Anonym skriver:
Ja, jeg har nok en masse forestillinger og forventninger som ikke bliver indfriet, men vil ikke kalde dem krav. Som skrevet tidligere, har vi grundlæggende et godt og stærkt parforhold. Vi har været sammen i mange år og kan snakke om ALT. Lige for tiden føler jeg mig ekstremt presset i en familie med tre børn og et værre logistikhelvede. Jeg føler, at jeg står alene med alt planlægning og vores weekender har siden juli været proppet med aftaler og arrangementer. Vi er begge ved at gå til i planlægning i forhold til sportsaktiviteter for børnene, arrangementer i skole og børnehave osv. Jeg føler mig virkelig presset og stresset. Samtidig går jeg med en viden om, at jeg er arbejdsløs, når min barsel slutter - jeg overvejer karriereskift, men der er også økonomien at tage højde for. Der er så mange andre ting i det her end det der kommer frem. Jeg føler mig magtesløs over en tilværelse der er alt for presset i forhold til mine drømme og forventninger. Derfor kommer jeg ALT for hurtigt til at blive sur, ked af det og frustreret, når korthuset vælter (hvilket det ofte gør i denne tid) Jeg elsker min mand og er taknemmelig for hans rolige væsen, men jeg føler bare ikke at jeg kan mere. Vi kan ikke finde en fælles løsning på vores problematikker, så derfor ser jeg skilsmisse som den sidste udvej.
Du beskriver os i de hårde perioder: 3 børn med en masse logistik omring dem (tro mig der kommer kun mere når de som mine er 7,10, 14), og en mand der nok bedre kan finde pyt knappen frem og tænke det hele går nok. Jeg føler mig nogle gange som projektkoordinator med en kalender der skriger af mig, hver gang jeg åbner den. Korthuset falder når jeg igen igen igen har fået lavet en dobbeltaftale, fordi jeg sagde ja uden at kigge i kalenderen, havde glemt at skrive i kalenderen eller bare fordi jeg glemte at tænke - så bryder jeg sammen ikke med surhed som dig, men som en slatten karklud der kan finde på at græde foran børnene og gå helt i sortseer selvsving.
Jeg har nu kendt min husbond i 25 år (gisp) og hans ro, pytknappen og det som synes at være irritationsknappen hos dig, har jeg med tiden lært at værdsætte og ikke mindst stole på. Når jeg falder sammen, eller når jeg bliver arrig så finder han løsningen, det var måske ikke den løsning jeg ville have fundet på fx ville jeg måske ikke have slået græs når huset flød, men det var hans løsning og det gav jo faktisk ro, det gav faktisk mine børn en god stund.
Det har taget mange år at komme her til, og tro mig der er dage hvor jeg lige som dig tænker, var det bedre vi var hver for sig. Kan stadig huske hvad der startede den vej til at rumme at vores forskellighed er vores styrke. Det var da han havde bestilt dvd'er fra Italien til vores datter og han havde bestilt Toy Story - jeg flippede, mente det var en dum film, med en dum morale og og og og... Han valgte at afbestille den (hans famøse pytknap), og samme dag sad han med vores datter. De var så skønne sammen, og pludselig slog det med, at min datter var så fantastisk netop fordi hun hade ham som far og mig som mor, netop fordi hun ikke kun fik min sort/hvide opfattelse men fik alle gråzonerne når vi slog os sammen og gav rum til hinanden.
Mine børn er de fantastiske væsener fordi far bøder af for mine værdier, krav og forventinger, og jeg bøder af fra hans. De får det bedste fra os begge to og bliver derfor mere hele end os alene. Og ja min mand træffer nogle åndssvage valg en gang imellem (sikker på han siger det samme om mig) fx har han det med at irettesætte lige får vi skal ud af døren, eller lige før de skal i seng så det hele bliver en meget længere seance, og jeg hader det, men det er jo ham.
Jeg tænker konsktruktivt, at I skal få talt om logistikken, få taget lidt byrder fra dig som projektkoordinator - vi forsøger selv, men det er svært for jeg får gjort det lige lidt før han får tænkt det. Men det er jo noget jeg skal arbejde med.
Nå ville egentlig bare have skrevet, jeg kan forstå dig, med det men at jeg også forstår din mand og jeg faktisk tror I er sindsyg gode sammen, hvis I ser på det gode I bidrager med og rummer I er forskellige og det netop er jeres styrke.