modesty skriver:
Jeg nåede ikke længere end til side 12, men her er et udsnit:
"Altså jeg er principielt imod det, og jeg synes det modarbejder alt hvad kvinder har kæmpet for i mange år."
"Husk at få HPV-vaccinen (helst den meget brede), så slipper du måske for et par kondylomer (genitalt/oralt). Herpes kan man jo ikke vaccinere imod, så der får du nok det meste... Pas på med at give noget videre til børnene."
"det er i min optik dybt uetisk! Du godsiger utroskab mm."
"Jeg synes, det er moralsk forkert"
"Det virker til du ser det som lidt spændende, pirende og helt okay det du gør. Det aldrig etisk korrekt at sælge sin krop"
"Du godsiger utroskab og bifalder at andre er deres spouser utro Det er umoralsk i mine øjne"
Selv en venlig kommentar fra en af de mere støttende læsere lyder sådan her:
”Jamen.. Etisk forkert.. Ja, du er jo gift, så ret etisk forkert er det jo.. Men ægteskab er jo efterhånden ikke så "helligt" mere, så i og for sig er det jo hvad man gør det til..
Jeg forstår ikke behovet for det, så derfor synes jeg jo ikke det er det mest flatterende karaktertræk, men igen, vi lever i 2017 og ægteskab er jo ikke hvad det tidligere har været ”
Dine egne kommentarer som omhandler både sexarbejdere og kunder:
”Fordi der for mig er uetisk at benytte er menneske alene som en krop og endda betale foe det,”
"Fordi jeg ville tænke hun måske havde gjort noget hun ikke havde lyst til for at give mig den ferie. Hun ville godt nok skulle bruge mange ord for at få mig til at tro på hun havde gjort det SF lyst og ikke af nød"
"Og ja der finder formodentlig en brøkdel af mennesker som tænder på at blive betalt for at blive brugt"
"Og den lykkelige prosituerede går der ikke mange af på dusinet, men er en dejlig historie for dem der benytter (og jeg bruger med vilje ordet benytte for som jeg ser det så reduceres mennesket til en ting og det kunne være hvem som helst med en okay krop det er lige meget om hun hedder Pia eller Mia, om hun kan lide cola eller mælk, om hun er vokset op i hus eller lejlighed, det er en krop og en rolle man køber ikke et menneske) prostituerede."
Efter side 12 orkede jeg ikke længere.
Tænk hvis nogle skrev sådan om dit job? Så ville du ikke blive ked af det? Du ville ikke føle at der var tale om stigma/fordomme?
Du siger "Jo det er en anerkendelse af der er stigmatisering (det er vist der hvor begge sider er fuldstændig enige)" Det er jeg i det mindste glad for at vi er.
Og jeg bliver nødt til at melde mig ud af den her debat nu. Det berører mig for meget og gør mig alt for ked af det at folk stadig i år 2017 har de her holdninger til sexarbejde - og ovenikøbet ikke engang selv kan se at dét de gør, er at udføre, opretholde og/eller bekræfte stigma.
Og jeg kan se at jeg råber for døve ører, og fair nok, og du har helt sikkert ret i at en mere rolig debattør ville kunne få mere ud af sine argumenter end jeg (selvom Aristocats nu har gjort et virkelig godt forsøg i tråden, men vist også fik nok af reaktionerne og meldte sig ud på et tidspunkt). Nu passer jeg lidt på mig selv og logger af.
Jeg håber at dem der læser her i tråden også vil læse de links som Patriark og jeg har postet, og at det vil give dem et lidt mere nuanceret blik på debatten.
Øv, at du melder dig ud nu - jeg respekterer dine bevæggrunde for det, men det ærgrer mig, for jeg har tænkt og tænkt og ville frygteligt gerne høre dit syn på en sag. Skulle du kunne lokkes, er du meget velkommen til at svare. Jeg lytter fordomsfrit til din holdning, i så fald.
Jeg underviser i seksualvejledning i de ældste klasser. Jeg er god til det, for jeg er, tro det eller ej, generelt fri- og åbensindet og har få tabuer. Men jeg er jo altså også bevidst om, at prostitution er et tema, jeg ikke er neutralt indstillet omkring. At jeg fx synes, det er en ulykkelig livsvej at vælge.
Nu ville jeg aldrig sige til elever, at "det er synd for de prostituerede". Men når emnet er oppe, kan jeg heller ikke neutralt sige, at det er en ukompliceret vej at gå. Jeg er med på, du næppe heller vil opfordre mig til at reklamere for branchen og fremstille den rosenrødt - men hvad kan jeg egentlig sige uden implicit at give udtryk for, at det er et erhverv, jeg i lighed med mange andre har svære betænkeligheder ved?
I mit baghoved rumsterer selvfølgelig skrækken for, at "mine" unge piger kunne opfatte sex som en salgsvare enten ved at sælge sex for en iPhone eller for at opnå eller holde på en fyr. Det skal man ikke som 15-årig. Dér har jeg selv været som sårbar teenager med seksuelle krænkelser i bagagen, og det ønsker jeg selvsagt ikke for nogen. Dér ville mit primære fokus være.
Jeg har også en grum oplevelse i baghovedet fra en tidligere elev - en dreng, der som 14-årig kom hjem fra ferie i Thailand med far og storebror, hvor far havde købt to ludere til sig selv og en til hver af sønnerne. Det var drengens seksuelle debut, og han havde det svært med oplevelsen, som selvfølgelig var voldsomt grænseoverskridende og en form for overgreb på ham.
Nu tænker jeg altid, at nogle af mine elever ikke kommer til at gå meget mere i skole, når de afslutter 9., og at visse emner aldrig mere vil være noget, de får undervisning i, viden om, åbne drøftelser omkring. Og da de nu kun er 15-16 år, så er der nuancer, komplekse problemstillinger, som vi/de ikke kan rumme. Derfor VIL jeg i undervisningen have fokus på, skåret ind til benet: 1. I skal ikke opfatte sex som en handelsvare - hverken som købere eller sælgere. Pas på jer selv! Og 2. I skal ikke se ned på mennesker, der agerer anderledes end jer - nul slutshaming, nul fordømmelse af andres seksuelle adfærd osv.
Men i 1. ligger jo så også en indforstået manglende accept af, at nogle voksne VÆLGER prostitution med åbne øjne, nogle GÅR den vej. Og budskabet "I skal ikke, men I må heller ikke fordømme dem, der gør.", er jo i bund og grund inkonsekvent. Også selvom jeg ikke serverer det så simpelt.
Jeg ved ikke, om du kan se skismaet - hav in mente, at det stadig er børn, jeg underviser.