Skønheden og udyret med barn ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. marts 2017

Abracadabra

Jullesnulle skriver:

Er bare nysgerrig i forhold til hvad jeres børn får lov at se. Går ikke ud fra at de gider se teletobbies..?

Det er ikke nedladende ment - men som nævnt er der uhyggeligt/ sørgelige elementer i de fleste film...? Inderst inde, Find Nemo, 101 dalmatiner, Narnia, tornerose, Askepot, Nico det flyvende rensdyr ... ICE age kan da også være uhyggelig til tider. ... og det er netop lavet for at børn også ser forskellige aspekter i livet. 

Må sige jeg kender faktisk ikke specielt mange på 10-12 der gider ser Nemo osv. Der er det blevet for kedeligt. 

JEG gider da godt se både Nemo og Inderst Inde?

Men min datter blev ramt på det helt essentielle i Dory: Tænk, hvis man blev væk fra sin mor og far! Hun var knapt 5, og jeg fortrød at vi var gået i biffen til en film frarådet for børn under 7.

Jeg forstår ikke, at man skal hærde sine børn med klart skræmmende og uhyggelige film - men der er alternativer andet end teletubbies! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79

Mig og Thea på 8 år, ska ind og se skønheden og udyret lige om lidt, sammen med vores veninder. 

Begge piger er 8 år, og glæder sig. Så ka da lige komme med en Update om et par timer!! Vh stine

Anmeld Citér

19. marts 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Abracadabra skriver:

JEG gider da godt se både Nemo og Inderst Inde?

Men min datter blev ramt på det helt essentielle i Dory: Tænk, hvis man blev væk fra sin mor og far! Hun var knapt 5, og jeg fortrød at vi var gået i biffen til en film frarådet for børn under 7.

Jeg forstår ikke, at man skal hærde sine børn med klart skræmmende og uhyggelige film - men der er alternativer andet end teletubbies! 

Som så meget andet er det jo en balancegang og dertil yderst individuelt. Jeg mener bestemt ikke og ville aldrig tale for, at børn skal hærdes bl.a. gennem film. Og set i helikopterperspektiv og hårdt sat op, så hellere lade mindre børn se "for lidt" og for pussenusset end lade dem se bare lidt for meget og for uhyggeligt. Helt afgjort! 

Min yngste søn var langt mere påvirkelig og sårbar end sin storesøster og -bror, så det gav fuldstændigt sig selv, at var vi i tvivl, så lod vi være, når det omhandlede ham. Nå ja, det gjaldt selvfølgelig også de to andre, men med dem kunne vi følge medierådets anbefalinger og de jævnaldrende. 

Anmeld Citér

19. marts 2017

Muhmi

Jullesnulle skriver:

Er bare nysgerrig i forhold til hvad jeres børn får lov at se. Går ikke ud fra at de gider se teletobbies..?

Det er ikke nedladende ment - men som nævnt er der uhyggeligt/ sørgelige elementer i de fleste film...? Inderst inde, Find Nemo, 101 dalmatiner, Narnia, tornerose, Askepot, Nico det flyvende rensdyr ... ICE age kan da også være uhyggelig til tider. ... og det er netop lavet for at børn også ser forskellige aspekter i livet. 

Må sige jeg kender faktisk ikke specielt mange på 10-12 der gider ser Nemo osv. Der er det blevet for kedeligt. 

De ser Ice age, Biler, Aristocats, Robin Hood, Pokémon, Bennys badekar, Madagaskar, Sværet i stenen og i dag har vi set Det regner frikadeller, for første gang... Ellers ser vi ramasjang og nick jr.

Men vi ser netop ikke de film som Inderst inde og Find Nemo, fordi vi ikke ser nogen grund til at de skal forstå de komplicerede følelser endnu.. Inderst inde er i mine øjne ikke en film for børn så små, den er virkelig kompliceret at forstå og hvis JEG som 32 årig kan græde snot (Jeg græd tårer, jeg bruger et lidt overdrevet ord for at understrege meningen) i en halv time EFTER jeg har set den, så vil jeg ikke udsætte mit barn for det. De skal tids nok se alle de film og det ville da være rart, at de så ville kunne forstå dem lidt bedre når de ser dem.

Vi vil også gerne se Moana med dem og vi har i forvejen advaret dem om at der er en monstres verden og et kæmpe lava monster, den er så ikke på dansk endnu, så det er ikke fordi de ikke må se ting der er lidt uhyggelige og vi skal NOK advare dem..

Vi herhjemme har det lidt svært ved at de onde skal se SÅ onde ud og at de altid skal have deres skræmmende ansigt TÆT på kameraet... Vores unger ser heller ikke Ninja Turtles og Tom & Jerry, ganske enkelt fordi der egentlig ikke er nogen grund til at vise dem alt det vold.. Og nej, vi tror ikke at de selv bliver voldlige af at se det, men vi ser bare ingen grund til at vise dem sådan nogle vilde ting.. TIL TRODS for at vi begge så det da vi var børn..

Jeg så også Silver som barn og igen, nu bruger jeg dette meget forbudte ord, blev jeg traumatiseret (Ro på, det er nok lidt overdrevet) af Akakabutos størrelse, kampene og den måde Silvers far bliver slået ihjel på. Jeg var nok omkring 8-9 år da jeg så Silver og det har sat spor i mig at have set den. Når jeg skal tænke på noget virkelig uhyggeligt i min barndom, så dukker den serie op i hovedet på mig og for den sags skyld også det at Gaston ryger ud over kanten til sidst, eller at Mufasa dør, eller at Snehvides stedmor bliver til en heks med et æble..

Jeg fungerer stadig og jeg er ikke gået i stykker af at se det, men jeg fik måske nok LIDT for løse tøjler i forhold til hvad jeg måtte se som barn og jeg er lidt bange for at forældre nu her gør det samme med deres børn, fordi VI netop fik lov til at se cartoon network og havde alle disneyfilmene derhjemme på vhs. Jeg så Freddy Krueger da jeg var 12... Da jeg var 15 fik en mindre psykose hvor jeg var bange for at sove.. Om det hænger sammen, who knows, men jeg var overbevist om at jeg ville dø hvis jeg lagde mig til at sove.. Ikke at Freddy ville komme og tage mig, men at jeg bare ikke ville vågne igen.. Coinkydink?

At I er rustet med et jernskjold i jeres følelser betyder ikke at vi alle sammen er det og jeg vil ikke vise mine børn ting JEG mener kan give dem negative følelser eller som jeg mener er for komplekse for dem at forstå

Anmeld Citér

19. marts 2017

Thea14

Som biograf ansat kan jeg komme med følgende:

når en film har en 7 års censur, hedder censuren faktisk "tilladt for alle men frarådes børn under 7 år" - altså må der sælges billetter til alle over 2 år til disse film.

Til sammenligning kan jeg informere om at samtlige disneyfilm har denne censur. Heriblandt også Frost, Vaiana og zootropolis som mange mindre børn jo fint ser. 

På medierådets hjemmeside kan man læse hvorfor en film har fået den censur den har. (I frost er årsagen bl.a. forældrenes død)

Lige med skønheden og udyret vil jeg personligt mene at en 3-4 årig vil finde den lige lovlig barsk, mens 5-6 årigt sagtens vil kunne se den. Nogen 4 årigt kan bestemt også. Her i åbningsweekenden har der været mange børn under 6-7 år inde og se den.

Du kender dit barn bedst og ved hvad I er vant til at se og hvad de kan holde til.

Har arbejder i biograf fuldtid i godt 3 år, og dem der er nødt til at gå ud med deres børn er faktisk oftere 6-7 årige der skulle i biografen for første gang, hvor børnene blev mere skræmt af mørket end filmen, eller det er børn der ganske enkelt begynder at kede sig og ikke længere kan sidde stille. Har en enkelt gang oplevet en der måtte gå på grund af lydniveauet, men aldrig nogen fordi børnene følte det for voldsomt.

Og så husk at hvis man syntes lyden er meget for høj, kan man altid henvende sig til personalet og spørge om det er muligt at skrue lidt ned. Alt efter mængden af gæster i salen, kan det oftest lade sig gøre indenfor rimelighedens grænser.

Anmeld Citér

19. marts 2017

Jullesnulle

Vi/ jeg har bestemt ikke et jernskjold

men jeg kan se at de film der interesseret mine drenge er der hvor der faktisk er noget spænding eller kamp mellem det gode og onde: logo Batman film, spiderman tegnefilm, zotropolis, Narnia, find Nemo ..

Jeg tænker på om der er en forskel på piger og drenge ..? Vi har kun drenge og de trives med action film og spænding og er ikke så lette at skræmme. Bliver de bange taler vi om det eller hvis der sker noget mod de gode. 

Og jeg kan da godt som voksen lide at se find Nemo osv.... men de jeg kender på 10-12 år synes ikke det er nogle cool film så jeg ville synes det ville være synd at vente til mine børn har den alder. 

Anmeld Citér

19. marts 2017

Muhmi

Jullesnulle skriver:

Vi/ jeg har bestemt ikke et jernskjold

men jeg kan se at de film der interesseret mine drenge er der hvor der faktisk er noget spænding eller kamp mellem det gode og onde: logo Batman film, spiderman tegnefilm, zotropolis, Narnia, find Nemo ..

Jeg tænker på om der er en forskel på piger og drenge ..? Vi har kun drenge og de trives med action film og spænding og er ikke så lette at skræmme. Bliver de bange taler vi om det eller hvis der sker noget mod de gode. 

Og jeg kan da godt som voksen lide at se find Nemo osv.... men de jeg kender på 10-12 år synes ikke det er nogle cool film så jeg ville synes det ville være synd at vente til mine børn har den alder. 

Jeg har også drenge.

Vores drenge får også lov til at se de film du nævner, med tiden... Men ikke nu.. De er 4 og snart 6.. Skønheden og udyret får de ikke lov at se endnu og der går nok 3-4 år før det er aktuelt herhjemme.

Anmeld Citér

19. marts 2017

lineog4

Har ikke læst alle indlæg i tråden, men overraskes over at eventyr pludselig er historier der traumatiserer. 

Eventyr er moralske fortælling, hvor verden ofte er meget sort/hvid: der er de gode og de indre og dem midt imellem hører vi sjældent om. De gode så gruelig meget igennem for til sidst at leve lykkeligt til deres dages ende. Skulle eventyr nu pludseligt være traumatiserende for børn, skal vi nu pakke vores børn så meget ind i vat så de ikke en gang må eventyrene? Jeg kan stadig hulke til den lille pige med svovlstikkerne eller for den sags skyld historien om en mor, jeg synes stadig snedronningen er spændende. Simbad søfarer kan stadig få mig til at smile og elsker historien om Askepot i Grimms oprindelige udgave. 

Disney har så formået at ja disneyficere en del, så den lille havfrue ender lykkeligt og stedsøstrene i Askepot beholder både tæer og hæle. Og nu er endda Disneys udgaver også for voldsomme - må indrømme jeg bliver forundret.

og til ts, nej jeg ville formodentlig ikke tage en 5 årig med i biffen og er skønheden og udyret inden nye udgave. Tænker det er okay at tage imod de gode råd fra dem der har set den. Men mine ser så heller ikke Harry Potter før jeg har læst bøgerne for dem og de derfor er parate til det som er uhyggeligt og aller helst vil jeg se filmene før dem hvis jeg er i tvivl. Og det er vel egentlig også okay at vente om et halvt år er den på dvd og så kan du lettere vurdere 

Anmeld Citér

19. marts 2017

lineog4

Muhmi skriver:

De ser Ice age, Biler, Aristocats, Robin Hood, Pokémon, Bennys badekar, Madagaskar, Sværet i stenen og i dag har vi set Det regner frikadeller, for første gang... Ellers ser vi ramasjang og nick jr.

Men vi ser netop ikke de film som Inderst inde og Find Nemo, fordi vi ikke ser nogen grund til at de skal forstå de komplicerede følelser endnu.. Inderst inde er i mine øjne ikke en film for børn så små, den er virkelig kompliceret at forstå og hvis JEG som 32 årig kan græde snot (Jeg græd tårer, jeg bruger et lidt overdrevet ord for at understrege meningen) i en halv time EFTER jeg har set den, så vil jeg ikke udsætte mit barn for det. De skal tids nok se alle de film og det ville da være rart, at de så ville kunne forstå dem lidt bedre når de ser dem.

Vi vil også gerne se Moana med dem og vi har i forvejen advaret dem om at der er en monstres verden og et kæmpe lava monster, den er så ikke på dansk endnu, så det er ikke fordi de ikke må se ting der er lidt uhyggelige og vi skal NOK advare dem..

Vi herhjemme har det lidt svært ved at de onde skal se SÅ onde ud og at de altid skal have deres skræmmende ansigt TÆT på kameraet... Vores unger ser heller ikke Ninja Turtles og Tom & Jerry, ganske enkelt fordi der egentlig ikke er nogen grund til at vise dem alt det vold.. Og nej, vi tror ikke at de selv bliver voldlige af at se det, men vi ser bare ingen grund til at vise dem sådan nogle vilde ting.. TIL TRODS for at vi begge så det da vi var børn..

Jeg så også Silver som barn og igen, nu bruger jeg dette meget forbudte ord, blev jeg traumatiseret (Ro på, det er nok lidt overdrevet) af Akakabutos størrelse, kampene og den måde Silvers far bliver slået ihjel på. Jeg var nok omkring 8-9 år da jeg så Silver og det har sat spor i mig at have set den. Når jeg skal tænke på noget virkelig uhyggeligt i min barndom, så dukker den serie op i hovedet på mig og for den sags skyld også det at Gaston ryger ud over kanten til sidst, eller at Mufasa dør, eller at Snehvides stedmor bliver til en heks med et æble..

Jeg fungerer stadig og jeg er ikke gået i stykker af at se det, men jeg fik måske nok LIDT for løse tøjler i forhold til hvad jeg måtte se som barn og jeg er lidt bange for at forældre nu her gør det samme med deres børn, fordi VI netop fik lov til at se cartoon network og havde alle disneyfilmene derhjemme på vhs. Jeg så Freddy Krueger da jeg var 12... Da jeg var 15 fik en mindre psykose hvor jeg var bange for at sove.. Om det hænger sammen, who knows, men jeg var overbevist om at jeg ville dø hvis jeg lagde mig til at sove.. Ikke at Freddy ville komme og tage mig, men at jeg bare ikke ville vågne igen.. Coinkydink?

At I er rustet med et jernskjold i jeres følelser betyder ikke at vi alle sammen er det og jeg vil ikke vise mine børn ting JEG mener kan give dem negative følelser eller som jeg mener er for komplekse for dem at forstå

Ville have skrevet et svar om jeg håber I så læser eventyr, men kan så se af den list du nævner I ser en del film som jeg også vil kalde "farlige", tobin Hood, aristocats for ikke at nævne ICE age, hvor først moren dør og resten af filmene handler om jordens undergang.

Jeg kan i bund og grund godt forstå hvis man begrænser filmene, men kan ikke forstå man begrænser eventyrene, de fortællinger som sætter en masse i perspektiv og går ind og taler til en masse af de eksistentielle tanker bærb har også selv om man skærmer dem. Børn får fx dødsangsten, angsten for mor og far skal dø også selv om de aldrig ser løvernes konge, og en historie som bambi, som Askepot og Snehvide giver muligheden for at tale om det i en karikeret sort/hvid verden. Børn er bange for de onde om de så er hekse, trolde eller uhyret under sengen. Man kan vælge at tale med dem efter at have læst alfons Åberg eller man kan vælge at tale med dem om det efter at have læst snedronningen (som for en del børn er for kedelig), vigtigt er man tør tale om det med sine børn. 

jeg siger ikke man skal hverken hærde eller smide børnene ud i gysere. Men at beskæftige sig med eventyrene eventuelt som opløsning og nogle af de dilemmaer og moraler, vil jeg vitterlig synes er synd at skåne sine børn fra. Man behøver jo ikke analysere dem med voksnes øjne,  gastin versus uhyret i forhold til seksuel tiltrækning kan man jo vente med  men så kan man tale om at alle er smukke og værd at elske, man kan tale man ikke skal pege fingre og mobbe osv.

Anmeld Citér

19. marts 2017

Jullesnulle

Er der for øvrigt nogen der kan sige godt eller dårligt om trolls..?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.