Er det virkelig okay?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. januar 2017

Sprit25

Soonmom skriver:

Svare lige alle i en:

Nej det handler ikke om at vi skal have vores pause i pædagogverden har vi afbrudt pause, dvs. at vi ikke kan være sikker på at få vores pause, når det er sagt skiftes man jo bare til at gå til pause og så er der nogen der sidder tilbage og lytte efter børnene, så NEJ vi ligger ikke bare børnene ud kl. 12 og svinger benene op til kl. 14 

Det handler om at vi skal gå ud og vække børn der tydligvis har brug for mere søvn og som kæmper en brag kamp for at vågne op fordi deres forældre har krævet at de SKAL op efter 30 min fx. vi haler børnene op som så sidder og kæmper på sofaen og bare slet ikke er klar til at komme op, stakkels unger, vi føler os seriøst nogle gange som børnemishandler og det er dælme synd for børnene. 

Bare fordi mor og far er trætte efter en lang arbejdsdag og ikke orker kampen om aften og måske fordi de, som en anden også skrive, synes det kunne være lækkert at ungerne sov kl. 19 så de kunne have en dejlig rolig aften. 

- Understreger at det IKKE er alle forældre vi ser på den måde, men der er altså et par stykker i mængden der tænker egoistisk og fordi lille Lasse kan klare sig uden lur i weekend mener de også han kan i vuggestuen, nu bruger lille Lasse så bare meget mere energi i vuggestuen, højere lydniveau, massere af indtryk osv.

Som forældre til et af de børn, bliver jeg bare MEGA provokeret. Min datter sidder ikke og hænger hun er på farten hele dagen. Hun bliver faktisk først sur når hun kommer hjem fordi hun tillader sig at være træt! Men så bliver hun overtræt omkring kl 19 og bliver umulig at putte! Så kæmper vi til omkring kl 21.00-21.30. Så jo jeg vill flippe hvis min datter skulle sove, fordi så hænger resten af hverdagen ikke sammen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2017

Sandratoft

Soonmom skriver:

Svare lige alle i en:

Nej det handler ikke om at vi skal have vores pause i pædagogverden har vi afbrudt pause, dvs. at vi ikke kan være sikker på at få vores pause, når det er sagt skiftes man jo bare til at gå til pause og så er der nogen der sidder tilbage og lytte efter børnene, så NEJ vi ligger ikke bare børnene ud kl. 12 og svinger benene op til kl. 14 

Det handler om at vi skal gå ud og vække børn der tydligvis har brug for mere søvn og som kæmper en brag kamp for at vågne op fordi deres forældre har krævet at de SKAL op efter 30 min fx. vi haler børnene op som så sidder og kæmper på sofaen og bare slet ikke er klar til at komme op, stakkels unger, vi føler os seriøst nogle gange som børnemishandler og det er dælme synd for børnene. 

Bare fordi mor og far er trætte efter en lang arbejdsdag og ikke orker kampen om aften og måske fordi de, som en anden også skrive, synes det kunne være lækkert at ungerne sov kl. 19 så de kunne have en dejlig rolig aften. 

- Understreger at det IKKE er alle forældre vi ser på den måde, men der er altså et par stykker i mængden der tænker egoistisk og fordi lille Lasse kan klare sig uden lur i weekend mener de også han kan i vuggestuen, nu bruger lille Lasse så bare meget mere energi i vuggestuen, højere lydniveau, massere af indtryk osv.

Men hvad er forskellen på at de bliver vækket ved middagsluren og så når forældrene vækker dem tidligt om morgenen? Der er de jo også trætte, fordi de slet ikke har fået nok søvn den nat.

Anmeld Citér

5. januar 2017

Monski

Soonmom skriver:

Svare lige alle i en:

Så er det nemlig meget bedre at de sover 3 timer til middag i vuggestuen men falder sent i søvn der hjemme og har en elendig nat, for at blive vækket klokken 6 om morgenen? 

Nej så hellere putte børnene til middag for at de kan komme senere i seng og få alt den ekstra "kvalitetstid" med både forældre og børn uden overskud. Og ja forældre der kæmper for at få deres børn til at sove og bliver afbrudt i søvnen hele natten mister deres overskud. Det har sgu da ikke en skid at gøre med om man har lyst til at være sammen med sine børn. 

Personligt foretrækker jeg 4-5 gode og glade timer, fremfor 7 med skrig og skrål. Er ret overbevist om mine børn har det lige sådan 

jeg er egentlig hverken for eller imod at man vækker børn (det er alt for individuelt hvad behovet er) men jeg synes virkelig dine argumenter stikker af 

Anmeld Citér

5. januar 2017

Hck

Profilbillede for Hck
Sandratoft skriver:

Men hvad er forskellen på at de bliver vækket ved middagsluren og så når forældrene vækker dem tidligt om morgenen? Der er de jo også trætte, fordi de slet ikke har fået nok søvn den nat.

Noget af forskellen kunne jo være, at ungerne har mulighed for en noget mere stille opvågning i noget mere fredelige omgivelser. 

Anmeld Citér

5. januar 2017

Soonmom

Sandratoft skriver:

I princippet ingen forskel,  andet end man desværre er nødt til at passe et arbejde

Anmeld Citér

5. januar 2017

Soonmom

Monski skriver:

Så er det nemlig meget bedre at de sover 3 timer til middag i vuggestuen men falder sent i søvn der hjemme og har en elendig nat, for at blive vækket klokken 6 om morgenen? 

Nej så hellere putte børnene til middag for at de kan komme senere i seng og få alt den ekstra "kvalitetstid" med både forældre og børn uden overskud. Og ja forældre der kæmper for at få deres børn til at sove og bliver afbrudt i søvnen hele natten mister deres overskud. Det har sgu da ikke en skid at gøre med om man har lyst til at være sammen med sine børn. 

Personligt foretrækker jeg 4-5 gode og glade timer, fremfor 7 med skrig og skrål. Er ret overbevist om mine børn har det lige sådan 

jeg er egentlig hverken for eller imod at man vækker børn (det er alt for individuelt hvad behovet er) men jeg synes virkelig dine argumenter stikker af 

Men hvem snakker om 7 timer med skrig og skrål? -  hvem siger de får en elendig nat? -  det jeg høre forældre er at de ikke kan få deres børn til at falde i søvn ikke at de vågner når de først sover og det tror jeg mere handler om konsekvens at forældre simplethen er blevet for bløde 

Anmeld Citér

5. januar 2017

Tulle28

Min ældste blev også vækket senest kl. 14.00 i vuggestuen, ellers kunne vi ikke få hende til at sove om aftenen. 

Det er ikke OK at de ikke overholder jeres aftale. Og det går jo ud over jeres datter, hvis det at de lader hende sove til hun vågner om eftermiddagen gør at hun ikke sover om natten.

Jeg husker også at have nogle diskussioner med pædagogerne i min yngste datters vuggestue, fordi hun droppede middagsluren et par måneder inden hun blev 3. Det kunne de slet ikke forstå et så lille barn kunne, men det var hendes valg (om man så må sige) og hun var ikke træt og ked om eftermiddagen, som vores ældste var, da hun skulle smide middagsluren (der var hun 3,5). Børn er bare forskellige!!

Hold fast i dit - du kender dit barn bedst!

Anmeld Citér

5. januar 2017

bvk

Men hvem snakker om 7 timer med skrig og skrål? -  hvem siger de får en elendig nat? -  det jeg høre forældre er at de ikke kan få deres børn til at falde i søvn ikke at de vågner når de først sover og det tror jeg mere handler om konsekvens at forældre simplethen er blevet for bløde 

Tjah ved begge vores børn førte middagslur til skrig og skrål, og tror ikke det er pga manglende konsekvens.

Da vores yngste blev 2 stoppede hun med lur i vuggestuen (på trods af søvnpolitik). De kæmpede med at få hende til at sove,  fik de hrnde til at sove en time førte det til sen putning (kl 22) og mange opvågninger (min en gang i timen) og op kl 6.

I dag putter vi kl 20,  hun sover med enkelte opvågning er og er frisk kl 7. Men håber da ikke hendes pædagoger synes vi er dovne/bløde fordi vi har behov for min 2 sammenhængende timers søvn?

Anmeld Citér

5. januar 2017

Tulle28

Kattha skriver:

Min datter går bare hos privat dagplejemor, men der sover hun også fint middagslur. Hun er 2,5 år og sover i gennemsnit 3 timer til middag stadig. Og vi vil ikke vække hende. Er hun træt og har brug for søvn, så er det sådan det er. Så sover hun om aften først kl 22, og vågner selv ved 8-9 stykker. Vi regulerer nogle gange hendes søvn, så det passer med evt planer næste dag osv., ved andet end antal sovetimer - bruger ekstra tid ude i frisk luft, tager på en lang indkøbstur, lange bade, aktiv tosset leg osv. Men hun sover altid til hun er helt udhvilet. Det føles rigtigt at gøre, og vi har en glad pige, der faktisk kun er sur og pjevs hvis noget vækker hende før hun selv vågner.

Men hvis man skal op kl. 06.00-06.30, som rigtig mange jo skal, hvis de skal have ældre børn i skole kl. 08.00, selv på job osv., så holder jo ikke at barnet først sover kl. 22.00. Skønt at det fungerer for jer, men det er jo langt fra alle, der kan have den rytme.

Anmeld Citér

5. januar 2017

Pikku Myy

hejmeddig10 skriver:

Hej alle i skønne forældre! 

Jeg sidder i det store dilemma at før jul og nytår havde vi en klar aftale med vuggestuen om at vores datter droppede formiddags luren, og at hun maks må sove halvanden time til middag, da vi oplever at når hun får ret meget mere end halvanden time, så sover hun ikke om natten. 

Nu har hun hver eneste nat i den her uge været vågen fra omkring kl 1 - 4 nogle gange 5 og vi står altså op kl 6 for at kunne nå at gøre os klar inden jeg selv skal i skole. 

Så er mit spørgsmål til jer, kan jeg godt tillade mig at sige det til vuggestuen igen at vi altså havde en aftale, og at jeg ikke kan holde mig vågen når jeg skal i skole fra kl 8 - 15.30, jeg sidder og halv sover i løbet af ingen ting. 

Er det okey at sige det til dem? 

Go dag! 

Jeg har en søn, der har haft store problemer med søvn. Vi har læst og testet utrolig mange forskellige modeller, og vores konklusion på dit problem er:

Hvor mange timer barnet sover til middag indfluerer ikke på nattesøvnen. Hvis det gør, er det faktisk modsat: En god middagslur resulterer i en god nattesøvn.

MEN der er faktisk også en pointe den anden vej. Det handler dog ikke om hvor lang tid dit barn sover, men om hvor længe barnet er vågen inden han/hun skal sove igen.

Et barn der sover længe til middag, skal altså ikke vækkes for at kunne sove om natten, men puttes til middagsluren før. Det kan seriøst gøre underværker.

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at høre vuggestuen ad om det kunne lade sig gøre. Måske det vil være nok, hvis hun bare bliver en af de første de putter.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.