Når baby ikke - IKKE - vil spise rugbrød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2017

heaven

Miti's mama skriver:

Min datter er 7 mdr og nægter også rugbrød - hun får en banan og et stykke toast med pålæg til frokost - så længe barnet spiser, gør det ikke så meget om det er rugbrød eller hvidt brød.

Husk at børn skifter mening med hvad de kan og ikke kan lide hele tiden. Så skift til noget han gider, og tilbud rugbrød fra tid til anden - det kan være det kommer lige pludseligt.

Tak..... vil prøve med toastbrød og se om det hjælper og så avocado, æg mm

jannie

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2017

heaven

Beem82 skriver:

Jeg vil også anbefale bondebrødet med gulerod, det er lækkert blødt og i lange tider det eneste min datter ville spise. Skorperne skulle dog af for ellers nægtede hun.

Som alternativ kan jeg anbefale havregrødspandekager/muffins eller æggekager i muffinsforme med grønt i. Der er så mange forskellige variationsmuligheder.

Tænker heller ikke det rugbrød er så vigtigt.

Og ja det tager bare tid. Min datter nu to år og først nu er hun begyndt at interessere sig for andet mad end pasta. Og succesraten på rugbrød til frokost er meget varierende. Lige nu kan vi kun give hende én bid af gangen da hun ellers sutter pålægget af og lader brødet være. Hos dp grovæder hun åbenbart 

Det vigtigste i forhold til hendes madindtag er at vi sidder sammen om måltidet. Og så ellers bare lader hende sidde uden at lokke/presse. Tit gider hun ikke til at starte med, men så kommer hun alligevel igang. Nogle gange kræver det vi dutter lidt ketchup/sød sennep eller lignende på.

De dage hun så ikke spiser noget særligt supplerer vi lidt senere med yoghurt/pandekage eller andet, så vi ved hun er nogenlunde mæt.

Tak for alternativerne...jeg må se hvad jeg kan hitte ud af

jannie

Anmeld Citér

30. september 2017

heaven

Thilde86 skriver:

Det er ikke alle børn, der er klar til rugbrød i den alder, så tænker ikke du skal være så bekymret  Men for at gøre overgangsfasen til almindelig mad nemmere, så ville jeg nok holde igen med alt det søde du blander i havregrøden (altså frugtmos og sveskemos), altså ligesom trappe langsomt ud af det, så han kan spise havregrød, som ikke er sødet. Mange små børn har svært ved almindelig mad, netop fordi det er en stor overgang fra det meget søde mos og modermælk til det mere salte mad, og de fleste små børn er bare meget glad for det søde.

Så jeg ville vænne ham mere og mere til ikke at få det søde i sin mad, så overgangen til det mere salte brød med pålæg ikke er så stor 

Tak for tankerne og rådet

jannie

Anmeld Citér

30. september 2017

Flomama

Min søn spiste ikke noget fast før han var 1 år. Han hapsede lidt og det var det. 

Han er 5 nu og alt ædende, ingen motoriske problemer eller lign  

Mit råd: tag det som som det kommer og lad vær at stress heldigvis de fleste 15 årige der kun vil have mme; ) 

Anmeld Citér

30. september 2017

JC2014

Profilbillede for JC2014

Min dreng begyndte først sådan rigtigt at spise brød da han var omkring de 13 måneder. Han har kæmpet med refluks, og har haft lidt problemer med mad efterfølgende. Han har altid været voldsomt selektiv med hvad han spiser. Han var næsten fuldammet til han var 8-9 måneder. Der fik vi endelig rigtigt hul igennem med købegrød. Til frokost har han ofte fået en lille rest fra aftensmaden, som vi havde lagt til side til ham dagen før. Nu spiser han så endelig brød, men lad være med at forcere det, og lad for guds skyld være med at gøre et stort nummer ud af det. Bliv ved med at tilbyde det og andet mad, og lad ham gerne sidde selv med det. I starten maser han det måske bare, og slikker lidt på det, eller sådan noget, men det er også okay. Lige pludselig ryger det måske ned helt af sig selv. Det er et værre svineri, men forsøg at ignorere det, og så bare tag det bagefter. Min søn har virkelig haft brug for tid. Jo mere opmærksomhed der kom på ham og maden, jo mere nægtede han. Nu sætter vi det mest bare foran ham, og så lader vi være med at fokusere på spisesituationen. Vi taler bare om noget helt andet, og tager det så afslappet som muligt. Det har fungeret for os.

Anmeld Citér

30. september 2017

Jegermoar

Profilbillede for Jegermoar

Er det dig der giver ham maden eller får han lov selv og sidde med den? Lad ham selv sidde med det og så ignorer hvor meget der kommer ind, lad ham lege med det, gumle på det og spytte det ud igen. Lad ham slikke smøret af og kun spise pålæg...lige pludselig ryger rugbrødet med.

Min søn nægtede alt hvad ville give ham - altså når vi førte det med ske og gaffel. Når han selv fik lov gik det meget bedre. Jeg ammende en hel del frem til 9-10 mdr. Han var ikke ret gammel - ca 6-7 mdr. da han sad første gang og suttede og gnaskede i et stykke flankesteak

Kig på din søn, er han glad og frisk - så får han nok det han skal haveTro på at han indtager nok og sørg for at tilbyde lidt men ofte af alm. mad.

Her brugte vi også ofte yoghurt (jeps - jordbær yoghurt - ikke de sure neutrale som de færreste børn gider) med havregryn - det giver sådan en lidt fast og styrbar masse - kan også spises med fingrene hvis det er sådan baby kan lide det. Det mætter godt.

Og ja - tilbyd selvom baby næsten lige har spist...så er der mere ro til at udforske maden og smage uden at være for sulten.

Så prøv løs, tag det roligt og tro på at det nok skal lykkes

Anmeld Citér

30. september 2017

Flomama

Flomama skriver:

Min søn spiste ikke noget fast før han var 1 år. Han hapsede lidt og det var det. 

Han er 5 nu og alt ædende, ingen motoriske problemer eller lign  

Mit råd: tag det som som det kommer og lad vær at stress heldigvis de fleste 15 årige der kun vil have mme; ) 

De færreste 

Anmeld Citér

2. oktober 2017

anonym12

Lad være med at stresse. Barnet gider ikke rugbrød, og hvad så? 

Giv ham noget andet og lad ham evt sidde med det selv. Der findes så mange andre gode ting end rugbrød. Giv ham nogle skiver fiskefrikadelle, evt lidt leverpostej på en ske (der er godt med jern i), giv ham nogle grøntsager eller nogle rester fra aftensmaden. Det skal nok komme. 

Min dreng begyndte først at spise reelle måltider da han begyndte i dp (ikke lige de første par dage), indtil da var en stor del af hans kost MM. Han fik tilbudt mad, når han var vågen og frisk, men vi pressede aldrig på. Han reagere lynurtigt når vi stresser over hans indtag af mad, så selvom han er meget selektiv, så trækker vi vejret dybt og håber at det kommer en dag. Hvilket jeg faktisk tror på, da jeg kan se at han i perioder faktisk godt vil smage nye ting.

Ro på, det skal nok komme.

Anmeld Citér

2. oktober 2017

Pinkypie

Har ikke børn endnu..

Men ville bare lige sige , at jeg ikke tænker at det gør noget , at dit barn ikke lige gider rugbrød.. tænk på i udlandet , der har de slet ikke rugbrød , og der klarer børnene sig altså fint ��

Så giv ham det han kan lide,tænker at han nok skal få øjnene op for rugbrød en dag ( og hvis ikke,så gør det nok ikke den store skade, min bror har foreksempel aldrig spist det ,og han har det altså fint )..

Anmeld Citér

2. oktober 2017

LilleLy

Jeg har ikke læst alle svarene så undskyld hvis jeg gentager noget 

Min pige er også lige blevet 9 måneder og hun bliver primært ammet. Jo hun spiser da, men det er begrænsede mængder (i hvert fald hjemme, i vuggestuen går det meget bedre). Hvis der er noget hun ikke gider så er det rugbrød! Og jeg er ikke en pind urolig omkring det  i stedet får hun noget lidt mere "groft" franskbrød og broller, klatkager/pandekager med havregryn, grøntsager eller banan i, omelet, forskellige grøntsager/frugt, pasta og diverse varme retter (evt rester fra aftensmaden), forskellige slags grød.... og mange forskellige andre ting som jeg ikke kan huske lige nu 

Det er meget svingende hvor meget hun spiser, nogle dage er det stort set kun modermælk hun gider. Jeg tænker at rugbrød er en meget dansk ting, og børn i mange andre lande klarer sig fint uden (Jeg er ærlig talt heller ikke særlig stor fan af rugbrød).

Samtidig så husk at sundhedsplejersken ikke bestemmer, men kun vejleder - og nogle af dem er alt for præget af deres personlige holdning til tingene, frem for at se på hvad der fungere for dem de vejleder 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.