lineog4 skriver:
Nu bliver jeg altså nysgerrig - jeg er så uheldig (nogle vil nok sige heldig), at jeg ikke har svigerforældre. Min mands forældre døde da han var 16, og det eneste nære familie han har tilbage er hans bror (og en søster som han ikke har haft noget med at gøre i sin barndom, lang historie). Vi besøger hans bror en gang om året, og det er ikke altid en dans på roser. Jeg har været den der har presset på for, t vi skal besøge og vi skal beholde kontakten. Jeg vil så gerne give mine børn den side af familien også - også fordi min side kun er min mor.
Lang indledning var slet ikke meningen. Men det betyder, jeg ikke har erfaring med svigermødre, ikke med en svigerfamilie rent faktisk. Og synes jeg læser igen og igen, om den her rædselsfulde svigermor - aktuelt i den lange tråd her inde, hvor en del går med i koret om den dårlige svigermor, og endda en der er blevet stemplet som den dårlige svigermor.
Er det en naturlov? Eller er der nogle der ude der har en god svigermor? Skal jeg forvente at mine to drenge møder en partner som næsten uafhængigt af min opførsel vil definere mig som “dårlig” eller i hvert fald irriterende? Er jeg totalt naiv, når jeg i min drøm ser hele min skønne familie samlet i total julehygge uden en masse surhed, irritation og stridigheder? Skal jeg bare være glad for jeg fik en levende datter, for drengene mister jeg fordi jeg pr definition er den sure svigermor?
Gode historier efterlyses, så jeg kan glæde mig til at blive svigermor og farmor.
Jeg kan også nogle gange tænke 'oh det kan da blive hårdt at blive farmor med alle de sure svigerdøtre, der findes'. Håber, de kvinder giver en bedre stemning videre til deres egne døtre.
Jeg elsker min svigerfamilie. Specielt min svigermor. Hun er helt anderledes end min egen mor. Kan nogle andre ting, gør nogle andre ting. Hun kommer på besøg hver 5.-6. uge og bliver 4-6 dage. Og jeg elsker det. Hun afleverer vores søn sent, henter tidligt (pga sygdom skal hun helst lige have en lur midt på dagen) og giver lige en hånd med i hverdagen. Nogle ting gør vi naturligvis/heldigvis ikke ens og hun gør ikke altid tingene, som jeg ville have gjort. Men en stor pytknap og viden om, at alt gøres i kærlighed - det virker for mig.
Hun gør ikke forskel på sine børnebørn, svigerdøtre og sønner. Det er rart at være i hendes hjem. Vi tilstræber besøg 4-6 gange om året.
Min mands bror og kone har jeg det lidt mere pudsigt med. Min svoger har jeg det vildt sjovt med. Min svigerinde rammer jeg ikke helt så godt men vi har tilgengæld et fagfællesskab, vi kan tale lidt om også. Og hun er ekstrem omsorgsfuld og betænksom. De har 5 børn og bølgerne går højt hvilket jeg ikke gider. Så der har vi taget vores forhåndsregler og overnatter der fx ikke men kører altid til min svigermor og sover. På den måde løser vi mange ting. Og så går jeg en tur/tager på legeplads/henter mælk til kaffen med vores søn eller lign., hvis jeg (eller jeg opfanger det hos min søn) bliver presset i stemningen. Og aktiverer pytknappen.
Så de gode historier findes :-)