Cykelhjelm og bøder - ja eller nej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2017

lineog4

Der er jo mange ting der lovpligtige som er det for at beskytte dig; selen i bilen, autostolen (og den er først kommet i min levetid og folk stoppede ikke med at køre med børn i bilen), cykellygter, hjelm på knallert (som vel er at tilsvare med en cykelhjelm) osv. Hvorfor er det så pludselig helt vildt forfærdeligt og brud på den personlige frihed at gøre det med en cykelhjelm? Du er vel ikke grimmere med en cykelhjelm, end med knallert hjelm?

Jeg har selv været forfængelig, haft ideer om jeg svedte med den på, mit hår, føltes helt forkert og det er jeg simpelthen for sensibel til osv. I takt med min datte blev ældre kunne jeg se hvor helt igennem dobbelt moralsk jeg var, hun skulle passe på sit hoved men for mig var det ikke vigtigt. JEg væltede endda og endte i en ambulance og alligevel var det med hjelm forkert for mig. SÅ var der en der sagde de magiske ord: ja måske slår din søn der sidder bag på cyklen ikke sit hoved, men han skal så leve med billederne af mors hoved. Hjelmen kom på, den generede på alle de måder jeg havde forventet, jeg var simpelthen for senisibel, håret kunne ikke sidde i den obligatoriske elastik, jeg svedte om sommeren.... og og og tiden gik og generne forsvandt og nu er det bare en bevægelse der sker om morgenen når jeg står ved cyklen, på samme måde som jeg tænder lygterne, lægger tasken i cykelkurven og låser cyklen op.

Hvorfor dog ikke hjælpe folk med at få det ned under huden, på samme måde som vi hjalp med seler og autostole. Hvis det er en lov der skal til så tænker jeg det er vildt godt givet ud i det lange perspektiv for alle og ikke kun samfundsøkonomisk men menneskeligt. 

Og til argumentet, så holder folk op med at tage cyklen - nej hos nu op, min cykeltur på halvanden kilometer kan jeg da ikke stoppe bare fordi jeg skal have cykelhjelm på, der står jo ikke en bil og bussen jeg der skal jeg gå næsten lige så langt for at finde bussen. Og skulle det endelig være tilfældet, so be it. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2017

heaven

Jeg ejer ikke en cykel, men jeg ville ikke have noget problem med en lovgivning ang cykelhjelm - sønnen herhjemme på 9 har aldrig haft noget valg ang hjelm, og han har aldrig stillet spørgsmål omkring det - for ham/os er det en selvfølge med den hjelm. Hans far bruger også altid hjelm, og det samme ville jeg gøre, hvis jeg havde en cykel.

som nævnt andre steder i tråden, så kan jeg heller ikke se hvorfor det skulle være anderledes at lovgive om cykelhjelm ligesom der er lovgivning om sikkerhedssele, styrthjelm mm.... 

og nej - jeg synes da ikke det ligefrem pynter med sådan en hjelm, men meget kan fikses med en kam eller børste når man når frem.

jeg tænker også det er dobbeltmoralsk hvis man forlanger/forventer ens barn kører med hjelm, og man selv nægter fordi det ikke ser smart ud eller fordi "jeg er voksen og har styr på det"..... du styrer jo ikke om hr Hansen drøner ind i dig f.eks....

ligesom vi har en pligt - og lyst - til at passe på vores børn, skal vi også passe på os selv- vores børn har brug for os i live, og et forkert styrt på en cykel uden hjelm, kan ende frygtelig galt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.