Aristocats skriver:
Hvordan kan du sammenligne vold med at sidde og ryge en fed i ro og fred for sig selv i eget hjem? Ja, den sammenligning er godt nok en smule langt ude.
Har du aldrig været en tur på staden og overværet et par folk ryge en joint? Ville du også anmelde dem? Ville du anmelde en person der tog LSD til en fest til politiet? Anmelder du folk der fixer på gaden?
Men hvorfor ikke? Den ene handling er selvfølgelig langt mere voldsom end den anden, og derfor er straffen på de to også meget forskellig. Men hvorfor skal en ulovlig handling have lov at passere frem for en anden, fordi den af nogen bliver anset som noget hyggeligt? Der er også nogen, der synes, det er sjovt at køre for stærkt, men er det ensbetydende med, at vi bør lade alle køre, som de vil ? Så længe det er ulovligt, skal loven vel overholdes. Om hash, som jo så også har nogle ret gode egenskaber, burde lovliggøres, kan man diskutere (men det synes jeg virkeligt ikke, vi skal gøre her).
Man kan diskutere, om ts bør gøre noget ved det konkrete tilfælde, som hun stiller op. Det er svært at vurdere ud fra de fakta, hun har givet. Som jeg tidligere har skrevet, ville jeg nok heller ikke gøre noget, hvis det for eksempel var i forbindelse med fest. Men var det mere end det, og var personerne ubehagelige på den ene eller anden måde (hvilket vi jo ikke ved), så synes jeg da, at politiet skal inddrages (også selvom de ikke kan gøre så pokkers meget, hvilket er trist, men igen en anden diskution).
Men som sagt, så ser vi tydeligvis bare helt forskelligt på det her, så jeg ser ingen grund til at diskutere det mere. Vi bliver alligevel aldrig enige :-)
Anmeld
Citér