Kattha skriver:
Okay, I tillader jer at antage en masse ting der ikke har noget med virkeligheden at gøre. Og så dømmer I ud fra jeres antagelser. Jeg har ikke skrevet jeg vil bruge det til at spore mit barns hverdag. Men i det usandsynlige tilfælde, at børnehaven ringer og siger hovsa, vi glemte dit barn i parken, eller på bussen, som der også har været flere eksempler på, så ville da være rart at have alle de hjælpemidler man kan få for at finde ens barn. Det samme, hvis jeg fejler, og vi bliver separeret til en større begivenhed, eller storcenter, hvilket sker jo for mange.
Jeg er en der tænker på en masse svære situationer, og har en plan. Også for hvad der skal ske hvis der er ild i bygningen og opgangen, eller hvis en bilulykke gør jeg ikke kan åbne dørene og hvordan jeg får min datter ud.. det gør mig ikke til en pestilens i hverdagen, men en der gør sig overvejelser. Og jeg er da også så skør at jeg har ratlås på bilen til trods for centrallåsen. Fint I har ubetinget tillid til pædagoger, og at intet sker for de skal jo passe på de små. Jeg ser dem som almindelige mennesker der kan fejle, og gør det også med jævne mellemrum.
Når du nu selv bruger ord som paranoid, ikke rationelt og lettere sindssygt - og med smileys signalerer, at du griner lidt ad dig selv og din ide - så forventer man nok som læser af indlægget, at du kan tåle, din ide møder modstand. Jeg læste dit indlæg som "Jeg har fået en skør ide - hvad tænker I?", og det er vel i den ånd, andre har svaret.
Jeg har mange indvendinger over for ideen om GPS-udstyrede børn, men først og fremmest ser jeg det som symptombehandling, da det i mine øjne er din frygt og de irrationelle tanker, du nævner, der er selve problemet. Og dem slipper du næppe gennem teknisk udstyr eller om du så låste din datter inde - der vil altid være noget, der helt teoretisk kan gå galt, GPS eller ej. Jeg tænker også på, hvilket signal, det sender til din datter, når hun før eller siden vil undre sig over, hvorfor hun - omgivet af voksne, der skal passe på hende - skal udstyres med særligt "beskyttelsesisenkram". For mig at se tjener det det formål at berolige mor og kun helt teoretisk at beskytte datter. Til gengæld kan det utilsigtet lære datter, at verden, selv børnehaven, er et utrygt sted.
Jeg vil helt afgjort mene, at du vil gøre dit barn en kæmpetjeneste ved at arbejde med din frygt og kattastrofetankerne og ikke synliggøre dem for hende. Også, fordi det er en stakket frist - du vil jo opleve den ene nye bekymringsgrund efter den anden, jo ældre hun bliver, og det kan du ikke "udstyre" dig ud af. Verden bliver kun farligere og farerne sttørre, jo ældre vores børn bliver, og det er næsten ikke til at holde ud at se i øjnene - derfor er det ekstra vigtigt, at vi giver en lille smule slip skridt for skridt.
Rent lavpraktisk, hvis jeg forstår dig ret, og din datter ville kunne ringe til dig fra "dimsen", så forudser jeg en meget vanskelig opgave i forhold til at lære hende, at hun IKKE skal ringe til dig, når hun er ked af det, når pædagogen er dum, når hun savner dig etc. etc.