Min venindes kæreste!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2017

Babilooo

Smølfine123 skriver:

Du skal selvfølgelig behandles ordentligt ... men jeg ser det faktisk som sekundært i denne her situation. 

Du er kun udsat for hans opførsel de gange I mødes - hun lever med det.

Din veninde er i et sygt forhold. Få hende ud... eller gør dit for,  at hun ved det ikke er ok. Hun skriver til sig om hans ordre om mad som et råb om hjælp. Hun kan ikke komme ud og rækker en hånd ud - for at du skal sige at det er alt andet end i orden. 

Tag fat I de situationer du ikke synes har været i orden. Tro mig du får med garanti ikke noget ud af at opdrage på ham... men med lidt held kan du få din veninde væk. 

Altså med "tag fat i..." mener jeg tale med din veninde om det du oplever. Ham vil jeg ikke tro på du kan opdrage. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2017

Anonym trådstarter

Smølfine123 skriver:

Du skal selvfølgelig behandles ordentligt ... men jeg ser det faktisk som sekundært i denne her situation. 

Du er kun udsat for hans opførsel de gange I mødes - hun lever med det.

Din veninde er i et sygt forhold. Få hende ud... eller gør dit for,  at hun ved det ikke er ok. Hun skriver til sig om hans ordre om mad som et råb om hjælp. Hun kan ikke komme ud og rækker en hånd ud - for at du skal sige at det er alt andet end i orden. 

Tag fat I de situationer du ikke synes har været i orden. Tro mig du får med garanti ikke noget ud af at opdrage på ham... men med lidt held kan du få din veninde væk. 

Jeg kan forstå dine tanker. Mine alarmklokker ringer også, men synes godt nok det er svært at takle.  

Anmeld Citér

6. februar 2017

Babilooo

Anonym skriver:

Jeg kan forstå dine tanker. Mine alarmklokker ringer også, men synes godt nok det er svært at takle.  

Inviter hende hjem hvor du er alene med hende og lav en en  the og snak. Eller gå en tur i skoven alene.

Sig at du har bemærket, at hun ikke virker som sit helt stærke og glade jeg. Tag fx fat i den besked omkring mad hun har sendt dig.

det ender dårligt hvis hun bliver - hun lyder som en dørmåtte

Anmeld Citér

6. februar 2017

Anonym trådstarter

Smølfine123 skriver:

Inviter hende hjem hvor du er alene med hende og lav en en  the og snak. Eller gå en tur i skoven alene.

Sig at du har bemærket, at hun ikke virker som sit helt stærke og glade jeg. Tag fx fat i den besked omkring mad hun har sendt dig.

det ender dårligt hvis hun bliver - hun lyder som en dørmåtte

Det gør hun ja... :/ og det lyder meget som om, at han styrer hende. Jeg håber, jeg kan lokke til lidt alenetid med hende...

Anmeld Citér

6. februar 2017

klmf

Klaphat.dk Håber ærligt din veninde får droppet den sørgelige undskyldning for en mand. 

Anmeld Citér

6. februar 2017

Mamacita til 2 piger

Anonym skriver:

Men hvis jeg gør det sådan så tror jeg, at min veninde enten vil blive gal eller ekstrem forlegen...

Det er udelukkende pga. min veninde, at jeg intet har sagt. 

Måske vil hun blive gal eller forlegen... eller måske vil hun bare blive enormt glad, fordi hun rent faktisk ikke har mod og styrke til at sige fra selv.. måske har hun brug for netop din støtte!  

Anmeld Citér

7. februar 2017

Babilooo

Du kan risikere at miste din veninde...

MEN : en kvinde i et nedbrydende og usundt forhold med psykisk eller fysisk vold vil alligevel ikke være den samme person. Dvs enten hjælper du hende og fortæller hvad du ser, og at du er der for hende. Herved har du mulighed for at hun kommer væk og bliver sig selv igen, som du kender hende. Alternativt mister du hende - men hvis du ikke siger noget vil hun alligevel forandre sig i forholdet og du vil have svært ved at se hende uden klaphatten af en kæreste. ... 

dvs. Den eneste måde hvorpå du får din gamle veninde tilbage er ved at snakke med hende og sige at hun bliver behandlet dårligt på nuværende tidspunkt. Du kan ikke åbne hendes øjne ved at læne dig tilbage. Og hun vil i længden ikke takke dig for at læne dig tilbage.  

Sig at hun fortjener bedre.

Anmeld Citér

7. februar 2017

Anonym trådstarter

I får lige en opdatering: 

igår meddelte hun, at de venter sig. Men nogle timer forinden havde hun skrevet til mig, at hun ikke ville have børn. 

Anmeld Citér

7. februar 2017

Mamacita til 2 piger

Anonym skriver:

I får lige en opdatering: 

igår meddelte hun, at de venter sig. Men nogle timer forinden havde hun skrevet til mig, at hun ikke ville have børn. 

Så er det da netop nu du skal rykke og spørge ind til om det virkelig er sådan her hun ønsker at hendes liv skal være? 

Måske vil hun i virkeligheden ikke have børn med idioten, men har ikke modet til at gå. 

Hvis du er den gode veninde, så vrider du armen om på hende selvom der er risiko for at hun bliver sur (nok snarere ked af det, fordi hun ved du har ret og trykker på et ømt punkt..)  

Anmeld Citér

7. februar 2017

Anonym

Anonym skriver:

Jeg vil gerne høre om det er mig, som er sart eller om det egentlig min venindes kæreste er gået over grænsen.

Det jeg skriver, er jo selvfølgelig min virkelighed og tingene som jeg opfatter det på. Men jeg er meget i tvivl om jeg er sart!

Min veninde har været sammen med sin kæreste i snart nogle år, og i starten var han sød nok, men jeg kan mærke at hver gang vi har været sammen med ham, så synes jeg han er gået over min grænse og jeg har følt at han har svinet mig til.

Jeg vil lige nævne nogle situationer:

En sommerdag er de hjemme og besøge os, hvor min datter leger rundt i haven og vi sidder og snakker. Han begynder så at kommentere på min datters sprog, hvor han siger, at grunden til hun ikke snakker endnu er for det første fordi hun er flaskebarn og bruger sut. At det har sinket hendes udvikling meget, at vi har taget de valg. Måden han siger det på, er ikke særlig sød, og jeg bliver meget provokeret af det, da det i forvejen at et ømt emne det med hun er flaskebarn. Jeg vælger at sige, at det tror jeg simpelthen ikke på, hvor han nævner at det viser undersøgelser osv (han læser til pædagog) Jeg vælger at snakke om noget andet, fordi jeg bliver sur og provokeret af det.

En anden situation er, hvor jeg havde valgt at invitere både min veninde og hendes kæreste til min datters fødselsdag, hvor han sidder og er pisse sur. Jeg kan se på min veninde, at hun er lidt flov over det, og de andre gæster begynder at lige spørge, hvad der er med ham, fordi han skaber dårlig stemning. Jeg siger, de bare skal ignorere det. Men hele dagen sidder han bare og mugger og kommer med sure svar. Fair nok, at man har en dårlig dag, men man kan godt lade være med at være flabet.

En sidste situation jeg vil nævne er, hvor de er ude og spise hos os, hvor han begynder at grine hånligt og siger til min veninde, at jeg spiser underligt og begynder at kommentere på, hvordan jeg skærer maden ud, og hvad jeg spiser. Det er fint, man driller hinanden. Det har jeg intet i mod, men bare det at han håner med og ikke henvender sig til mig, provokerer mig voldsomt, og jeg bliver usikker og tør nærmest ikke spise.

Generelt så snakker han meget ned til måde min veninde men også mig, hvorimod han sagtens kan snakke pænt til min kæreste. Han ruller øjne, skælder ud, snakker grimt og er flabet, og nogle gange tør min veninde ikke sige ting til mig, når han er der, fordi han blander sig og nedegøre hende.

At de har sådan et forhold er jo ikke mit problem som sådan, hvis det er det hun vil, så er det jo det hun vil. Men jeg kan ikke klare, at jeg også skal "trækkes" med i det, at jeg skal snakkes grimt til, få flabet svar, blive hånet og få kommentar om, hvordan jeg er som mor.

Mit spørgsmål er så, kan jeg tillade mig at sige noget til ham, når han er sådan overfor mig? og hvad skal jeg sige? Jeg kan mærke, at det går mig meget på. Men jeg vil heller ikke fornærme min veninde. Det er i forvejen svært at invitere hende uden han er med, fordi han vil med hver gang. What to do? Er jeg bare mega sart? For så må jeg prøve at "mande" mig lidt op og tage mig sammen?

Sådan en mand levede jeg engang sammen med, ikke fordi det var sådan et liv, jeg gerne ville leve, men fordi jeg følte mig fortjent til det. Omgivelserne så på uden indblanding, og det føltes som en bekræftigede mig i at han havde ret, og jeg lod det derfor fortsætte i årevis.

Jeg var knap nok levende og begyndte først at gøre modstand da jeg blev indlagt på psykiatrisk og fik psykologers hjælp til at vriste mig fri. I dag, og også dengang, ville det have været helt fantastisk, hvis nogen højlydt havde bemærket det og/eller snakket med mig om det. Det ville have gjort en kæmpe forskel for min selvforståelse, hvis nogen havde blandet sig og fortalt mig at han behandlede mig dårligt. En del af den psykiske vold går ud på at få ofret til at føle sig skør og overfølsom/overreagerende, og det gør èn magtesløs og handlingslammet. 

Min pointe er at jeg synes, du skal reagere ved at gå direkte til din veninde. Hvis min veninde, søster eller andet familiemedlem bemærkede noget, bare den mindste smule modtsand mod noget han gjorde, fik han dem udelukket fra mit liv. Der er var knap to år, hvor jeg troede min søster var djævlen selv, det troede jeg helt oprigtigt, fordi han "beviste" det. Og det var kun fordi hun ikke var faldet for hans "charme", hun sagde aldrig noget dårligt om ham, men han mærkede det ordløse modstand.

Så gå udenom manden og direkte til din veninde, ellers er det ikke sikkert at du overhovedet får muligheden for at få snakket med hende om det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.