Timerne efter fødslen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.807 visninger
37 svar
60 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. november 2017

Anonym trådstarter

Godmorgen 

Jeg skal have planlagt kejsersnit denne gang, grundet to akutte tidligere. 

Dengang jeg fik akutte kejsersnit, var sent om aftenen, dvs. jeg var først oppe at gå næste morgen og havde haft tid med baby om natten/morgenen, inden de første barselsgæster dukkede op. 

Denne gang ved jeg at jeg skal have kejsersnit om morgenen, skal relativt hurtigt op at gå og en forventning fra familiens side om at vi er klar til barselsbesøg om eftermiddagen. 

Jeg har det egentlig okay med at der kommer besøg, men jeg kan også mærke at jeg føler det svært denne gang, med at baby skal gå fra arm til arm. Først og fremmest skal de to ældste(fra tidligere forhold) have lov til at komme og se baby, som så bliver sammen med mormor og morfar. Men mine forældre er ikke så påtrængende og bliver ikke sure/kede/fornærmet hvis de ikke får baby i armene, de er generelt sådan ret afslappet og er ikke bange for ikke at få lov. 

Min mands familie er derimod stik modsat og kan mærke at de virkelig fylder i mig. Det skal lige siges at jeg rigtig godt kan lide min svigerfamilie og vi har det dejligt sammen. Men min svigerforældre er meget gammeldags, som i gammeldags. De mener bl.a. at jeg skal være sengeliggende en måned, at baby ikke må komme ud og køre før den er blevet døbt, at de skal hjælpe og træde til med pasning af baby den første tid og sådan kan jeg blive ved. 

Men jeg kan bare mærke at jeg slet ikke orker at skulle have dem på besøg, men jeg bliver nok nødt til at bide det i mig. Min mand siger at vi bare forklarer at de skal nok få lov at få en masse tid med baby, men at den ikke skal gå fra arm til arm første dag. Men for filan det er svært, for ved de vil bliv sure/skuffet over det. 

Beklager det blev lidt langt, har nok bare brug for luft og for at høre om jeg er en hormonella der er på vej ud på herrens mark? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2017

Thea14

Det er jo bare at sige fra? Evt. Amme baby mens de er der, så kan de jo ikke holde. Og det er også helt fair at sige at du ikke er klar til at andre holder din baby endnu. Så må de blive fornærmet...

Anmeld Citér

23. november 2017

Soonmom

Altså jeg ville nok bare lade være med at tilbyde dem at holde baby, hvis de spørger ville jeg sige nej da baby ikke skal gå fra arm til arm. 

At de mener de skal komme og hjælpe til, ville jeg bare takke nej tak til og låse døren 

Anmeld Citér

23. november 2017

Anonym

So sorry, men forstår slet ikke dem/jer der ikke vil "dele" baby med familie og venner.

Hvorfor er det så forfærdeligt at de gerne vil se/holde baby?

Det er jo ikke fordi du/i ikke får rigtig meget alene tid med baby.. Det er så kort tid det barselsbesøg. Og det er jo ikke noget der skader baby, men udelukkende dig der ikke kan have det.

Anmeld Citér

23. november 2017

God-mor

Godmorgen 

Jeg skal have planlagt kejsersnit denne gang, grundet to akutte tidligere. 

Dengang jeg fik akutte kejsersnit, var sent om aftenen, dvs. jeg var først oppe at gå næste morgen og havde haft tid med baby om natten/morgenen, inden de første barselsgæster dukkede op. 

Denne gang ved jeg at jeg skal have kejsersnit om morgenen, skal relativt hurtigt op at gå og en forventning fra familiens side om at vi er klar til barselsbesøg om eftermiddagen. 

Jeg har det egentlig okay med at der kommer besøg, men jeg kan også mærke at jeg føler det svært denne gang, med at baby skal gå fra arm til arm. Først og fremmest skal de to ældste(fra tidligere forhold) have lov til at komme og se baby, som så bliver sammen med mormor og morfar. Men mine forældre er ikke så påtrængende og bliver ikke sure/kede/fornærmet hvis de ikke får baby i armene, de er generelt sådan ret afslappet og er ikke bange for ikke at få lov. 

Min mands familie er derimod stik modsat og kan mærke at de virkelig fylder i mig. Det skal lige siges at jeg rigtig godt kan lide min svigerfamilie og vi har det dejligt sammen. Men min svigerforældre er meget gammeldags, som i gammeldags. De mener bl.a. at jeg skal være sengeliggende en måned, at baby ikke må komme ud og køre før den er blevet døbt, at de skal hjælpe og træde til med pasning af baby den første tid og sådan kan jeg blive ved. 

Men jeg kan bare mærke at jeg slet ikke orker at skulle have dem på besøg, men jeg bliver nok nødt til at bide det i mig. Min mand siger at vi bare forklarer at de skal nok få lov at få en masse tid med baby, men at den ikke skal gå fra arm til arm første dag. Men for filan det er svært, for ved de vil bliv sure/skuffet over det. 

Beklager det blev lidt langt, har nok bare brug for luft og for at høre om jeg er en hormonella der er på vej ud på herrens mark? 

Kan i ikke melde ud at i først ønsker barselsbesøg dagen efter dit KS? Det er da helt legitimt at have det på den måde. Vi fik ikke besøg før dagen efter, her med nummer 2. Kun farmor og farfar kom lige over med storesøster og de holdte lige hurtigt lillemanden (det har jeg slet slet intet problem med) fik ham hurtigt i mine arme igen. Men jeg forstår godt at i gerne vil have et par dages ro inden en masse besøg. 

Jeg er dog enig i ovenstående omkring ikke at kunne forstå, hvorfor man ikke kan "dele" baby forstået på den måde at bedsteforældre osv. ikke kan få lov at holde den lille bare kort tid. Når de er helt nye sover de jo som regel alligevel og opdager ikke at de lige er i armene på en anden end mor i 2 sek. 

Tænk på når du en dag skal være bedste, og at du så ikke må holde. Jeg ved ikke med dig, men jeg ville altså være ellevild for at holde mit nye barnebarn når den tid kommer Men selvfølgelig med respekt for at det ikke er en halv eller hel time det drejer sig om. 

Når det så er sagt så lyder dine svigerforældre lidt gammeldags og i må jo bare melde ud at i gør det på jeres måde, og at baby ikke tager skade af at komme udenfor en dør. tværtimod. Så må i finde noget læsestof til dem om emnet  Held og lykke med din forestående fødsel, og jeg håber i får en fantastisk første tid. Det er bare så magisk, bliver helt misundelig 

Anmeld Citér

23. november 2017

Anonym

Anonym skriver:

So sorry, men forstår slet ikke dem/jer der ikke vil "dele" baby med familie og venner.

Hvorfor er det så forfærdeligt at de gerne vil se/holde baby?

Det er jo ikke fordi du/i ikke får rigtig meget alene tid med baby.. Det er så kort tid det barselsbesøg. Og det er jo ikke noget der skader baby, men udelukkende dig der ikke kan have det.

Nogle babyer syntes bestemt ikke at det er sjovt at gå fra arm til arm og hele tiden skulle forholde sig til nye mennesker. Og det handler jo ikke om at man ikke vil dele, men om at man også vil have muligheden for selv at knytte sig til babyen, og der er det første døgn bare det vigtigste.

Anmeld Citér

23. november 2017

Loa

Nogle babyer syntes bestemt ikke at det er sjovt at gå fra arm til arm og hele tiden skulle forholde sig til nye mennesker. Og det handler jo ikke om at man ikke vil dele, men om at man også vil have muligheden for selv at knytte sig til babyen, og der er det første døgn bare det vigtigste.

Er de 24 timer de vigtigste?

Troede ikke der var den store forskel på de første 24 timer og de første (mange) uger....?

Anmeld Citér

23. november 2017

Abracadabra

Troede ikke der var den store forskel på de første 24 timer og de første (mange) uger....?

Nej, hvis man bliver holdt for længe af sin farmor inden for sine første 24 timer, udvikler man helt bestemt autisme, depression og fodsvamp. Det ved alle da... 

Anmeld Citér

23. november 2017

Loa

Abracadabra skriver:

Nej, hvis man bliver holdt for længe af sin farmor inden for sine første 24 timer, udvikler man helt bestemt autisme, depression og fodsvamp. Det ved alle da... 

I knew it!!!!

Anmeld Citér

23. november 2017

Anonym

Loa skriver:

Det er det for mor... 

og nu handler det jo ikke om at baby bliver holdt i 5 minutter, men om at gå fra arm til arm i længere tid. 

Det er bare ikke alle nybagte mødre der er klar til at dele baby med alle fra starten af. Og det er netop disse mødre, med en omgangskreds med den holdning at det ingen skade gør, der er risiko for at udvikle fødselsdepression. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.