Vi er en stor gruppe venner, som har hængt ammen siden folkeskolen. Der er få der er stødt til senere, men alle har i hvert fald været en del af gruppen i minimum 10 år.
Vi ses allesammen på kryds og tværs af “gruppen”, men mødes nogle gange om året til arrangementer. Tidligere var det både påskefrokost, skiferier, festivaler, julefrokost, juleaftensbrunch og nytår. Da der er kommet børn til, er tingene udfaset lidt.
Vi har dog alligevel forsøgt at holde sammen på det hele og i år har vi haft en stor fælles sommerfest.
Nu er det så tid til årets julefrokost og ét af vores vennepar har tilbudt at lægge hus til. De har dog valgt at skære ind til kernen af gruppen og har kun inviteret 6 par. Det betyder at der mangler to par og tre “singler”, som ikke er inviteret. De af os som er inviteret til julefrokosten valgte fra starten af acceptere præmissen og gæstelisten med det argument, at dem der lægger hus til, vælger hvem de vil invitere.
Senere er flere af os blevet i tvivl om, om det har været den rigtige beslutning, da det jo splitter den “gamle” gruppe.
De folk, som er blevet sorteret fra er selvfølgelig mega skuffede, hvilket jeg virkelig godt forstå. Min mand og jeg har nu talt om, om vi skulle rykke julefrokosten hjem til os og invitere alle dem vi plejer. Men er det for sent nu? De 7 mennesker, som er sorteret fra gider vel ikke deltage nu, hvor de ved at de ikke er med i “kernen”!?
De sidste 7 er nogen, som der ikke er enighed omkring vigtigheden af. Fx er der nogle af de 7 som er meget vigtige for mig, fordi vi ser dem i løbet af året, hvor andre af dem er mere periferere for os. Sådan har vi det alle forskelligt i gruppen.
Hvad gør jeg nu?
Skal jeg acceptere at den store gruppes æra er forbi eller skal jeg tilbyde at rykke arrangementet ud til os - med fare for at dette skaber endnu mere drama?!
Jeg har talt med flere af dem som er frasorteret og de er mega skuffede og kede af det, men siger samtidig at de ikke gider at deltage nu. Men om det er pga den nuværende lokation, hvor de jo ikke er velkomne eller fordi de simpelthen er for skuffede, ved jeg ikke.
Synes det er svært!
(spørg gerne, hvis I mangler opklarende information)