Må de unge selv bestemme til deres konfirmationer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2017

Mom

Profilbillede for Mom
SDD skriver:

Det synes jeg desværre det er alligevel. Eller dyrt og dyrt. Jeg synes bare det er ærgerlige penge der bliver brugt kun til kørsel. Og så kun 1 vej. For kirken varer længere tid end 1 time. Så hvad skal der så bruges på fragt retur fra kirken? Eller hen til kirken hvis det er fra kirken og hen til festen køreturen foregår.

Når man nu ved at der er 1800kr lige ved hånden og de kunne bruges på blå mandagtøj, så ville jeg argumentere stort for at det blev sådan. 

Vi kunne måske rengøre/støvsuge bilen så den måske ikke så så beskidt ud. Personligt betød det ingenting for mig at jeg kom kørende i en grøn Opel astra, med rust

Men ja, har godt set trenden for at ankomme/tage derfra med stil. Jeg ville nok undersøge om en fra omgangakredsen havde en pæn bil i så fald(gammel amerikanerbil, ny Mercedes, rød bil eller hvad man er til). 

Men 1.800 kr til kørsel, udelukker ikke blå mandags tøj Ei jeg læser hvad du skriver, og det er jo der man (heldigvis) er forskellige.

Jeg ved, at der er mange (vi kunne sikkert også få farbror til at fragte på hans Harley), der finder en de kender som har et fedt køretøj - og det kan jeg sagtens forstå - vi kender bare ingen som lige har en limousine

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2017

Kattha

Mom skriver:

Hvorfor?

Tror jeg er ved at blive gammel og træt  Blev i hvert fald træt af tanken om at have de her diskussioner som der er i de to tråde her i mit hjem og med mit barn. For hvad i alverden har limousiner at gøre med at konfirmere sin tro, hvis det er det man vil? "Jamen, det gør alle fra klassen", nåh ja.. kan godt være det er mig der er lidt mærkelig, men jeg har svært ved ting der ingen mening har, men bare er blevet en dyr mode. "Jamen Mettes fest har kostet 40000, og Sørens forældre har betalt 30000.. Hvorfor er I ikke sådanne forældre?" Okay.. Også selv om jeg tjener nok til den tid, og det ikke er et problem, så synes jeg det er for meget. Jeg synes ikke at mit forbrug og vaner skal stige og blive dyrere proportionelt med indtægten. Jeg ved godt det er sådan for rigtig mange mennesker. Men det er ikke det rigtige for mig og den måde jeg ser verden på. Der er rigtig mange ting jeg gerne vil ændre på, så vil foretrække at bruge de ekstra penge på noget helt andet, og som min datter kan få gavn af på en anden måde, og som giver hende karakter og andet værdi.

Jeg håber da min datter kan være en rationel og fornuftig pige til den tid, og er langt fra at være en mini Bridezilla, og vil have en fornuftig og lille fest for at samle familien og bedste venner. Ikke vise sig frem, lege rockstjerne, og snakke om hvor mange tisusinder hun har fået gaver for. Men ved også godt jeg taler om teenagere, og de er langt fra rationelle, så kan godt frygte det værste. Og det vil jeg lige umiddelbart helst være fri for. Men jeg er også lidt træt idag. 

Anmeld Citér

6. januar 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Kattha skriver:

Tror jeg er ved at blive gammel og træt  Blev i hvert fald træt af tanken om at have de her diskussioner som der er i de to tråde her i mit hjem og med mit barn. For hvad i alverden har limousiner at gøre med at konfirmere sin tro, hvis det er det man vil? "Jamen, det gør alle fra klassen", nåh ja.. kan godt være det er mig der er lidt mærkelig, men jeg har svært ved ting der ingen mening har, men bare er blevet en dyr mode. "Jamen Mettes fest har kostet 40000, og Sørens forældre har betalt 30000.. Hvorfor er I ikke sådanne forældre?" Okay.. Også selv om jeg tjener nok til den tid, og det ikke er et problem, så synes jeg det er for meget. Jeg synes ikke at mit forbrug og vaner skal stige og blive dyrere proportionelt med indtægten. Jeg ved godt det er sådan for rigtig mange mennesker. Men det er ikke det rigtige for mig og den måde jeg ser verden på. Der er rigtig mange ting jeg gerne vil ændre på, så vil foretrække at bruge de ekstra penge på noget helt andet, og som min datter kan få gavn af på en anden måde, og som giver hende karakter og andet værdi.

Jeg håber da min datter kan være en rationel og fornuftig pige til den tid, og er langt fra at være en mini Bridezilla, og vil have en fornuftig og lille fest for at samle familien og bedste venner. Ikke vise sig frem, lege rockstjerne, og snakke om hvor mange tisusinder hun har fået gaver for. Men ved også godt jeg taler om teenagere, og de er langt fra rationelle, så kan godt frygte det værste. Og det vil jeg lige umiddelbart helst være fri for. Men jeg er også lidt træt idag. 

Jeg kan ikke undlade at tænke, at du sætter tingene meget sort og hvidt op. Hvis man får en dyr fest og evt. kørsel og dyre gaver, så er man en bridezilla (hvad hedder det egentlig når det er af hankøn ?), men hvis blot får en lille fest, med almindelig kørsel og ikke dyre gaver så er man fornuftigt... ?

Sådan hænger det slet ikke sammen i min verden. I min verden kan man snildt være et fornuftigt menneske, men bruge mange penge, på det man gerne vil, så kan det jo være at man udviser mådehold andre steder. Derimod, kan man også være bridezilla agtig, og snobbet selvom man ingen penge har, at bruge af.

Og man må godt være træt indimellem 

Anmeld Citér

6. januar 2017

Muhmi

ErDetSnartNU skriver:

På den ene side vil jeg gerne side ja, selvfølgelig skal de selv bestemme over deres konfirmation. På den anden side, så synes jeg, at niveauet er skruet helt vildt op, til et punkt hvor jeg synes, at det er helt hen i vejret. Fragtes i en limousine? Hvad?! For at fejre, at de skal hen og bekende sig til en tro, som langt de fleste af dem egentlig ikke rigtig tror på? Jeg synes virkelig, at konfirmationens budskab og grundlag er forsvundet i jagten på at få den vildeste fest og de bedste gaver. Det er trods alt en religiøs handling, og ikke et gallashow vi har med at gøre. 
(Disclaimer: sådan var det i hvert fald ifølge de spørgeskemaer og interviews jeg gennemførte i religionssociologi for 2 år siden) 

Sagen er jo også, at de unges forventninger til dagen i høj grad afhænger af, hvad deres omgangskreds skal have/ønsker sig. Jeg synes faktisk, at vi som forældre har et vist ansvar for at sige "her til og ikke længere" i forhold til, hvad forventningerne til, hvad sådan en dag kan forventes at indeholde skal være. 

Da jeg selv blev konfirmeret for 14-15 år siden var der ingen, der blev fragtet i limousine/hestevogn/sportsvogn eller lignende. Og dette på trods af, at jeg (og mine klassekammerater) boede i et af de bedre områder i Odense - det var altså ikke mangel på penge, der gjorde, at vi blev kørt af vores familie Nu lader det til, at det mere eller mindre er en selvfølge, at der skal en sjov form for køretøj til. Hvis denne udvikling fortsætter, og man hele tiden skal have noget, der er vildere og federe, ender det så med, at vi om 20 år har unge, som bliver skuffede, hvis de ikke bliver fragtet i helikopter? Og ja, det er at sætte det lidt på spidsen, men I forstår forhåbentlig, hvad jeg mener 

Hos os er vores søn ikke døbt, da vi ikke er andet end kulturkristne (og jeg er også udmeldt af folkekirken). Hvis vores søn, når han er gammel nok til at tage en gennemtænkt beslutning, selv vælger, at han vil døbes og konfirmeres (på et religiøst betinget grundlag!) så fint med os. Men uanset hvad, så skal hans overgang fra barn til "voksen" fejres - jeg kan så bare sidde og håbe, at han ikke vælger at gøre det gennem en religiøs handling 

På den anden side, så synes jeg, at niveauet er skruet helt vildt op, til et punkt hvor jeg synes, at det er helt hen i vejret. Fragtes i en limousine? Hvad?! For at fejre, at de skal hen og bekende sig til en tro, som langt de fleste af dem egentlig ikke rigtig tror på? Jeg synes virkelig, at konfirmationens budskab og grundlag er forsvundet i jagten på at få den vildeste fest og de bedste gaver. Det er trods alt en religiøs handling, og ikke et gallashow vi har med at gøre. 

Jeg personligt kan slet ikke have at en konfirmation skal være et show om hvem der har den fedeste kørsel og det er STIK imod hvad den her dag handler om, nemlig ydmyghed og religion... Mine unger får ikke et show serveret og den tanke kan de ligeså godt vænne sig til, for DER er jeg hverken til at hugge eller stikke i... HVIS de vælger at blive konfirmeret (Både far og jeg er ikke-troende, men stadig er mine unger døbt så de frit for kan vælge når dagen kommer) så er det fordi de siger ja til Gud med EGEN stemme og ikke fordi de skal have en FED fest... Ja, der skal være fest, ingen tvivl, men det er IKKE galla og det er ikke en "Se hvad mine forældre har råd til" - fest...

Anmeld Citér

6. januar 2017

Kattha

Mom skriver:

Jeg kan ikke undlade at tænke, at du sætter tingene meget sort og hvidt op. Hvis man får en dyr fest og evt. kørsel og dyre gaver, så er man en bridezilla (hvad hedder det egentlig når det er af hankøn ?), men hvis blot får en lille fest, med almindelig kørsel og ikke dyre gaver så er man fornuftigt... ?

Sådan hænger det slet ikke sammen i min verden. I min verden kan man snildt være et fornuftigt menneske, men bruge mange penge, på det man gerne vil, så kan det jo være at man udviser mådehold andre steder. Derimod, kan man også være bridezilla agtig, og snobbet selvom man ingen penge har, at bruge af.

Og man må godt være træt indimellem 

Haha, godt spørgsmål.. en groomzillo? det lyder jo ikke godt 

Du har ret, og det var ikke min mening at stille det sådan op mht til andre mennesker, men bare mig selv. Jeg synes ikke at en stor konfirmationsfest med limousiner, armani sæt og hvad ved jeg, har en dybere mening. Og så vil jeg hellere bruge penge på noget der har en større mening, for os. Selvfølgelig er mine tanker, overbevisninger og min form for sund fornuft ikke de samme som andre menneskers. Men man håber vel helst at ens børn får nogenlunde samme verdensanskuelse, sådan generelt. Man ville vel ikke have holdninger og værdier, hvis man ikke mente de var de rigtige. En stor konfirmationsfest kan selvfølgelig være betydningfuldt for nogle andre, men det er det ikke herhjemme. Og man behøver selvfølgelig ikke at være en bridezilla, men de er der jo nogle unge der er. De  kræver og vil have, bare fordi andre har og gør. Det er den del jeg håber at undgå.

Anmeld Citér

6. januar 2017

Anonym

Her bliver der medbestemmelsesret på nogen ting, mens andre ting er jeg chef for.

Gæster: Jeg bestemmer antal ud fra økonomi (og som alenemor er den ikke rumslig), og nær familie er selvskreven.  Om der skulle være ledige plasser kan barnet være med at vurdere, hvem der så skal inviteres. Men konfirmation er familiefest, så gæstelisten giver sig stort set selv.

Påklædning: Her vejer konfirmantens ord tungt - men vi er nødt til at forholde os til økonomien,  så det bliver ikke frit valg fra øverste hylle.

Sted: Det bliver enten hjemme eller på mit arbejde. Men konfirmanten kan vælge mellem de to.

Mad: Konfirmantens ord veier igen tungt, men sansynligvis er vi nødt til at stå for det meste selv og det sætter jo nogen praktiske begrænsninger.

Inbydelser: Konfirmanten vælger selv og kommer til at skulle lave dem selv.

Pynt og borddækning: Konfirmanten vælger selv, så længe det kan holdes ingenfor budget.

Transport: Konfirmantene er nødt til at finde sig i en praktisk og rimelig løsning. Ingen diskution.

Frisør, sminke osv: Glem det! Vi er nødt til at være kreative og finde ud af det selv.

Så det vil nok for nogen se ud som en skrabet feiring. Men vi skal have det sjovt med planlægningen, og så skal vi nok også få en fin fest. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.