Anonym skriver:
Følg din indre stemme. Alt den tilgængelige viden om tilknytning og spædbarns psykologi, bakker op om, at barnets har det bedst hos sin mor. Verden er meget stor og utryg for en nyfødt og den nyfødte kender kun mor (og fars stemme). Så at være i armene hos fremmede med mor ude af synes (og uden for duftradius) er ikke for barnets bedste med udelukkende vi voksnes behov.
Jeg tænker at de besøgende kan sidde ved siden af os nusse, holde i håndbetjent osv imens den lille ligger hos dig. Et godt tip er at bruge en vikle. Så er der en fysisk barriere så folk ikke lige kan række ud og snuppe baby (en ret grænseoverskridende adfærd som jeg dog oplever er ret normal i vores kultur).
Babys behov de første uger er at ligge ved mor, helst hud mod hud og amme uden begrænsninger
Resten er de voksnes behov
Vh en jordemoder med stor interesse i tilknytning/psykologi
Jeg er sådan set enig i, at TS selvfølgelig skal sætte grænser, og 20 mennesker første døgn efter en fødsel er for meget. Ikke fordi det nødvendigvis skader tilknytning, og baby er mærket for livet, men fordi det første døgn er man træt(som mor og baby), og det er ok at sige fra, hvis man ikke lyster så mange mennesker.
Jeg kan dog mærke det stritter lidt i mig, når du indirekte skriver, at man kan risikere at skade tilknytning, hvis ikke baby ligger ved mor...for derefter at understrege din viden om dette i kraft af dit erhverv som JM. Synes netop du som fagperson(som du jo understreger, du er) skal passe gevaldigt på med sådan skræmmeretorik til bekymrende vordende mødre.
Jeg vil gerne have link til de studier, som viser, at baby og mor's tilknytning kan tage skade af, at baby holdes af f.eks bedsteforældre eller andre familiemedlemmer nogle timer om dagen? Jeg er med på, at adskilles mor og baby i dage/uger, ja så kan der være noget om det, men 15min hos bedste???
@TS hvis jeg var dig ville jeg afgrænse besøgene, sig bedsteforældre på begge sider er velkomne en lille times tid første døgn. Derefter må folk komme i små grupper derhjemme, forudsat de selv har lidt mad/kaffe med. Og husk på, hvor træls det end er at dele ud af den store begivenhed de første døgn, så er det altså dejligt, at så mange er så glade for lille ny. Det bliver guld værd, når man har brug for pasning i de mindre sjove tider.