Sandratoft skriver:
Jeg er ligenu på ferie i Tyskland med min familie, og det overrasker mig faktisk at jeg i 2017 stadig møder tyskere helt ned i 20 års alderen, som slet ikke kan tale engelsk 
Jeg har prøvet at undersøge det lidt, men ved ikke hvorfor det er sådan? Hvorfor er vi i Danmark bedre til engelsk end tyskere? Det kan vel umuligt være grundet vores manglende synkronisering af tv.
Jeg tror, der er flere årsager.
Jeg talte for nogle år siden med en tysktalende schweitzer - en universitetsstud på engelsk sprogkursus i Storbritannien. Eller rettere sagt: forsøgte at tale med ham for hans engelsk var yderst sparsomt. Han fortalte, at han først havde fået engelsk som fag på universitetet.
Jeg sagde så, at man vel i det schweiziske skolesystem fokuserede mere på fransk og måske også italiensk (begge hovedsprog i Schweiz)? Svaret var: 'Næ, jeg har aldrig haft fransk og italiensk' 
I Italien er en del af forklaringen, at engelskundervisningen i mange skoler er elendig.
Vi har sprogundervisning af høj kvalitet i vores skoler og vi begynder tidligt. Hvis det alene handlede om sproget på tv, ville mange af os jo ikke tale et nogenlunde acceptabelt tysk, fransk eller spansk, for der er godt nok langt mellem tv-programmer på nogen af de sprog i dansk fjernsyn.
Anmeld
Citér