Jeg er nødt til at knytte en kommentar mere til det med risikoen for, at barnet bliver et delebarn. Jeg synes, at det er enormt bekymrende, at der er flere i tråden, der synes, at det er helt fint med den risiko, for faren kan jo være en god far. Jeg ved ikke, om det er fordi i kun kender til rosenrøde skilsmissehistorier. Men som en, der både har været barn i et konfliktfyldt skilsmisselandskab, er bonusmor i et, og desuden fagligt arbejder med området, så kan jeg virkelig kun på det kraftigste fraråde at bruge det som et sikkerhedsnet! En ting er de rosenrøde historier, hvor par går fra hinanden, fordi forelskelsen er væk, men de stadig er de bedste venner. Hvor de enes om børneopdragelsen, laver fælles aktiviteter og har lignende værdisæt. Kærligheden til hinanden manglede bare.
Men så er der de andre historier - dem der er flest af. Hvor mor og far går fra hinanden, fordi de ikke kan enes. Det bliver ikke bedre af, at man så lever som delefamilie. Forskellen på parforholdet og delekonstellationen er, at man som et par er nødt til at finde kompromiser og arbejde på en fælles front i forhold til børnene. Som deleforældre behøver man - teknisk set - (personligt synes jeg man bør, men...) ikke at gå på kompromis med ens forældreskab. Man kan opdrage som man vil i eget hjem, man kan gøre tingene som man vil, for man er ikke et par og står ikke til ansvar over for sin partner længere. Så alle de ting man var uenige om? Dem kan man praktisere hver for sig med det resultat, at barnet fanges i midten mellem to hjem, der enten adskiller sig markant, og/eller i farvandet af de mange konflikter, der unægteligt vil opstå mellem to deleforældre, der er langt fra enige om, hvordan forældreskab bør forvaltes.
Det optimale var selvfølgelig, at man kunne parkere egen stædighed og stolthed og i fællesskab fokusere på, hvad der var bedst for barnet. Men når man er et par, som går i clinch med hinanden og er rygende uenige i parforholdet, så bliver det pludselig noget nær umuligt at parkere forskellighederne, når man ikke længere er et par og ikke længere står til ansvar for hinanden.
At argumentere for, at far og mor kan have deres diskussioner uden barnet opdager det, er simpelthen naivt. Der kørte en minidokumentar på et tidspunkt (jeg ved ikke hvor, for det var noget, jeg hørte på et kursus om konflikthåndtering i skilsmissefamilier), hvor en række delebørn udtalte sig om deres situation. Hvor var der forfærdeligt mange, der udtalte, at de godt vidste, at far og mor ikke kunne lide hinanden, selvom de prøvede at holde det hemmeligt. At de følte sig så små og usynlige, fordi de voksne snakkede henover hovederne på dem og troede, at børnene ikke opfattede noget.
Børn er mennesker med følelser. Husk på det. Og endnu vigtigere er børn små mennesker, som har en lang personlig udvikling foran dem. At vokse op i et konfliktfyldt landskab på den måde sætter spor, der alt for ofte har følgevirkninger for barnet senere hen.
Så virkelig. For barnets skyld. Lad nu være med at satse på, at en familiekonstellation som delefamilie vil være lykken mellem to forældre, der ikke en gang på nuværende tidspunkt kan enes!