Jullesnulle skriver:
Er bare nysgerrig i forhold til hvad jeres børn får lov at se. Går ikke ud fra at de gider se teletobbies..?
Det er ikke nedladende ment - men som nævnt er der uhyggeligt/ sørgelige elementer i de fleste film...? Inderst inde, Find Nemo, 101 dalmatiner, Narnia, tornerose, Askepot, Nico det flyvende rensdyr ... ICE age kan da også være uhyggelig til tider. ... og det er netop lavet for at børn også ser forskellige aspekter i livet.
Må sige jeg kender faktisk ikke specielt mange på 10-12 der gider ser Nemo osv. Der er det blevet for kedeligt.
De ser Ice age, Biler, Aristocats, Robin Hood, Pokémon, Bennys badekar, Madagaskar, Sværet i stenen og i dag har vi set Det regner frikadeller, for første gang... Ellers ser vi ramasjang og nick jr.
Men vi ser netop ikke de film som Inderst inde og Find Nemo, fordi vi ikke ser nogen grund til at de skal forstå de komplicerede følelser endnu.. Inderst inde er i mine øjne ikke en film for børn så små, den er virkelig kompliceret at forstå og hvis JEG som 32 årig kan græde snot (Jeg græd tårer, jeg bruger et lidt overdrevet ord for at understrege meningen) i en halv time EFTER jeg har set den, så vil jeg ikke udsætte mit barn for det. De skal tids nok se alle de film og det ville da være rart, at de så ville kunne forstå dem lidt bedre når de ser dem.
Vi vil også gerne se Moana med dem og vi har i forvejen advaret dem om at der er en monstres verden og et kæmpe lava monster, den er så ikke på dansk endnu, så det er ikke fordi de ikke må se ting der er lidt uhyggelige og vi skal NOK advare dem..
Vi herhjemme har det lidt svært ved at de onde skal se SÅ onde ud og at de altid skal have deres skræmmende ansigt TÆT på kameraet... Vores unger ser heller ikke Ninja Turtles og Tom & Jerry, ganske enkelt fordi der egentlig ikke er nogen grund til at vise dem alt det vold.. Og nej, vi tror ikke at de selv bliver voldlige af at se det, men vi ser bare ingen grund til at vise dem sådan nogle vilde ting.. TIL TRODS for at vi begge så det da vi var børn..
Jeg så også Silver som barn og igen, nu bruger jeg dette meget forbudte ord, blev jeg traumatiseret (Ro på, det er nok lidt overdrevet) af Akakabutos størrelse, kampene og den måde Silvers far bliver slået ihjel på. Jeg var nok omkring 8-9 år da jeg så Silver og det har sat spor i mig at have set den. Når jeg skal tænke på noget virkelig uhyggeligt i min barndom, så dukker den serie op i hovedet på mig og for den sags skyld også det at Gaston ryger ud over kanten til sidst, eller at Mufasa dør, eller at Snehvides stedmor bliver til en heks med et æble..
Jeg fungerer stadig og jeg er ikke gået i stykker af at se det, men jeg fik måske nok LIDT for løse tøjler i forhold til hvad jeg måtte se som barn og jeg er lidt bange for at forældre nu her gør det samme med deres børn, fordi VI netop fik lov til at se cartoon network og havde alle disneyfilmene derhjemme på vhs. Jeg så Freddy Krueger da jeg var 12... Da jeg var 15 fik en mindre psykose hvor jeg var bange for at sove.. Om det hænger sammen, who knows, men jeg var overbevist om at jeg ville dø hvis jeg lagde mig til at sove.. Ikke at Freddy ville komme og tage mig, men at jeg bare ikke ville vågne igen.. Coinkydink?
At I er rustet med et jernskjold i jeres følelser betyder ikke at vi alle sammen er det og jeg vil ikke vise mine børn ting JEG mener kan give dem negative følelser eller som jeg mener er for komplekse for dem at forstå