sig, småture og ferie med vennerne osv, og der var aldrig problemer.
Jeg kan mærke, at efter børnene er kommet til, har mine værdier ændret sig, således at jeg gerne vil prioritere familietid, og min mand stadig gerne vil holde fast i de “gamle” vaner.
Mere specifikt, handler det om at jeg netop nu er på barsel (og er ved at gå lidt ud af mit gode skind, savner voksentid og ferie). Min mand kommer og siger at han har sagt ja til en ferie med vennerne i marts, i den uge vi plejer at holde ferie, det er så hvad det er, men mine problemer med det er:
Han har taget beslutningen uden om mig og har ikke engang tænkt på at spørge om jeg evt havde planer i den uge.
Jeg hungrer virkelig efter ferie og synes han er tarvelig at “degradere” mig til husmor som bare kan holde hus og børn imens han morer sig med vennerne.
Han dummede sig sidste gang han var afsted, og kyssede med en anden pige, omend kortvarigt og det var hende der startede (siger han) men jeg tænker stadig at hvis det er sådan stemningen er, hvad sker der så denne gang.
Han siger at hvis jeg “forbyder” ham at tage med, så ændrer jeg ved den person han er, jeg siger at hvis han vælger at tage afsted i år (i stedet for at vente til næste år, hvor jeg ikke står med barn og lille baby, men to lidt større børn) så respekterer han ikke mig som ligeværdig i vores forhold, fordi han har taget beslutningen uden at involvere mig, jeg mener, at når man har fået en familie må man da som minimum lige vende den hjemme inden man booker.
Er det mig der er tarvelig? Skal jeg lægge mig fladt ned og bare acceptere at det er sådan han er som menneske, som han siger?
Tak hvis du læste med, det blev lidt langt 
Det er barnligt, men synes næsten du skulle booke ferie ugen efter, så kan han sidde med ungerne en uge.
Hans argument holder ikke til virkeligheden som forælder. Hvor naiv er han lige, at han tror han kan fortsætte fuldkommen uforandret.
Når man vælg at få børn så må man sætte sig selv til side, især i de første år. Sådan er det bare!