Må de unge selv bestemme til deres konfirmationer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2017

Kattha

Åh, håber sådan min datter ikke vil konfirmeres når den tid kommer, efter at have læst de her tråde 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2017

lineog4

Mom skriver:

Jeg har tjekket priser (indeværende år, det kan jo variere), og vi kan leje en limousine for 1.800 kr, for en time  - det syntes jeg ikke er dyrt

Alt er jo relativt og for mig er 1800 kr for en tie i en bil sindsyg dyrt. Jeg gav 1800 kr da min sæb var i London en uge med sin garde: en time i bil - en uge i London. Men okay selvom vores økonomi er okay så er 1800 kr til en times fornøjelse da noget der kan mærkes. 

Og ja så handler det vel også om hvad man tænker der giver en oplevelse - jeg er selv en gang blevet fragtet i en limo og jeg syntes ikke det var en større oplevelse end når jeg sidder med som passager i vores fiat, og jeg tænker hvis ikke det var fordi vi var 8 lærere med vores  t-shirt der kæmpede mod de såkaldte forhandliger mellem KL og DLF der steg ind i limoen midt på Hovedgaden så havde jeg sgu nok dårligt husket oplevelsen. 

Anmeld Citér

6. januar 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Kattha skriver:

Åh, håber sådan min datter ikke vil konfirmeres når den tid kommer, efter at have læst de her tråde 

Hvorfor?

Anmeld Citér

6. januar 2017

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Alt er jo relativt og for mig er 1800 kr for en tie i en bil sindsyg dyrt. Jeg gav 1800 kr da min sæb var i London en uge med sin garde: en time i bil - en uge i London. Men okay selvom vores økonomi er okay så er 1800 kr til en times fornøjelse da noget der kan mærkes. 

Og ja så handler det vel også om hvad man tænker der giver en oplevelse - jeg er selv en gang blevet fragtet i en limo og jeg syntes ikke det var en større oplevelse end når jeg sidder med som passager i vores fiat, og jeg tænker hvis ikke det var fordi vi var 8 lærere med vores  t-shirt der kæmpede mod de såkaldte forhandliger mellem KL og DLF der steg ind i limoen midt på Hovedgaden så havde jeg sgu nok dårligt husket oplevelsen. 

Og det er fuldstændig fair, at du syntes det er dyrt. Det syntes jeg ikke. Og jeg vil gerne betale de penge, for at opfylde min søns ønske. 

Så er der nok nogle andre ønsker igennem livet som jeg ikke vil opfylde, fx. ønsker han sig pt. en ny Iphone, og den får han ikke

Anmeld Citér

6. januar 2017

L-Mortil3

Ved min var alt en overraskelse, festen var min gave fra mine forældre , og de bestemte selvsagt hvor den blev holdt og gæstelisten (veninder var også med) . Jeg ville ikke have haft det anderledes!

jeg bestemte selv tøj og menu!

Anmeld Citér

6. januar 2017

alenemor42

Her i huset er ungerne opdraget med at man selvfølgelig ikke bliver konfirmeret medmindre man oprigtigt tror på gud . Det har også resulteret i 2 store børn der ikke har ønsket at blive konfirmeret. Den sidste er der nogle år til det kommer på tale.

Min mellemste overvejede at blive konfirmeret og jeg lagde vilkårene ud for hende hvis hun valgte konfirmation.

Selvfølgelig pæn kjole og tilbehør  inden for rimelig pris... god mad og drikke, hvilke gæster.  Og det var det ....   hun valgte så fra i sidste ende. Men det er klart mig der bestemmer vilkårene for en evt. Konfirmation 

Anmeld Citér

6. januar 2017

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
lineog4 skriver:

Nu er det så også lidt længere tid siden jeg blev konfirmeret, men for mig er der øjeblikke i mit liv somhar betydet langt mere og som jeg husker langt mere end min konfirmation. Og nej det er ikke kun at blive mor, men også "små" ting som da jeg så Ringen af Wagner, en kæmpe sommerforelskelse i en italiensk dreng, da jeg stod på den himmelske fredsplads, gik på den kinesiske mur, så løver i serengeti, badede i døde hav, så maskingeværer i Bethlehem osv. Og jeg håber, min dejlige datter selvsagt får den dag hun ønsker, men ved også vi ikke kan opfylde alle ønsker får vi kan ikke trylle en stor familie eller en organiseret mor og håber derfor hun vil en trillion dage ligesom jeg har der betyder langt mere end en fest.

Det kan jeg virkelig godt forstå! For mig personligt har min konfirmation været en af de begivenheder som betyder mest i mit ungdomsliv.  Det var den sidste gang hele min familie var samlet. Det er nok også derfor at det fra min side bliver set med sådanne øjne 

nu er der heldigvis også laaang tid til at vi herhjemme skal for alvor stå med planerne. Vores håb er at vi uden at pådutte hende for mange af vores værdier omkring det kan sammen med hende planlægge festen, så hun også får lidt ansvar og medbestemmelse.

Men ja, der er lang tid til, og alle er forskellige mht værdier, ønsker, meninger osv. Det kan jo være hun slet ikke ønsker at blive konfirmeret.

Håber at I for planlagt en hyggelig dag til jeres store pige.  

Anmeld Citér

6. januar 2017

Bananaalice

Jeg husker jeg ingen medbestemmelse havde, og halvdelen af mig var også lidt ligeglad, den anden del af mig var sur over vi skulle have fisk til forret..Min mor vil så omvendt mene jeg HAVDE medbestemmelse, for hun spurgte om jeg virkelig ville konfirmeres i en anden kirke end jeg er døbt, men ja, jeg ville da konfirmeres med mine venner.

Faktisk husker jeg også, hun spurgte mig direkte om jeg VILLE konfirmeres, eller om jeg hellere ville have vi tog på ferie sydpå. 
Jeg fik også valget om en blå mandag med hende, eller med klassen, og jeg tog med klassen til århus. 
Jeg husker vi var til konfirmandaften i en tøjbutik, og at jeg skulle vælge noget i den butik. Og så husker jeg at jeg måtte vælge tøj til blå mandag. 
Ellers har hun nok sørget for de store overordnede linjer, og det er for mg helt fuldstændig fint, man har nok at tænke på i den alder, og hvis man også skal til at tage stilling til bordkort, farve på dug, og tidspunkter, så gør man nok mere ud af det, end en 13 årig synes er interessant. 
Jeg tror min mor skam fint stolede på mine dømmekrafter, jeg tror bare hun gerne ville gøre mig og gæsterne glade på sammetid.

Anmeld Citér

6. januar 2017

Sprit25

Min datter er ikke døbt men hvis hun skal konfirmeres får hun valget: en ferie med far og mor eller en konfirmation hvor vi i sidste ende bestemmer. 

Anmeld Citér

6. januar 2017

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Mom skriver:

Jeg har tjekket priser (indeværende år, det kan jo variere), og vi kan leje en limousine for 1.800 kr, for en time  - det syntes jeg ikke er dyrt

Det synes jeg desværre det er alligevel. Eller dyrt og dyrt. Jeg synes bare det er ærgerlige penge der bliver brugt kun til kørsel. Og så kun 1 vej. For kirken varer længere tid end 1 time. Så hvad skal der så bruges på fragt retur fra kirken? Eller hen til kirken hvis det er fra kirken og hen til festen køreturen foregår.

Når man nu ved at der er 1800kr lige ved hånden og de kunne bruges på blå mandagtøj, så ville jeg argumentere stort for at det blev sådan. 

Vi kunne måske rengøre/støvsuge bilen så den måske ikke så så beskidt ud. Personligt betød det ingenting for mig at jeg kom kørende i en grøn Opel astra, med rust

Men ja, har godt set trenden for at ankomme/tage derfra med stil. Jeg ville nok undersøge om en fra omgangakredsen havde en pæn bil i så fald(gammel amerikanerbil, ny Mercedes, rød bil eller hvad man er til). 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.