Tyskere og det engelske sprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.191 visninger
26 svar
12 synes godt om
27. juli 2017

Sandratoft

Jeg er ligenu på ferie i Tyskland med min familie, og det overrasker mig faktisk at jeg i 2017 stadig møder tyskere helt ned i 20 års alderen, som slet ikke kan tale engelsk 

Jeg har prøvet at undersøge det lidt, men ved ikke hvorfor det er sådan? Hvorfor er vi i Danmark bedre til engelsk end tyskere? Det kan vel umuligt være grundet vores manglende synkronisering af tv. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2017

Cherraly

Profilbillede for Cherraly
Sandratoft skriver:

Jeg er ligenu på ferie i Tyskland med min familie, og det overrasker mig faktisk at jeg i 2017 stadig møder tyskere helt ned i 20 års alderen, som slet ikke kan tale engelsk 

Jeg har prøvet at undersøge det lidt, men ved ikke hvorfor det er sådan? Hvorfor er vi i Danmark bedre til engelsk end tyskere? Det kan vel umuligt være grundet vores manglende synkronisering af tv. 

Tror det til dels kan være fordi tysk er et af de store hovedsprog, sammen med engelsk og fransk. Tysk har været populært i mange dele af verden, og du kan stadig klare dig med tysk i mange lande. Så behovet er noget mindre end for dansk - der er jo ingen der taler dansk udenfor Danmark, så vi er nødt til at kunne engelsk, som nu er blevet hovedsproget. Men tror udviklingen med at engelsk vinder frem og efterhånden er blevet til det universelle sprog bare foregår i forskellig tempo, afhængig af nødvendigheden. Det er vist også lidt sådan i Frankrig, hvor de til dels også holder fast i fransk som europæisk hovedsprog. 

Anmeld Citér

27. juli 2017

Jullesnulle

Sandratoft skriver:

Jo - man eksponeres heeelt vild for engelsk gennem serier og film og musik. Så det er effekten af at se synkroniserer du ser vil jeg tro. 

Det samme er tilfældet i Frankrig og Italien 

Anmeld Citér

27. juli 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart

Der kan også sagtens ligge noget af grunden i skolesystemet. Jeg ved ikke hvordan deres engelskundervisning foregår men f.eks. i Japan er de super gode til engelsk grammatik fordi det skrevne bliver vægtet over alt andet. Det talte engelsk bruger de til gengæld næsten ikke i undervisningen og konsekvenserne er at næsten ingen japanere taler engelsk. 

Anmeld Citér

27. juli 2017

Kaffekop

Cherraly skriver:

Tror det til dels kan være fordi tysk er et af de store hovedsprog, sammen med engelsk og fransk. Tysk har været populært i mange dele af verden, og du kan stadig klare dig med tysk i mange lande. Så behovet er noget mindre end for dansk - der er jo ingen der taler dansk udenfor Danmark, så vi er nødt til at kunne engelsk, som nu er blevet hovedsproget. Men tror udviklingen med at engelsk vinder frem og efterhånden er blevet til det universelle sprog bare foregår i forskellig tempo, afhængig af nødvendigheden. Det er vist også lidt sådan i Frankrig, hvor de til dels også holder fast i fransk som europæisk hovedsprog. 

Der bliver da både snakket dansk i Grønland, på Færøerne og i Island  og så kan man da også klare sig med dansk i Sverige og Norge 

Anmeld Citér

27. juli 2017

L-mor

Sandratoft skriver:

Jeg tror, der er flere årsager.

Jeg talte for nogle år siden med en tysktalende schweitzer - en universitetsstud på engelsk sprogkursus i Storbritannien. Eller rettere sagt: forsøgte at tale med ham for hans engelsk var yderst sparsomt. Han fortalte, at han først havde fået engelsk som fag på universitetet.

Jeg sagde så, at man vel i det schweiziske skolesystem fokuserede mere på fransk og måske også italiensk (begge hovedsprog i Schweiz)? Svaret var: 'Næ, jeg har aldrig haft fransk og italiensk' 

I Italien er en del af forklaringen, at engelskundervisningen i mange skoler er elendig.

Vi har sprogundervisning af høj kvalitet i vores skoler og vi begynder tidligt. Hvis det alene handlede om sproget på tv, ville mange af os jo ikke tale et nogenlunde acceptabelt tysk, fransk eller spansk, for der er godt nok langt mellem tv-programmer på nogen af de sprog i dansk fjernsyn.

Anmeld Citér

27. juli 2017

HvidSne

Der er mange undersøgelser, der viser, at lande med synkronisering af tv har et stærkere tilhørsforhold til deres eget sprog og derfor tilegner sig fremmedsprog i mindre grad. Dette gælder også Frankrig, Italien, etc. Så jo, synkronisering spiller en klar rolle

Anmeld Citér

27. juli 2017

Sandratoft

Jullesnulle skriver:

Jo - man eksponeres heeelt vild for engelsk gennem serier og film og musik. Så det er effekten af at se synkroniserer du ser vil jeg tro. 

Det samme er tilfældet i Frankrig og Italien 

Du har nok ret, men det må også være i kombination med vores engelskundervisning? 

Anmeld Citér

27. juli 2017

Sandratoft

Hvornår begynder engelskundervisningen i dag? Da jeg var barn var det i 4. klasse

Anmeld Citér

27. juli 2017

Jullesnulle

Sandratoft skriver:

Hvornår begynder engelskundervisningen i dag? Da jeg var barn var det i 4. klasse

1.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.