Anonym skriver:
Hvem definerer grim?
ALLE BØRN OG VOKSNE er lige smukke, det er da kun de mennesker der siger der findes grimme børn/voksne, der selv er møg grimme, det må være nogle mennesker som har det svært med dem selv.
Alle er ikke lige kloge, lige charmerende, lige motorisk dygtige osv. osv. Hvorfor skulle lige netop skønhed være totalt ligeligt fordelt? Er alle dyr, alle huse, alle planter også lige smukke? Eller er det udelukkende mennesker, der er præcist lige smukke?
Skønhed defineres bl.a. kulturelt, men der er også nogle træk, som vi tilsyneladende er enige om universelt som særligt smukke. Store øjne, regelmæssige ansigtstræk etc. Og du må gerne forsøge at overbevise mig om, at Elefantmanden og Angelina Jolie var/er nøjagtigt lige delikate for øjet, men det bliver nok svært.
Det vidunderlige er, at vi bliver blinde, når vi får positive følelser for en anden. Så er førstehåndsindtrykket pist væk, og vi ser med helt andre øjne på vedkommende. Og vi når dertil, hvor det ydre er uendeligt ligegyldigt.
Jeg bryder mig ikke om at påpege, at et bestemt menneske er grimt, hverken under eller uden hans tilstedeværelse. Men at fastslå, at skønhed ikke er ligeligt fordelt, og at nogle er heldigere stillet end andre, når det gælder det ydre, er altså ikke grimt, blot faktuelt. Det er bare ikke særligt vigtigt.
Anmeld
Citér