Anonym skriver:
Jeg ved at græsset ikke er grønnere på den anden side. Jeg har den bedste mand man kunne ønske sig. Han er nærværende, kærlig, omsorgsfuld og en fantastisk mand og far. Men jeg føler bare ikke at jeg kan være i det mere. Jeg bryder mig ikke om, at jeg bliver sådan i hans selskab. Jeg tror bestemt ikke at jeg skal have mere modstand, men tænker da at jeg nok burde være alene. Så har jeg kun mig selv, som jeg kan forvente noget af.
Ok så skal du forestille dig følgende gravsten
"her ligger X, hun var kontrollerende og stillede meget høje krav og bebrejdede andre, hvis de ikke levede op til dem". Eller
"Her ligger x. Hun levede alene fordi hun ikke kunne lade være med at stille høje krav til andre, og derfor heller ville leve uden skuffelsen."
Du kigger ikke ind ad. Og det er nok derfor din terapi/coaching ikke har virket.
Stil dig selv følgende spørgsmål:
1) hvorfor er det at jeg sætter så høje krav, som andre skal leve op til?
2) Hvad giver det mig / Hvad får jeg ud af det? man gør aldrig noget uden at det faktisk giver en noget - uagtet at det måske ikke er hensigtsmæssigt.
3) Hvad er det for et miljø jeg skaber omkring mine børn, mand, kollegaer, familie, venner osv. Vil jeg virkelig føre et liv hvor alle mennesker jeg er i relationer til (familie, kollegaer m.m.) hele tiden skal føle at jeg er skuffet over dem? hvordan ville jeg selv have det hvis andre omkring mig hele tiden udtrykte sin skuffelse over mig?
4) skal mine børn vokse op med en mor som sætter absurde krav og kun vil have det efter sin vilje? Hvilken svigermor osv. bliver jeg hvis jeg ikke ændre på dette mønster? Ingen svigerdatter kan holde ud at blive bedømt hele tiden.
5) hvorfor sætter jeg så høje krav at de med 99 pct. sandsynlighed ikke bliver indfriet?
6) Hvor vil jeg sandsynligvis være i forhold til mine børn/mand hvis jeg ikke ændre på dette mønster... om 2 år?
7)hvad vil være den største fordel/motivation ved at ændre mit mønster, og ikke være så kontrollerende og bedømmende.