Troldemommi skriver:
Er det bare mig, eller er der ikke mange bonusmødre herinde, som lyder som om den kvinde som deres mand har fået børn med, er den rene heks?
Jeg syntes det er synd, de lyder jo nærmest ynkelige, mange af dem tør ikke engang stå frem med deres "problemer" de gemmer sig bag den anonymitet baby.dk tillader.
Men seriøst hvis den biologiske mor er så slem, hvorfor har manden så fået børn med hende, eller er det bare, ren og skær misundelse?
Er det bare mig der falder over de tråde? 
Og nej, jeg er ikke bonusmor, det havde i nok gættet
Hvilket netop er årsagen til, at man ikke tør stå frem: den slags udmelding du kommer med. Det er helt ærligt så trættende, at folk automatisk antager, at man er den onde stedmor, som bare har et problem med xen, hvis man udtrykker sig. Måske er man anonym for at undgå at bliver genkendt: for at undgå en situation hvor xen tilfældigvis er på siden og det starter et kæmpe drama. Fordi mange af de problemer omkring det at være en sammenbragt familie er et tabu. Og fordi man vil have muligheden for at trække sig, når den sædvanlig bonusmor hetz starter.
Og der_er_ virkelig mange biomødre, der chikanerer. Jeg skriver i øjeblikket speciale i psykologi om faderinvolvering, og der er så mange velunderbyggede fænomener som "motherly gatekeeping" der peger på, hvor stor en procentdel af mødre der aktivt forsøger at minimere fædres involvering i deres børns liv. Af flere årsager: dels fordi de sociale myndigheder er skolet i klassisk Bowlbyansk tilknytningsteori: i 60'erne udtalte han, at mor var primus motor og far spillede anden violin. De er det ikke skolet i det forhold, at tilknytningsteori er revideret massivt sidenhen, og forfaderens egen søn siden har fundet massiv støtte til (også med baggrund i evolutionsteori og masser af ny forskning), at mor og far begge agerer primærpersoner i deres børns liv, blot på forskellige måder. Der er også en del forskning der viser, at sociale myndigheder typisk ikke inddrager fædre i sager om børns trivsel. Sagt på en anden måde: er man en mor, som i forvejen mener, man er vigtigst, så er det ikke svært at føle man er støttet i dette, fordi der er mangel på oplysning om nyere teorier og forskning. Og så stiger risikoen for motherly gatekeeping, især i skilsmissesager, hvor mor ikke længere har samme forpligtelse over for far.
Hvorfor man har valgt at få barn sammen? Nogen mennesker ændrer sig. Nogen mennesker har nogle mørke skyggesider, som de ikke viser, før de oplever at man ikke længere er på samme team, som man et i et parforhold. Ligesom nogen mennesker kan ændre sig til det bedre, kan nogen ændre sig til det værre.
Og som bonusmor sidder man lidt fast:man er en biperson og kan ikke gøre andet end at være der for sin mand og bonusbarn. Og så har man brug for et sted at få luft. Det tyder på, at baby.dk ikke er det rette sted. Heldigvis findes der fora med større rummelighed og forståelse.
Ja, jeg forstår godt, det er svært at tro, at der findes mødre, der virkelig er så rædsomme. Tro mig. Det kan være helt ufatteligt selv når man står i det. Det ændrer ikke på, at det er sandhed og hverdag for mange.