Hvad får folk til det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. april 2017

Astoria

Profilbillede for Astoria

Tak for din ærlighed! Det er en meget modig indrømmelse.

Af ren nysgerrighed: Hvad handlede dine historier om? Og det er selvfølgelig okay, hvis du ikke har lyst til at fortælle... 

Jeg prøver at være ærlig omkring det, men må indrømme det stadig får mine tæer til at krølle sammen her ti år senere! 

Jamen det hele forgik i et online spil. Jeg løj først og fremmest om min alder (ældre) og udseende (flottere). Jeg havde så bygget en historie op om min barndom; at jeg var blevet misbrugt i årevis og at mine forældre var dårlige forældre der ofte var i fængsel. Misbruget var det værste jeg løj om, men ellers også alt fra fritidsinteresser, ferier og personlighedstræk. Sådan som spillet fungerer tilbringer man meget tid sammen med de samme mennesker, så jeg føler selvfølgelig en vis skyld overfor dem. De blev formentlig meget mere påvirket af min situation end man gør på et forum som dette. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2017

Carina:-)

Astoria skriver:

Jeg prøver at være ærlig omkring det, men må indrømme det stadig får mine tæer til at krølle sammen her ti år senere! 

Jamen det hele forgik i et online spil. Jeg løj først og fremmest om min alder (ældre) og udseende (flottere). Jeg havde så bygget en historie op om min barndom; at jeg var blevet misbrugt i årevis og at mine forældre var dårlige forældre der ofte var i fængsel. Misbruget var det værste jeg løj om, men ellers også alt fra fritidsinteresser, ferier og personlighedstræk. Sådan som spillet fungerer tilbringer man meget tid sammen med de samme mennesker, så jeg føler selvfølgelig en vis skyld overfor dem. De blev formentlig meget mere påvirket af min situation end man gør på et forum som dette. 

Jeg var for en 15 år siden meget på tv2 spil og der var der en pige der også havde en historie ala din 

Jeg sendte penge til hende så hun kunne få nok til at kunne stikke af.

Lang historie kort det blev opdaget og selv om jeg i lang tid var vildt rystet over at hun havde løget så voldsomt så havde jeg også meget ondt af hende for der er jo noget der gør at man gør som man gør.

Og hun er jævnligt i mine tanker for hun betød jo noget løgn eller ej.

Respekt for at du deler så man får lidt indblik i hvad der er baggrunden! 

Anmeld Citér

9. april 2017

Anonym

Loa skriver:

Ja jeg havde sgu godt en lille bitte fornemmelse af at den historie ikke var helt sand, men hvorfor? Hvorfor gider man bruge tid på at skrive en falsk historie herinde? Keder man sig så meget? Har man brug for at føle nogen bekymre sig for en? Ja jeg kan slet ikke forestille mig det.... 

Ved ikke om det er ok jeg skriver det her admin, ellers må i jo slette

Jeg havde en veninde der gjorde det samme. Hun løj om rigtig mange ting i perioder. Dog havde hun en tendens til at f det hele til at lyde meget bedre end der var. Job, økonomi, uddannelse og forhold. Hun fik senere diagnosen maniodepressiv. Det gav mig en meget bedre forståelse af det hele. Men der var frustrerende at være veninde til. 

Anmeld Citér

9. april 2017

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Opmærksomhed eller kedsomhed.

Jeg har også gået i klasse med en, som gjorde det, og det var tydeligt, fordi hun ønskede opmærksomhed, fordi hun ikke rigtigt fik det, og hun havde det svært.

Lige den optalte tråd, der ringede mine alarmklokker nærmest med det samme, for der var en del ting, som ikke passede sammen. 

Anmeld Citér

9. april 2017

Astoria

Profilbillede for Astoria
Carina:-) skriver:

Jeg var for en 15 år siden meget på tv2 spil og der var der en pige der også havde en historie ala din 

Jeg sendte penge til hende så hun kunne få nok til at kunne stikke af.

Lang historie kort det blev opdaget og selv om jeg i lang tid var vildt rystet over at hun havde løget så voldsomt så havde jeg også meget ondt af hende for der er jo noget der gør at man gør som man gør.

Og hun er jævnligt i mine tanker for hun betød jo noget løgn eller ej.

Respekt for at du deler så man får lidt indblik i hvad der er baggrunden! 

Det er jeg ked af at høre. Jeg tænkte først på hvordan det påvirkede andre da jeg havde fået det bedre. Egentlig mærkeligt at man ikke skænker det en tanke.

Jeg fik heldigvis intet økonomisk ud af det. 

Anmeld Citér

9. april 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Abracadabra skriver:

Der er jo nogle personlighedstyper, som i høj grad har brug for andres bekræftelse for at føle sig levende og værdifulde. Nogle med borderline personlighedsforstyrrelse har det sådan. Der er flere historier som denne - altså vilde historier, som bliver vildere og vildere indtil afsløring.

Kemoland er et godt eksempel - en blog angiveligt skrevet af en kræftsyg pige. Det var ren fiktion.

Herinde var der for et par år siden en kvinde, der skrev en vild historie om først fosterreduktion, så et hollywoodbryllup og til sidst præmature tvillinger og utroskab. Det blev bare vildere og vildere. Og var ren fiktion.

Generelt skal man nok bevare sin kritiske sans - og derudover bevare sin naivitet samtidig... Svært!

Dem, der bliver fanget i en løgnehistorie på denne måde er nok nogle stakler, som får bygget sig en virkelighed, der er mere interessant end deres rigtige liv. De får en masse sympati og online-kærlighed (og nogle også penge!), og det bliver sværere og sværere at slippe det meget interessante alter ego. De bliver måske afhængige af al opmærksomheden. Måske handler det om en grundliggende indre tomhed?

Meget fin og respektfuld beskrivelse. Jeg tænker, det må være umådeligt svært som behandler (terapeut) både at gennemskue, hvad der er sandt, og hvad der er løgn, og at konfrontere vedkommende med løgnene. 

Jeg lavede så at sige den omvendte version - der var meget, som var virkeligt skidt, da jeg var barn og ung, og jeg var syg efter omsorg og opmærksomhed, men da min familie udadtil var meget ressourcestærk og "vigtig", gik jeg ind i glansbilledversionen og underbyggede den med flotte og fantastiske historier om, hvor særlige vi var. Jeg troede jo, der var noget helt galt med mig, når "alle" nu vidste og anerkendte, at vi var helt i særklasse, at jeg så alligevel trivedes så dårligt, så jeg prøvede så hårdt at overbevise mig selv og omverdenen om, at alt var perfekt. I smug fantaserede jeg om at blive alvorligt syg og få omsorg og kærlighed, men udadtil var jeg sej og dygtig og stærk. Sådan som man skulle være for at være god nok, værd at elske. 

Først da jeg kom til psykolog og siden psykiater i mine sene teenageår - og først et langt sttykke hen i forløbet - kom alle skeletterne ud af skabet. De konfronterede mig med alt det, der ikke hang sammen, alle idealbillederne, og jeg hadede at blive afsløret, følte mig illoyal over for familien og helt forkert. Med mange års forsinkelse skulle jeg erkende, at rigtigt meget var og havde været ad helvede til. Og vi snakker om åbenlyst forfærdelige forhold - min fars selvmord, min stedfars alkoholisme og brutalitet over for mig, et seksuelt overgreb fra en god ven af familien - altsammen noget, jeg havde ignoreret eller fortiet, fordi historien var, at vi var kloge og kærlige og succesfulde og noget så "rigtige". 

Mine historier dengang ville handle om, at vi havde været til fernisering i mine bedsteforældres succesfulde galleri (korrekt), og at statsministeren eller dronningen havde været der (ikke korrekt). Eller at min stedfar, som var meget anerkendt inden for sit fag og direktør for en stor virksomhed (korrekt) ligeledes omgikkes ministre og kongehus (ikke korrekt). Jeg ville ALDRIG bygge historier op om mig selv som offer, men som en del af en stjernefamilie. 

For et par år siden tog jeg livtag med noget af det svære og "svage" og skrev en kronik om tabuet omkring min fars selvmord - dog uden at hænge min familie ud. En slags øvelse i at fortælle ærligt om noget tungt og svært. Det førte meget godt med sig, men også til, at jeg nu er uvelkommen i dele af min familie, fordi jeg ødelagde glansbilledet - og så i en landsdækkende avis! Det viser jo bare, hvor meget, der havde været at miste, hvis jeg tidligere havde været ærlig og ikke sunget med på fællessangen om den pletfri familie, tilsat lidt fri fantasi. 

Anmeld Citér

9. april 2017

TNBC

Loa skriver:

Ja jeg havde sgu godt en lille bitte fornemmelse af at den historie ikke var helt sand, men hvorfor? Hvorfor gider man bruge tid på at skrive en falsk historie herinde? Keder man sig så meget? Har man brug for at føle nogen bekymre sig for en? Ja jeg kan slet ikke forestille mig det.... 

Ved ikke om det er ok jeg skriver det her admin, ellers må i jo slette

Jeg forstår det heller ikke. Jeg havde så ondt i maven når jeg læste hvad hun skrev.. Og så finder man ud af det her. Så bliver man virkelig først gal, men man tænker også hvorfor gjorde hun det? Det kan jo ikke for at få et billigt grin, for så har man da virkelig brug for hjælp. 

Der er desværre mange der lyver på nettet(der var også hende der sagde at hun havde kræft og døde.. og det var på en blog.. så sygt) 

Og så er der dem der lader som om de er andre, og lyver for folk, over flere år. 

Man kunne virkelige godt tænke sig at høre hvorfor de gør det..(Ved godt at det ikke vil ske, men man tænker sit)

Anmeld Citér

9. april 2017

Hck

Profilbillede for Hck
Abracadabra skriver:

Der er jo nogle personlighedstyper, som i høj grad har brug for andres bekræftelse for at føle sig levende og værdifulde. Nogle med borderline personlighedsforstyrrelse har det sådan. Der er flere historier som denne - altså vilde historier, som bliver vildere og vildere indtil afsløring.

Kemoland er et godt eksempel - en blog angiveligt skrevet af en kræftsyg pige. Det var ren fiktion.

Herinde var der for et par år siden en kvinde, der skrev en vild historie om først fosterreduktion, så et hollywoodbryllup og til sidst præmature tvillinger og utroskab. Det blev bare vildere og vildere. Og var ren fiktion.

Generelt skal man nok bevare sin kritiske sans - og derudover bevare sin naivitet samtidig... Svært!

Dem, der bliver fanget i en løgnehistorie på denne måde er nok nogle stakler, som får bygget sig en virkelighed, der er mere interessant end deres rigtige liv. De får en masse sympati og online-kærlighed (og nogle også penge!), og det bliver sværere og sværere at slippe det meget interessante alter ego. De bliver måske afhængige af al opmærksomheden. Måske handler det om en grundliggende indre tomhed?

Super svar. Men ang den med Kemoland, det er altså ikke en mor til en kræftsyg datter, der skrev der (kemoland.dk), eller er der flere blogs med samme navn ?

Anmeld Citér

9. april 2017

TNBC

Hck skriver:

Super svar. Men ang den med Kemoland, det er altså ikke en mor til en kræftsyg datter, der skrev der (kemoland.dk), eller er der flere blogs med samme navn ?

Kemoland, var pigen selv. Der var så "nogen" andre der skrev at hun døde. 

Anmeld Citér

9. april 2017

Hck

Profilbillede for Hck
TNBC skriver:

Kemoland, var pigen selv. Der var så "nogen" andre der skrev at hun døde. 

Ok, så er der flere der hedder noget med kemoland, for på den jeg har set og læst, der er det en mor der skriver om sin datters sygdoms forløb og hun er heldigvis ikke død. Hvis jeg søger på kemoland.dk kommer den frem.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.