Abracadabra skriver:
Nåh, men nu er du så lidt klogere. Cøliaki er glutenallergi og en alvorlig sygdom.
Tja nu har jeg af erfaring lært at man kan få forskelligt at vide alt efter hvem man spørger og da jeg ved at min veninde hos sin læge fik det samme at vide samt hendes bror og søster ved hver deres læge i Norge, så vælger jeg nu at stole på info fra min egen læge for nu.
Min læge sagde bla at forskellen er at cøliaki er en intollerance, en autoimmun sygdom som bla laver skade i tarmen, men som oprettes hvis man ikke spiser gluten, og derfor kan man kun testen hvis man har spist gluten fast i kosten i min 2-3 mdr. Gluten allergi er anderledes da man feks godt kan være allergisk over for gluten fra eksempelvis hvede men godt kan tåle havre og rug
jeg er selv undersøgt for cøliaki og hvor jeg nu kører en periode hvor vi er ved at se om jeg skal have nærmere undersøgelse for cøliaki eller det kan forklares med allergi da jeg bla reagerer mindre på feks rugbrød end hvis jeg får hvidt brød. så ja jeg vælger at holde mig til den viden jeg har fra min egen læge som virker til at vide en del om emnet
Anmeld
Citér