Cykelhjelm og bøder - ja eller nej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. januar 2017

Ciss

modesty skriver:

Jeg mangler en valgmulighed: 

Jeg synes at det bør være lovpligtigt at børn bruger både sele og cykelhjelm. Jeg synes at voksne burde bestemme over deres eget liv og fravælge hvis det var det de havde lyst til.

Så længe man cykler på offentlig vej,  køber jeg ikke det argument! Hvis nu du har en ulykke, så du får en flyvertur,  og ender med hjerneskade på grund af, at du ikke brugte hjelm, så står samfundet klart med medicinsk hjælp,  økonomisk støtte osv. Da synes jeg faktisk godt, samfundet kan tillader sig at bestemme, at det er lovpligtig at bruge hjelm.

Bare fordi man er voksen, har man da ikke en speciel ret til at tage den rissiko på samfundets vejne. Det er ikke anderledes end med seler i bil. Det er heller ikke valgfrit for voksne, hjelm ved knallertkørsel osv. Når der finnes enkelt sikkerhedsudstyr, som nedsætter rissikoen betragteligt, så forventes man at bruge det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2017

Aristocats

Skal jeg være helt ærlig, uanset om det blev lovpligtigt eller ej, så tror jeg aldrig nogensinde at jeg kommer til at cykle med cykelhjelm jævnligt og jeg cykler hver dag. Det har intet med forfængelighed at gøre, men jeg er mega taktil-sensitiv og har der sygt svært ved noget der sidder og strammer om hovedet og en rem under hagen samtidig. Bevares, måske findes der bedre cykelhjelme derude end den jeg ejer og måske skulle jeg bare finde den rigtige og mindst ubehagelige. Jeg ved godt at jeg absolut burde gøre det, men jeg tror aldrig det ville blive aktuelt for mig personligt.  Jeg er med på den, at det skal være lovpligtigt at cykle med hjelm for alle under 18, men voksne må selv tage et valg. 

Anmeld Citér

25. januar 2017

Anonym

Jeg synes det skal være lovpligtigt uanset alder og der skal være bøde hvis man ikke gør...

jeg er dårlig til det med at forklare sådanne ting her men nu prøver jeg alligevel... jeg er ikke så sort/hvid som det kan fremstå men når jeg skriver bliver det ofte meget konkret...

hver gang der sker en ulykke har det store udgifter for hele samfundet... de udgifter er mindre hvis ulykken er mindre...

så hvis du bliver vælter på cykel med hjelm på og slår dit hoved får du måske en hjernerystelse - ofte kan man stadig godt arbejde dog i nedsat tempo med dette og der er ikke brug for en sygemelding og muligvis heller ikke en ambulance...

men vælter du uden hjelm er der risiko for åbent sår der skal til skadestuen, behandles, sygemelding. Dem du har omkring dig bliver muligvis også påvirket af det så deres arbejdsevne går ned i perioden til du er rask igen...

jeg ved godt at det er sådan uanset hvad sygdom vi snakker om og man kan ikke helgardere sig mod alting men når der nu er lavet noget der rent faktisk kan afhjælpe en masse så synes jeg også man bør bruge det...

jeg bruger selv cykelhjelm og synes det er dejligt med den sikkerhed det giver... at andre synes det er fjollet at se på er deres problem ikke mit...

Men så burde vi også give en bøde, når folk lever usundt og bliver fede ud for den logik

Anmeld Citér

25. januar 2017

AnoMom

Aristocats skriver:

Skal jeg være helt ærlig, uanset om det blev lovpligtigt eller ej, så tror jeg aldrig nogensinde at jeg kommer til at cykle med cykelhjelm jævnligt og jeg cykler hver dag. Det har intet med forfængelighed at gøre, men jeg er mega taktil-sensitiv og har der sygt svært ved noget der sidder og strammer om hovedet og en rem under hagen samtidig. Bevares, måske findes der bedre cykelhjelme derude end den jeg ejer og måske skulle jeg bare finde den rigtige og mindst ubehagelige. Jeg ved godt at jeg absolut burde gøre det, men jeg tror aldrig det ville blive aktuelt for mig personligt.  Jeg er med på den, at det skal være lovpligtigt at cykle med hjelm for alle under 18, men voksne må selv tage et valg. 

I dit tilfælde kan du så søge om tilladelse til at køre uden. Ligesom motorcyklister kan og bilister kan mht selen. Man skal bare have tilladelsen på sig hvis man bliver stoppet :-)

Anmeld Citér

25. januar 2017

Anonym

Når jeg ser folk uden cykelhjelm, så tænker jeg, at deres iq må være meget lav. Det samme med folk, der kører uden sele, læser på mobilen osv.

Hvis man er villig til at gamble med sit liv og legme på den måde, som er SÅ farlig og har SÅ hurtige og store konsekvenser... Ja...okay med frit valg, men det må være fordi, de ikke har ret meget at miste.

Anmeld Citér

25. januar 2017

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Men så burde vi også give en bøde, når folk lever usundt og bliver fede ud for den logik

som jeg sagde det er ikke bare sort/hvid....

men jeg synes også der burde være mere fokus på maden vi har i vores samfund...

Anmeld Citér

25. januar 2017

modesty

Så længe man cykler på offentlig vej,  køber jeg ikke det argument! Hvis nu du har en ulykke, så du får en flyvertur,  og ender med hjerneskade på grund af, at du ikke brugte hjelm, så står samfundet klart med medicinsk hjælp,  økonomisk støtte osv. Da synes jeg faktisk godt, samfundet kan tillader sig at bestemme, at det er lovpligtig at bruge hjelm.

Bare fordi man er voksen, har man da ikke en speciel ret til at tage den rissiko på samfundets vejne. Det er ikke anderledes end med seler i bil. Det er heller ikke valgfrit for voksne, hjelm ved knallertkørsel osv. Når der finnes enkelt sikkerhedsudstyr, som nedsætter rissikoen betragteligt, så forventes man at bruge det. 

Tja, så skulle det også ulovliggøres at spise sig tyk nok til en fedmeoperation, eller at ryge sig til en kræftoperation eller drikke sig til en leveroperation eller at forsøge at begå selvmord og ryge på intensiv eller have sex uden kondom og få HIV eller hepatitis og jeg kunne blive ved. Det argument har jo så vidtrækkende konsekvenser at det ikke holder.

Anmeld Citér

25. januar 2017

modesty

AnoMom skriver:

Kan godt følge dig. Men hvor går grænsen så for barn? Teoretisk er det som 18 årig. Men kan en 16 årig ikk også selv tage vare for sine handlinger? 

Det kan vi jo som samfund sætte som vi vil. Den seksuelle lavalder er f.eks 15 år, så måske dér?

Anmeld Citér

25. januar 2017

tarkoflen

Aristocats skriver:

Kender du til den krave der findes med en slags airbag i, der udløses ved styrt? Måske den var en mulighed for dig, i tilfælde af at du faktisk gerne vil beskytte dit hoved når du cykler  

nå sidespring, jeg mener faktisk det burde være lovpligtigt med hjelm, som minimum til man er 18 år. Hvis det var det kunne det være at det på et tidspunkt er ganske naturligt at man cyklede med hjelm

jeg cykler ikke meget men når jeg gør er det altid med hjelm. Og jeg har virkelig svært ved voksne der kører med børn der har hjelm på, men de ikke selv har. 

Anmeld Citér

25. januar 2017

AnoMom

modesty skriver:

Det kan vi jo som samfund sætte som vi vil. Den seksuelle lavalder er f.eks 15 år, så måske dér?

Rigtigt. Eller skal man følge de nye kørekort regler og alderen skal hedde 17 år? Der mener man jo man er voksen nok til at tage kørekort

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.