Svigermor! Meget langt, håber I orker at læse med

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. april 2017

Carina:-)

Anonym skriver:

Jeg ville være fuldstændig ligeglad med hvad hun mener. Min svigermor er på samme måde, men det kan hun droppe det er mine børn og mig (og min kæreste) der bestemmer over dem.
Slik og søde sager holder jeg væk så længe så muligt, og hvis hun skulle så meget som prøve på at give dem noget fregner jeg.
Jeg ville heller ikke kunne være sammen med svigermor en hel weekend, så der vil jeg sige fra over for min kæreste.

Hvordan ville du have det hvis din kæreste sagde han nægter at være sammen med din mor i en weekend?

Det er din svigermor men hun er samtidig mor til din kæreste og en dag står du som svigermor. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2017

Carina:-)

Anonym skriver:

Øh hvordan kan du ud fra mit indlæg se om jeg er rummelig eller ej? 

- du aner intet om hvordan min svigermor er, jeg har ikke skrevet nogle episoder ned og tro mig der er rigeligt at tage af. 

Ja jeg har selv en dreng, og jeg vil gribe rollen som svigermor an på en helt anden måde end hun gør. 

Synes der er en forfærdelig tildens herinde til at folk tror at svigermødrene altid er de uskyldige og at svigerdøtre er de onde og svigermødre kan åbentbart tillade sig alt? 

Jeg synes mere tendensen er at svigermor er en kælling  der bare skal holde sig væk ikke blande sig men selv om hun gør og siger det samme som ens  egen mor er hun kontrollerende imens ens mor er bare omsorgsfuld. 

Og tro mig du kan gøre alt det rigtige være givende og interesseret i dine børnebørn og alligevel risikere at du ikke er ønsket af din svigerdatter. 

Der findes nok svigermødre from hell men de får også børn som kaldes svigerdøtre!

Anmeld Citér

24. april 2017

Jullesnulle

De fleste er da enige om st slik og søde sager helst skal gemmes så længe som muligt... men tro mig når man har mere end et barn er det sværre. Fordi lillebro på 11/12 ikke kan sige der selv men storebror på 3-4 kan så må han ikke få en kanelsnegl..? Ej det holder ikke. 

Tænk over hvilke kampe du tager og at man som førstegangsmor godt kan være for stejl. 

Og ja - det er en kritik at hendes måde at have opdraget måske 2-3 børn på hvis man himler med øjnene. Selvfølgelig er det en god ide at følge nye anbefalinger... men man skal altså træde lidt varsom og ikke bare være bedrevidende og arrogant overfor de "ældre" de har lidt mere erfaring ar have det i.

Anmeld Citér

24. april 2017

Abracadabra

Løven149 skriver:

Det er svært at giver jer et helt indblik i vores forhold ud fra de korte tekst bidder, men det er dejligt at få andres syn på sagen, også ifht. hvor jeg måske skal lære at slappe lidt af Det er med grænser er vanskeligt for mig. 

Mor med meget mere: Jeg kan sagtens følge det du siger, og råd er også helt fint. 

Men når man er ny mor skal man finde sin egen måde, at være mor på og her er der nogle råd der duer, og andre gør ikke. Jeg føler ikke at det bliver respekteret, når jeg vælger min egen vej og det der fungerer for os. Det er lidt svært at høre på at hendes metoder, og hendes børn er perfekte. Også når man selv får ros af pædagoerne i vuggestuen for at have et robust barn, der er i trivsel, så anerkendes min og min kærestes indsats ikke. Vi har vores barn hver eneste dag, vores svigermor ser hende max en gang om md pga. praktiske ting, jobs osv. (Ikke fordi vi ikke under hende mere tid)

Hun lytter ikke, og ville ikke høre på hvordan hverdagen er, så skal hun hele tiden fotæller os at vi har et nemt barn, og vi nærmest ikke fortjener ikke det. Hun ser jo ikke de søvnlæse nætter, de hårde tider, den periode hvor jeg græd hver dag i en overgang pga. søvnmangel. 

Lomm: jeg har svært ved at sige fra, og det er også overfor andre. Hun har en meget dominerende personlighed, så det kræver lidt mere at få sagt fra og det arbejder jeg også på, som allerede skrevet. Jeg siger fra, men hun lukker ørerne, hun ignorerer det jeg siger som hun ikke kan lide eller undlader at svare. Nogen råd til det?

Mit barn kan endnu ikke tale, så jeg ser ingen grund til at give så små børn sukker. Hun er ligeglad med om det er en banan eller en kage. Så der må vi bare være enige om at være uenige

Jeg har en svigermor, jeg ser temmelig sjældent, da hun bor meget langt væk. Ligesom dig oplever jeg også at blive tromlet ned af en konstant talestrøm, hvor rationelle argumenter helt preller af. Hun ignorerer alle mine forsøg på at modargumentere.

Jeg forsøgte sidst at bruge hendes taktik: Jeg ignorerede simpelthen hendes mere provokerende spørgsmål. Jeg holdt lange kunstpauser og talte derefter om noget helt andet. Det virkede! 

Anmeld Citér

24. april 2017

Løven149

jullesnulle: jeg syntes ikke rigtig det handler om kritik af min svigermors måde at opdraget på. Hun er jo færdig med at opdrage sine børn. Hun kan jo bare kommme råd, men acceptere at jeg kommer til at sortere i den, fordi jeg vil være mor og opdrage mit barn på min måde. Jeg ruller ikke med øjnene med jeg vælger ikke hendes råd fremfor det jeg selv har besluttet er bedst. Jeg siger ikke at noget af det hun gjorde er dårligt, desuden så skifter tiderne og visse ting ændrer sig. Som førstegangsmor er man nødt til at lære selv og danne sig sine egne erfaringer. 

Abracadabera: det vil jeg prøve, især det med de lange pause, tror jeg er en rigtig god ting. Det er nemlig rigtig, jeg føler mig nemlig tromlet og møder en lang og konstant talestrøm

Anmeld Citér

24. april 2017

God-mor

Anonym skriver:

Øh hvordan kan du ud fra mit indlæg se om jeg er rummelig eller ej? 

- du aner intet om hvordan min svigermor er, jeg har ikke skrevet nogle episoder ned og tro mig der er rigeligt at tage af. 

Ja jeg har selv en dreng, og jeg vil gribe rollen som svigermor an på en helt anden måde end hun gør. 

Synes der er en forfærdelig tildens herinde til at folk tror at svigermødrene altid er de uskyldige og at svigerdøtre er de onde og svigermødre kan åbentbart tillade sig alt? 

Du lyder bare ret aggressiv i din måde at formulere dig på "så flejner jeg" og "hun skal lige prøve". Jeg tænker bare om vi som svigerdøtre ikke på forhånd har paraderne trukket godt op overfor svigermor og at det kan være SÅ svært for en farmor at gøre særlig meget rigtigt. Det er den tendens, som jeg oplever flere steder. Jeg tror på at vi i de fleste tilfælde mødes med det samme som vi selv udstråler og giver. 

Svigermødre er da ikke altid uskyldige, og min svigermor kan også være super irriterende af og til, men derfor ser jeg hende da stadig gerne i en weekend, da hun er mine ungers elskede farmor og mor til den mand jeg elsker. 

Anmeld Citér

24. april 2017

Anonym

Carina:-) skriver:

Hvordan ville du have det hvis din kæreste sagde han nægter at være sammen med din mor i en weekend?

Det er din svigermor men hun er samtidig mor til din kæreste og en dag står du som svigermor. 

Helt fint, der er nogen mennesker man ikke vil kunne holde ud en hel weekend, det er jo fair nok.  

Anmeld Citér

24. april 2017

Anonym

Carina:-) skriver:

Jeg synes mere tendensen er at svigermor er en kælling  der bare skal holde sig væk ikke blande sig men selv om hun gør og siger det samme som ens  egen mor er hun kontrollerende imens ens mor er bare omsorgsfuld. 

Og tro mig du kan gøre alt det rigtige være givende og interesseret i dine børnebørn og alligevel risikere at du ikke er ønsket af din svigerdatter. 

Der findes nok svigermødre from hell men de får også børn som kaldes svigerdøtre!

Hvorfor tror du ikke at det samme gælder for min egen mor? - min mor skal dælme da heller ikke vove at give mine børn slik og søde sager uden at spørge mig, det gælder for alle og ikke kun svigermor

Anmeld Citér

24. april 2017

Anonym

God-mor skriver:

Du lyder bare ret aggressiv i din måde at formulere dig på "så flejner jeg" og "hun skal lige prøve". Jeg tænker bare om vi som svigerdøtre ikke på forhånd har paraderne trukket godt op overfor svigermor og at det kan være SÅ svært for en farmor at gøre særlig meget rigtigt. Det er den tendens, som jeg oplever flere steder. Jeg tror på at vi i de fleste tilfælde mødes med det samme som vi selv udstråler og giver. 

Svigermødre er da ikke altid uskyldige, og min svigermor kan også være super irriterende af og til, men derfor ser jeg hende da stadig gerne i en weekend, da hun er mine ungers elskede farmor og mor til den mand jeg elsker. 

Det er jo nok fordi jeg ikke er den største fan af min svigermor, men det har intet at gøre med at hun er min svigermor, det er hendes personlighed der gør det. 

De små ting (som der er mange af) ignorer jeg netop for børnenes skyld og kunne aldrig finde på at snakke dårligt om deres farmor over for dem. 

Det at jeg siger jeg fregner er fordi, der er nogen ting man bare ikke gør, ligegyldigt om man er farmor eller mormor, eller fætter eller andet. 

Det er forældrene der introducere til slik og søde sager, så er det da almindelig pli at spørge forældrene om barnet må få ditten og datten inden man bare giver og det er slet ikke noget man skal have en menning om. Forældrenes ord er altså lov over for deres børn 

Anmeld Citér

24. april 2017

tarkoflen

Løven149 skriver:

Det er præcis det samme her. Det er dejligt med en der forstår det. Vores forhold var meget bedre inden vi fik børn. Det er rart, at der er en som oplever det samme.

Det er som om hun ved bedst, fordi hun har fået to børn. Det er underlige små ting hun gør, som f.eks. hvis jeg gerne vil have at mit barn have en smoothie lige inden rigtig mad. Så skynder hun sig at give en smoothie, når jeg kigger væk. Det er træls, for så er der ikke plads til den rigtig mad. Der er sådan nogle små ting, som jeg måske burde se igennem fingre med, fordi vi ikke ser hende så tit, men jeg føler mig ikke respekteret

Jeg er helt sikkert også blevet nærtagende, jeg tror det er fordi at tingene har fået lov at udvikle sig, og der aldrig bliver snakket ud. Så tror jeg at hun gerne ville have at jeg skal være mere modtagelig overfor hendes råd. Men jeg vil jo gerne selv bestemme, hvordan jeg vil være mor, ligesom hun gerne ville, da hun fik børn. Dette har jeg forsøgt at formidle til hende meget pædagogisk, men jeg kan ikke trænge igennem. 

Hvor er din mand henne i alt det her? Synes han det er ok med slik og smoothies lige før aftensmad? Han må da også på banen så det ikke kun er dig der skal tage kampene. 

Til den med smoothien, så tror jeg faktisk at jeg ville overveje seriøst lade barnet få lidt af den og så tage den fra mit barn og sige at han/hun gerne måtte få resten når l havde spist aftensmad. Jeg synes det er så respektløst at give barnet noget mor har sagt nej til. Det viser i den grad at din  svigermor ikke respektere dig og det viser hun tydeligt dit barn og det er ikke ok! Og her synes jeg virkelig at din mand skal med på banen. 

Vi havde lidt af det samme problem med mine svigerforældre i forhold til at hun fik alt muligt inden vi hentede hende, så hun ikke kunne spise aftensmad. Vi sagde stille og roligt at efter kl 15, så var det hun skulle have rigtig mad, altså grøntsager, frugt og rugbrød. Jeg er ret sikker på at de synes det var træls og synd for hende, for bedstefar ville gerne forkæle med chips, kiks og frugtstænger når han kom hjem fra job kl 16.30, men de har umiddelbart overholdt det. Så måske det kan hjælpe hvis hun får nogle retningslinjer for hvad der er ok. At frisk frugt er lige så meget forkælelse for jeres barn. 

Jeg ville også blive vandvittig over hvis mine grænser konstant blev overskredet og jeg ikke blev respekteret af de mennesker der er omkring mig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.