Nu er mine børn stadig meget små - en pige på 3 og en dreng der når at fylde 1 inden jul - så de forstår stadig ikke helt det der med hvorfor man får gaver. Min "store" pige ved at gaver er god ting og er sjove, så hun vil bare gerne have mange af dem og pakke dem op - hun e r ret ligeglad med hvad der er indeni. Den bedste gave hun har fået - efter hendes egen mening - er en Minions "prut-pistol" fra min lillebror (hendes onkel). Prutter det helt store lige nu...
Vi sætter ikke rigtig et budget for hvor mange penge vi kan bruge på gaver til hvert barn, ford et kommer også an på hvor meget de har fået for til deres fødselsdage osv, da vi sætter penge ind på en "gaveopsparingskonto" hver måned, så der altid er nok til gaver.
Vi bruger til gengæld en del både penge og tid på "hygge", som andre også har nævnt. Jeg ELSKER at bage og jeg er simpelthen den STØRSTE fan af julen! Jeg har jule sweatere, bomber huset med julepynt og der spilles KUN julemusik i radioen hele December. Den første Søndag i advent bliver altid brugt på at lave hjemmelavede juledekorationer - også før jeg fik børn, da var det bare med min mor og mormor. ALT går simpelthen op i jul i den ene måned og det er det bedste jeg ved! Min datter er faktisk endda døbt den tredje søndag i advent.
Anyways, før jeg går fuldstændig i jule-mode allerede nu i oktober, hvor Halloween er lige rundt om hjørnet (hvornår begyndte vi egentlig at fejre det i Danmark?), må jeg hellere komme med konklusionen:
Vi køber flere, mindre gaver og går ikke så meget op i prisen, så længe det hele går op med vores opsparing.
Vi går mere op i julehyggen end vi gør i julegaverne.
Vi elsker kage - og meget af det. Hvis vi ikke tager mindst 5 kilo på på én måned, har jeg ikke bagt nok.
Risengrød, medister, flæskesteg/kamsteg og andre klassiske juleretter er det eneste der bliver serveret til aftensmad i den måned. Vi spiser kalkun pv selve Juleaften, så det får vi ikke andre dage.
Jeg klæder både mig selv og børnene ud i juletøj det meste af tiden (dog ikke når de skal i institution (men jeg tager det gerne på på arbejde (jeg tager også julekager med (det får ungerne også med)))) og der bliver taget tonsvis a billeder - hvilket er okay, da de begge er kameralus.