Cykelhjelm og bøder - ja eller nej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Skal det give bødestraf at køre uden cykelhjelm?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

1.729 visninger
31 svar
65 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. januar 2017

AnoMom

I forbindelse med den store debat om hvorvidt det skal være lovligt at bruge cykelhjelm og om det skal give bødestraf hvis man ikke gør er jeg nysgerrig efter at høre hvad jeres meninger er :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2017

Baby2017

Når det giver bøde at køre uden sele,  burde det vel også give bøde at køre uden cykelhjelm. 

Det kunne måske hjælpe på alle de trafikdræbte cyklister

Anmeld Citér

25. januar 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart

Hvis det bliver lovpligtigt med cykelhjelm og de rent faktisk begynder at udstede bøder, så tror jeg vi vil opleve at helt vildt mange vil fravælge cyklen. 

Det vil så give sig udslag på folkesundheden, flere biler med trængsel til følge osv. 

Så jeg tror bestemt ikke det er nogen god idé. Jeg cykler selv med hjelm og vil til enhver tid opfordre andre til at bruge det. Men jeg tror på frivilligheden. 

Anmeld Citér

25. januar 2017

AnoMom

Baby2017 skriver:

Når det giver bøde at køre uden sele,  burde det vel også give bøde at køre uden cykelhjelm. 

Det kunne måske hjælpe på alle de trafikdræbte cyklister

Jeg er skam helt enig med dig 

Anmeld Citér

25. januar 2017

AnoMom

IenFart skriver:

Hvis det bliver lovpligtigt med cykelhjelm og de rent faktisk begynder at udstede bøder, så tror jeg vi vil opleve at helt vildt mange vil fravælge cyklen. 

Det vil så give sig udslag på folkesundheden, flere biler med trængsel til følge osv. 

Så jeg tror bestemt ikke det er nogen god idé. Jeg cykler selv med hjelm og vil til enhver tid opfordre andre til at bruge det. Men jeg tror på frivilligheden. 

Men der er jo ikk kommet mindre biler på gaden selvom sikkerhedsselen er lovpligtig og giver bødestraf? 

Det er samme sikkerhed der er tale om. 

Anmeld Citér

25. januar 2017

modesty

AnoMom skriver:

I forbindelse med den store debat om hvorvidt det skal være lovligt at bruge cykelhjelm og om det skal give bødestraf hvis man ikke gør er jeg nysgerrig efter at høre hvad jeres meninger er :-)

Jeg mangler en valgmulighed: 

Jeg synes at det bør være lovpligtigt at børn bruger både sele og cykelhjelm. Jeg synes at voksne burde bestemme over deres eget liv og fravælge hvis det var det de havde lyst til.

Anmeld Citér

25. januar 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart
AnoMom skriver:

Men der er jo ikk kommet mindre biler på gaden selvom sikkerhedsselen er lovpligtig og giver bødestraf? 

Det er samme sikkerhed der er tale om. 

Nu er det så længe siden seler blev gjort lovpligtige, at det kan være svært at sammenligne. Det kan sagtens være at folk fravalgte bilen i starten. 

Det er bare det med bilen at der ikke i samme grad ligger alternativer lige for. Jeg tænker der er mange som vil hoppe i bilen eller det offentlige istedet hvis de bliver tvunget til cykelhjelm. Og det er jo på mange måder godt at folk tager cyklen. Men det kan da være jeg tager fejl. 

Anmeld Citér

25. januar 2017

Billefamilie

Jeg synes det er noget man selv bestemmer. Jeg cykler ikke med cykelhjelm og har aldrig gjort. Det er mit valg og ingen andres.

Anmeld Citér

25. januar 2017

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Jeg synes det skal være lovpligtigt uanset alder og der skal være bøde hvis man ikke gør...

jeg er dårlig til det med at forklare sådanne ting her men nu prøver jeg alligevel... jeg er ikke så sort/hvid som det kan fremstå men når jeg skriver bliver det ofte meget konkret...

hver gang der sker en ulykke har det store udgifter for hele samfundet... de udgifter er mindre hvis ulykken er mindre...

så hvis du bliver vælter på cykel med hjelm på og slår dit hoved får du måske en hjernerystelse - ofte kan man stadig godt arbejde dog i nedsat tempo med dette og der er ikke brug for en sygemelding og muligvis heller ikke en ambulance...

men vælter du uden hjelm er der risiko for åbent sår der skal til skadestuen, behandles, sygemelding. Dem du har omkring dig bliver muligvis også påvirket af det så deres arbejdsevne går ned i perioden til du er rask igen...

jeg ved godt at det er sådan uanset hvad sygdom vi snakker om og man kan ikke helgardere sig mod alting men når der nu er lavet noget der rent faktisk kan afhjælpe en masse så synes jeg også man bør bruge det...

jeg bruger selv cykelhjelm og synes det er dejligt med den sikkerhed det giver... at andre synes det er fjollet at se på er deres problem ikke mit...

Anmeld Citér

25. januar 2017

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Det burde være lovpligtigt. Jeg bar selv dårlig til det med cykelhjelm. Men så fik jeg min datter og en tæt på mig, faldt på cyklen og kan nu Intet huske. Selvom det var et lille fald, så ramte hun åbenbart det rigtige sted :/ jeg har haft den på siden! 

På med cykelhjelmen, den beskytter så meget! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.