Må de unge selv bestemme til deres konfirmationer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.679 visninger
35 svar
94 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. januar 2017

Mom

Profilbillede for Mom

Halløj,

Jeg gennemlæste den anden debat vedr. tvillinger og konfirmation, og den fik mig til at tænke lidt..

Hvor meget, og må de unge selv bestemme noget vedr. deres egen konfirmation?

Vores den ældste er ikke konfirmeret, og det var selvfølgelig helt og holdent hans eget valg. 

Men den næste i rækken (søn) vil pt. gerne konfirmeres (han er pt. 11 år).. Han har allerede talt en smule om hvad han godt kunne tænke sig for dagen - det kan jo nå at ændre sig mange gange endnu ;-)

Men for os, er det hans fest! Vi har selvfølgelig et budget, og agter på ingen måde at gældsætte os for at holde en fest - men indenfor budgettet (som er omkring 30.000 kr) er han medbestemmende.. Han må bestemme sit eget tøj (omend vi godt kunne dikterer at han ikke vil få et bestemt mærke, hvis det skulle være et dyrt ønske), han må bestemme kørsel (pt. ønsker han sig, at blive fragtet i limousine ).. Vi har bestemt at vi ønsker at holde festen ude, fordi vi ikke selv vi stå med al arbejdet, men menuen vil han få lov til at bestemme.. Derudover skal han selvfølgelig være medbestemmende omkring en gæsteliste..

Hvad er jeres tanker, om jeres børns eventuelle fremtidige konfirmationer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2017

Anonym

Jeg har ikke selv børn endnu, men jeg tænker det måske er okay at svare alligevel fra da jeg selv blev konfirmeret. Mine forældre gjorde ligesom jer med både mig og min søster. Vi fik selv lov til at bestemme tøj, gæster, menu osv., - så længe vi holdte os inden for det budget vores forældre havde lagt. Vi spiste også ude på en restaurant og gik så hjem og fik dessert om eftermiddagen  

Jeg har selv været rigtig glad for den måde mine forældre gjorde det på, og jeg tror jeg vil gøre det samme hvis mine fremtidige børn også vil konfirmeres. Det er den unges fest, så synes jeg helt klart også at den skal være med til at bestemme 

Anmeld Citér

6. januar 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Mom skriver:

Halløj,

Jeg gennemlæste den anden debat vedr. tvillinger og konfirmation, og den fik mig til at tænke lidt..

Vores den ældste er ikke konfirmeret, og det var selvfølgelig helt og holdent hans eget valg. 

Men den næste i rækken (søn) vil pt. gerne konfirmeres (han er pt. 11 år).. Han har allerede talt en smule om hvad han godt kunne tænke sig for dagen - det kan jo nå at ændre sig mange gange endnu ;-)

Men for os, er det hans fest! Vi har selvfølgelig et budget, og agter på ingen måde at gældsætte os for at holde en fest - men indenfor budgettet (som er omkring 30.000 kr) er han medbestemmende.. Han må bestemme sit eget tøj (omend vi godt kunne dikterer at han ikke vil få et bestemt mærke, hvis det skulle være et dyrt ønske), han må bestemme kørsel (pt. ønsker han sig, at blive fragtet i limousine ).. Vi har bestemt at vi ønsker at holde festen ude, fordi vi ikke selv vi stå med al arbejdet, men menuen vil han få lov til at bestemme.. Derudover skal han selvfølgelig være medbestemmende omkring en gæsteliste..

Jeg er meget enig med dig, og tænker også det er sådan vi kommer til at holde konfirmation (selvom der er lææænge til).

Jeg var selv meget medbestemmende til min konfirmation. Det var MIN fest, og selvom jeg havde min mor med på råd, så var det mig der stod for de fleste beslutninger. Jeg ville gerne holde det ude, og så bestemte min mor hvor. Men jeg bestemte menu'en, jeg bestemte hvordan invitationerne og bordkortene skulle se ud (og lavede selv de fleste), og stod selv for gæstelisten (med råd fra min mor, men det var min beslutning hvem der skulle med).
Jeg fik at vide hvor meget der var at gøre med af penge, og fik til opgave at lave en fest indenfor budgettet. Selvfølgelig med hjælp, men det var SÅ fedt at få lov til at tage ansvar og stå for så meget selv. 

Det vil jeg også gerne give min datter.

Anmeld Citér

6. januar 2017

Benjamins'mor

Mom skriver:

Halløj,

Jeg har ingen tanker gjort mig endnu, min søn er lige blevet 6 år og min datter er 3 år, så der er mange år til endnu. 

Men til min egen konfirmation for snart 9 år siden, fik jeg selv lov at bestemme kjole (med råd og vejledning fra min mor og en kjole-dame) og blå mandags tøj. Og så bestemte jeg farve temaet. Resten klarede min mor. Det havde jeg det egentligt fint med. Havde en rigtigt god dag. 

Anmeld Citér

6. januar 2017

hannetheis

Profilbillede for hannetheis

Nu er min ældste kun 8 så der er noget tid endnu.

Men vi ved at festen skal holdes ude da vi ikke ønsker at så for mad osv.

Han må være medbestemmende i pynt farve tøj menu kørsel osv.

En ting vi vil have også selv om han måske ikke ønsker det er at billederne bliver taget af en professionel fotograf. 

Anmeld Citér

6. januar 2017

Anonym

Hvis mine børn vil, bliver det på delte præmisser.

Dvs de kan være med til at bestemme mad, drikke,  tøj mm, indenfor et rimeligt budget. En konfirmation er i mine øjne helt og aldeles overvurderet lige nu og det show får mine børn ikke liv til at blive en del af.

Så, som jeg skrev, delte præmisser for de er ikke små brude eller brudegomme,  de er børn der vil erklære deres tro på en Gud.  

Jeg tænker nærmeste familie og ca 5000-10000 Max.

Musik kan de selv hjælpe til med, via playliste der har lidt for enhver smag. 

Det kan vi sagtens få en herlig dag ud af uden at det bliver blæst op.

Jeg tænker pt at min søn ikke ønsker konfirmation da han ikke tror på Gud og han allerede nu har fravalgt minikonfirmand. Min mellemste kunne jeg godt forestille mig ville, da hun følger andre mere end min søn gør og generelt taler mere om religion.

Men nu må vi se hvad de finder ud af til den tid 

Anmeld Citér

6. januar 2017

ErDetSnartNU

På den ene side vil jeg gerne side ja, selvfølgelig skal de selv bestemme over deres konfirmation. På den anden side, så synes jeg, at niveauet er skruet helt vildt op, til et punkt hvor jeg synes, at det er helt hen i vejret. Fragtes i en limousine? Hvad?! For at fejre, at de skal hen og bekende sig til en tro, som langt de fleste af dem egentlig ikke rigtig tror på? Jeg synes virkelig, at konfirmationens budskab og grundlag er forsvundet i jagten på at få den vildeste fest og de bedste gaver. Det er trods alt en religiøs handling, og ikke et gallashow vi har med at gøre. 
(Disclaimer: sådan var det i hvert fald ifølge de spørgeskemaer og interviews jeg gennemførte i religionssociologi for 2 år siden) 

Sagen er jo også, at de unges forventninger til dagen i høj grad afhænger af, hvad deres omgangskreds skal have/ønsker sig. Jeg synes faktisk, at vi som forældre har et vist ansvar for at sige "her til og ikke længere" i forhold til, hvad forventningerne til, hvad sådan en dag kan forventes at indeholde skal være. 

Da jeg selv blev konfirmeret for 14-15 år siden var der ingen, der blev fragtet i limousine/hestevogn/sportsvogn eller lignende. Og dette på trods af, at jeg (og mine klassekammerater) boede i et af de bedre områder i Odense - det var altså ikke mangel på penge, der gjorde, at vi blev kørt af vores familie Nu lader det til, at det mere eller mindre er en selvfølge, at der skal en sjov form for køretøj til. Hvis denne udvikling fortsætter, og man hele tiden skal have noget, der er vildere og federe, ender det så med, at vi om 20 år har unge, som bliver skuffede, hvis de ikke bliver fragtet i helikopter? Og ja, det er at sætte det lidt på spidsen, men I forstår forhåbentlig, hvad jeg mener 

Hos os er vores søn ikke døbt, da vi ikke er andet end kulturkristne (og jeg er også udmeldt af folkekirken). Hvis vores søn, når han er gammel nok til at tage en gennemtænkt beslutning, selv vælger, at han vil døbes og konfirmeres (på et religiøst betinget grundlag!) så fint med os. Men uanset hvad, så skal hans overgang fra barn til "voksen" fejres - jeg kan så bare sidde og håbe, at han ikke vælger at gøre det gennem en religiøs handling 

Anmeld Citér

6. januar 2017

Abracadabra

Jeg har det ret svært med brudekjoler, bryllupsfotografering, brudekørsel og kæmpe fester, når det handler om unge teenagere. Jeg forstår slet ikke diskussionen om 'kørsel'. Man fragtes vel i sine forældres bil! Man skal vel ikke modtages som en popstjerne, fordi man følger flokken og gaveræset og lader sig konfirmere?

Anmeld Citér

6. januar 2017

Mom

Profilbillede for Mom
ErDetSnartNU skriver:

På den ene side vil jeg gerne side ja, selvfølgelig skal de selv bestemme over deres konfirmation. På den anden side, så synes jeg, at niveauet er skruet helt vildt op, til et punkt hvor jeg synes, at det er helt hen i vejret. Fragtes i en limousine? Hvad?! For at fejre, at de skal hen og bekende sig til en tro, som langt de fleste af dem egentlig ikke rigtig tror på? Jeg synes virkelig, at konfirmationens budskab og grundlag er forsvundet i jagten på at få den vildeste fest og de bedste gaver. Det er trods alt en religiøs handling, og ikke et gallashow vi har med at gøre. 
(Disclaimer: sådan var det i hvert fald ifølge de spørgeskemaer og interviews jeg gennemførte i religionssociologi for 2 år siden) 

Sagen er jo også, at de unges forventninger til dagen i høj grad afhænger af, hvad deres omgangskreds skal have/ønsker sig. Jeg synes faktisk, at vi som forældre har et vist ansvar for at sige "her til og ikke længere" i forhold til, hvad forventningerne til, hvad sådan en dag kan forventes at indeholde skal være. 

Da jeg selv blev konfirmeret for 14-15 år siden var der ingen, der blev fragtet i limousine/hestevogn/sportsvogn eller lignende. Og dette på trods af, at jeg (og mine klassekammerater) boede i et af de bedre områder i Odense - det var altså ikke mangel på penge, der gjorde, at vi blev kørt af vores familie Nu lader det til, at det mere eller mindre er en selvfølge, at der skal en sjov form for køretøj til. Hvis denne udvikling fortsætter, og man hele tiden skal have noget, der er vildere og federe, ender det så med, at vi om 20 år har unge, som bliver skuffede, hvis de ikke bliver fragtet i helikopter? Og ja, det er at sætte det lidt på spidsen, men I forstår forhåbentlig, hvad jeg mener 

Hos os er vores søn ikke døbt, da vi ikke er andet end kulturkristne (og jeg er også udmeldt af folkekirken). Hvis vores søn, når han er gammel nok til at tage en gennemtænkt beslutning, selv vælger, at han vil døbes og konfirmeres (på et religiøst betinget grundlag!) så fint med os. Men uanset hvad, så skal hans overgang fra barn til "voksen" fejres - jeg kan så bare sidde og håbe, at han ikke vælger at gøre det gennem en religiøs handling 

Jeg kan godt se, at niveauet for et par år siden var skruet helt i vejret, og det var som en anden bruger skriver, nærmest små brude og brudgomme , men når jeg kigger på konfirmationsverden i dag, så ser jeg ikke helt det samme billede mere, måske er det bare i vores omgangskreds/familie, det skal jeg ikke kunne sige.

Mht. limousine, så har jeg intet problem med det, eller dem som vil fragtes en trillebør, på motorcykel eller i den dur - det er for mig en sjov gimmick, og det kan jeg sagtens opfylde af ønske. Ligesom jeg kan opfylde at min søn pt. har et ønske om et tegneserie jakkesæt, istedet for det traditionelle

For mig, er en konfirmation ikke kun en religiøs handling, selvom det nok burde være det. Det er en slags overgang i de voksens verden (selvom man i min verden slet ikke er voksen som 14-15 årig), en fest, en fejring af det unge menneske, og det må (og skal helst i min verden), også være fuld af sjov og ballede. De unges liv skal nok blive fyldt med alvor og bekymringer, som følger med livet. Men jeg vil gerne give mine børn en fest med brag i, bare fordi jeg kan, og fordi de gerne vil

Anmeld Citér

6. januar 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Abracadabra skriver:

Jeg har det ret svært med brudekjoler, bryllupsfotografering, brudekørsel og kæmpe fester, når det handler om unge teenagere. Jeg forstår slet ikke diskussionen om 'kørsel'. Man fragtes vel i sine forældres bil! Man skal vel ikke modtages som en popstjerne, fordi man følger flokken og gaveræset og lader sig konfirmere?

Næh man fragtes vel ikke i sine forældres bil - det er noget hver familie selv bestemmer Og jo man kan hvis man vil, og forældre vil godt blive modtaget som en popstjerne - måske denne ene gang i sit liv

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.