Må de unge selv bestemme til deres konfirmationer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2017

lineog4

Min datter påstår hun skal konfirmeres d.1.4. - som du kan læse ud af det er vi jo så ikke nogen der planlægger konfirmation flere år i forvejen 

Hun er en dejlig beskeden pige, der ikke ønsker hverken limousine, helikopter eller 100 gæster (ved heller ikke hvor jeg skal finde dem), så hun har stort ser frie tøjler. Men men men når det er sagt er det lidt svært, for hun vil ikke tale om det. Hun har sagt jeg skal sy tøjet (og hun er vist til buksedragt), og jeg har prøvet at forklare, at jeg så gerne vil vide det nu. Hun vil ikke ud med hvem vi skal invitere og igen har jeg prøvet at forklare vi skal invitere nu. Hun har nu fået en uge til at tænke og så skal hun give nogle svar. 

Hun har så godt nok lige fået chokket hendes teater har premiere den dag hun skal konfirmeres, så nu er hun vist på at løbe ned i kirken, spille Forestilling og så holde en middag for de nærmeste. Jeg er ved at blive desperat! 

Ærligt havde jeg håbet de fravalgte konfirmation, vi har en lille bitte familie så jeg kan ikke give den store fine fest jeg selv fik, vi er absolut ikke kirkegængere og de er ikke døbt. Men de bestemmer selv, så på den måde er de selvbestemmende. Og de ved også vi ikke bruger 30.000  eller 20.000 for den sags skyld på en fest. Så selvbestemmende men skal jo passe til familie, økonomi eller rettere økonomiske prioriteringer, vi vil hellere have råd til de kan komme på efterskole, sprogskole eller hvad de nu ønsker end holde en enkelt fest. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2017

lineog4

Abracadabra skriver:

Jeg har det ret svært med brudekjoler, bryllupsfotografering, brudekørsel og kæmpe fester, når det handler om unge teenagere. Jeg forstår slet ikke diskussionen om 'kørsel'. Man fragtes vel i sine forældres bil! Man skal vel ikke modtages som en popstjerne, fordi man følger flokken og gaveræset og lader sig konfirmere?

Her hjemme kommer hun sørme til at gå - der er jo ingen p plads ved kirken og ja så bliver det da hyggeligt at gå hjem med sit fine tøj 

Anmeld Citér

6. januar 2017

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Mom skriver:

Halløj,

Jeg gennemlæste den anden debat vedr. tvillinger og konfirmation, og den fik mig til at tænke lidt..

Hvor meget, og må de unge selv bestemme noget vedr. deres egen konfirmation?

Vores den ældste er ikke konfirmeret, og det var selvfølgelig helt og holdent hans eget valg. 

Men den næste i rækken (søn) vil pt. gerne konfirmeres (han er pt. 11 år).. Han har allerede talt en smule om hvad han godt kunne tænke sig for dagen - det kan jo nå at ændre sig mange gange endnu ;-)

Men for os, er det hans fest! Vi har selvfølgelig et budget, og agter på ingen måde at gældsætte os for at holde en fest - men indenfor budgettet (som er omkring 30.000 kr) er han medbestemmende.. Han må bestemme sit eget tøj (omend vi godt kunne dikterer at han ikke vil få et bestemt mærke, hvis det skulle være et dyrt ønske), han må bestemme kørsel (pt. ønsker han sig, at blive fragtet i limousine ).. Vi har bestemt at vi ønsker at holde festen ude, fordi vi ikke selv vi stå med al arbejdet, men menuen vil han få lov til at bestemme.. Derudover skal han selvfølgelig være medbestemmende omkring en gæsteliste..

Hvad er jeres tanker, om jeres børns eventuelle fremtidige konfirmationer?

Det er barnets fest! Jeg mindes min egen som snart er 11 år siden(kun). Det var som jeg gerne ville have det; hele familien, holdt på mit favoritsted, en flot kjole jeg selv havde valgt, fin frisure, osv... 

så vidt muligt har vi i sinde at holde festen på vores datters præmisser. Indenfor budgettet selvfølgelig. Men om det er en lille fest eller en stor med hele familien. Holdes ude eller hjemme. Om det er hotdogs eller 3 retters. 

Jeg tror det vi vil gøre er at fremlægge muligheder. Fx synes jeg det er mange penge der går fra festen ved at leje en limo til kr som i stedet kunne være brugt på ekstra kuverter, eller fedt blå mandag outfit. Men jeg synes i sidste ende at hvis det er ønsket(!) så vil jeg prøve at strikke det sammen. 

Anmeld Citér

6. januar 2017

Hck

Profilbillede for Hck

Begge mine unger fik selv lov til at bestemme 95 %. Måske så meget fordi at jeg ved at ingen af dem var til kæmpe overdådige fester. Min datter gad i hvertfald ikke lige en lille brud, så hun valgte en sød blonde kjole hos Nelly til 199 kr og der til hvide converse sko. Begge fester blev holdt ude, hvor de selv valgte menuen og kørslen var bare vores egen bil.

Anmeld Citér

6. januar 2017

Mom

Profilbillede for Mom
SDD skriver:

Det er barnets fest! Jeg mindes min egen som snart er 11 år siden(kun). Det var som jeg gerne ville have det; hele familien, holdt på mit favoritsted, en flot kjole jeg selv havde valgt, fin frisure, osv... 

så vidt muligt har vi i sinde at holde festen på vores datters præmisser. Indenfor budgettet selvfølgelig. Men om det er en lille fest eller en stor med hele familien. Holdes ude eller hjemme. Om det er hotdogs eller 3 retters. 

Jeg tror det vi vil gøre er at fremlægge muligheder. Fx synes jeg det er mange penge der går fra festen ved at leje en limo til kr som i stedet kunne være brugt på ekstra kuverter, eller fedt blå mandag outfit. Men jeg synes i sidste ende at hvis det er ønsket(!) så vil jeg prøve at strikke det sammen. 

Jeg har tjekket priser (indeværende år, det kan jo variere), og vi kan leje en limousine for 1.800 kr, for en time  - det syntes jeg ikke er dyrt

Anmeld Citér

6. januar 2017

JVF

lineog4 skriver:

Min datter påstår hun skal konfirmeres d.1.4. - som du kan læse ud af det er vi jo så ikke nogen der planlægger konfirmation flere år i forvejen 

Hun er en dejlig beskeden pige, der ikke ønsker hverken limousine, helikopter eller 100 gæster (ved heller ikke hvor jeg skal finde dem), så hun har stort ser frie tøjler. Men men men når det er sagt er det lidt svært, for hun vil ikke tale om det. Hun har sagt jeg skal sy tøjet (og hun er vist til buksedragt), og jeg har prøvet at forklare, at jeg så gerne vil vide det nu. Hun vil ikke ud med hvem vi skal invitere og igen har jeg prøvet at forklare vi skal invitere nu. Hun har nu fået en uge til at tænke og så skal hun give nogle svar. 

Hun har så godt nok lige fået chokket hendes teater har premiere den dag hun skal konfirmeres, så nu er hun vist på at løbe ned i kirken, spille Forestilling og så holde en middag for de nærmeste. Jeg er ved at blive desperat! 

Ærligt havde jeg håbet de fravalgte konfirmation, vi har en lille bitte familie så jeg kan ikke give den store fine fest jeg selv fik, vi er absolut ikke kirkegængere og de er ikke døbt. Men de bestemmer selv, så på den måde er de selvbestemmende. Og de ved også vi ikke bruger 30.000  eller 20.000 for den sags skyld på en fest. Så selvbestemmende men skal jo passe til familie, økonomi eller rettere økonomiske prioriteringer, vi vil hellere have råd til de kan komme på efterskole, sprogskole eller hvad de nu ønsker end holde en enkelt fest. 

Hej! 

Jeg bed blot mærke i at du skrev dine børn ikke er døbt - det kan sagtens være det er mig der har misforstået, men skal børnene ikke være døbt før de kan blive konfirmeret? 

Og pøj pøj med planlægningen, det er altid svært når de unge ikke selv helt ved hvad de vil 

Anmeld Citér

6. januar 2017

lineog4

JVF skriver:

Hej! 

Jeg bed blot mærke i at du skrev dine børn ikke er døbt - det kan sagtens være det er mig der har misforstået, men skal børnene ikke være døbt før de kan blive konfirmeret? 

Og pøj pøj med planlægningen, det er altid svært når de unge ikke selv helt ved hvad de vil 

Jo endnu en desperation for hendes dåb vil hun heller ikke tale om �� Men dåben bliver en form sag - vi tager ud og spiser og hun får lidt nyt tøj på og så er det det. Men jeg håber jo stadig hun ikke vil, men støtter hende selvsagt hvis hun tror på Gud og vil konfirmere det i kirken - har ellers prøvet at forklare man jo kan vælge kun at blive døbt, da konfirmationen jo alene er en konfirmation som selvbestemmende (næsten voksen) menneske af den dåb der blev foretaget da man ikke selv kunne beslutte. Men jo nok lidt pinligt at være 13 og blive døbt sen dag de andre bliver konfirmeret.

Anmeld Citér

6. januar 2017

lineog4

SDD skriver:

Nu er det så også lidt længere tid siden jeg blev konfirmeret, men for mig er der øjeblikke i mit liv somhar betydet langt mere og som jeg husker langt mere end min konfirmation. Og nej det er ikke kun at blive mor, men også "små" ting som da jeg så Ringen af Wagner, en kæmpe sommerforelskelse i en italiensk dreng, da jeg stod på den himmelske fredsplads, gik på den kinesiske mur, så løver i serengeti, badede i døde hav, så maskingeværer i Bethlehem osv. Og jeg håber, min dejlige datter selvsagt får den dag hun ønsker, men ved også vi ikke kan opfylde alle ønsker får vi kan ikke trylle en stor familie eller en organiseret mor og håber derfor hun vil en trillion dage ligesom jeg har der betyder langt mere end en fest.

Anmeld Citér

6. januar 2017

Abracadabra

Mom skriver:

Jeg har tjekket priser (indeværende år, det kan jo variere), og vi kan leje en limousine for 1.800 kr, for en time  - det syntes jeg ikke er dyrt

For én times bilkørsel? 1800kr?! Som prestigeprojekt til forkælet teenager? Jeg synes, at det er rasende dyrt - og en hel ligegyldig udgift. Jeg vil gå så langt som at mene, at man bør give de penge til velgørenhed frem for til limousine. 

Anmeld Citér

6. januar 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Abracadabra skriver:

For én times bilkørsel? 1800kr?! Som prestigeprojekt til forkælet teenager? Jeg synes, at det er rasende dyrt - og en hel ligegyldig udgift. Jeg vil gå så langt som at mene, at man bør give de penge til velgørenhed frem for til limousine. 

Nu ved du jo ikke om vores teenager er forkælet - det er fint du har en holdning, men lade nu være med at forudsætte at du ved noget om andres familier.

Du har fuldstændig ret til din holdning om, at det er dyrt, og at pengene istedet skulle gå til velgørenhed, jeg er bare ikke enig.

Hvis jeg ville holde (og betale) mit barns konfirmation på Hawaii med alt betalt, så er det heldigvis min ret. Det betyder ikke, at jeg ikke også kunne give til velgørenhed - det ene udelukker heldigvis ikke det andet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.