Er det virkelig okay?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. januar 2017

hejmeddig10

Sandratoft skriver:

Det er ikke uorden at de laver en aftale med jer, for derefter ikke at holde den. Og bare glem dem der siger at søvn avler søvn, de glemmer nogengange at alle børn ikke er ens. 

Det er lige præcis sådan jeg har det. 

Vores datter har altid været en pige der ikke sov ret meget. Da hun startede i vuggestue begyndte det at hjælpe på søvnen, men da de så begyndte at lade hende sove op til 3 timer til middag, var hun træls om natten. 

Som sagt så igennem hele ferie hvor hun maks har sovet en time til halvanden, har hun også sovet igennem om natten. 

Og nej, ikke alle børn er ens! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2017

Førstegangsmor-88

Hvis dit barn kun er 2 år så skal det absolut ikke vækkes fra middagsluren. Det er det alt for tidligt til.

Som andre skriver så hænger middagsluren og natten slet ikke sammen for de fleste børn så det du får ud af det er højest sandsynligt et irritabelt og træt barn hvor det kommer til at gå ud over barnets trivsel og udvikling.. Synes det er sjovt vuggestuen slet ikke har snakket med dig om det ?

Anmeld Citér

5. januar 2017

Sandratoft

Vores datter har altid været en pige der ikke sov ret meget. Da hun startede i vuggestue begyndte det at hjælpe på søvnen, men da de så begyndte at lade hende sove op til 3 timer til middag, var hun træls om natten. 

Som sagt så igennem hele ferie hvor hun maks har sovet en time til halvanden, har hun også sovet igennem om natten. 

Vi har også lavet sovemax på vores datter, hun skal senest op kl 13, og det har gjort alverden for nattesøvnen. I ferier og weekender sover hun ikke til middag mere. Det fungerer for os og for vores datter, og det har det gjort siden sommer. 

En sætning jeg altid følger er: "læs barnet, ikke bogen" 

Anmeld Citér

5. januar 2017

A-1995

Jeg synes slet ikke det er en mulighed at vække et barn fra middagsluren når barnet ikke engang er fyldt 2 år

Det er ikke unormalt at sove helt op til 3 timer til middag i den alder, og det er også meget normalt at de sover mere når de er i institution end når de er hjemme.

Du skal nok hellere kigge på hvad i kan gøres anderledes derhjemme. Eventuelt flytte hendes sengetid, gå en lang tur om aftenen, tage et langt varmt bad om aftenen, give godnatgrød, eller andet. Det lyder af meget lidt kun at sove halvanden time i løbet af dagen i den alder..

Kan godt forstå hvis de ikke vil vække hende. Det er da synd.

Anmeld Citér

5. januar 2017

Hck

Profilbillede for Hck
hejmeddig10 skriver:

Nu skriver du et andet sted at hun selv vågner efter en times tid der hjemme, men at hun skal vækkes i vuggestuen, så hun har måske brug for en time mere der. Hvis hun virker træt og pjevset når de skal vække hende efter maks 1,5 time, synes jeg det er synd for hende ( og pædagogerne ��). 

Anmeld Citér

5. januar 2017

Sprit25

Modsat mange andre: Jeg synes de skal vække hende. Jeg har selv en datter, der ikke vil sove hvis hun sover til middag. Jo først kl 21 og når vi så står op kl 06.00 er det bare ikke nok. Så er hun sur og pylret. Så i lang tid blev min datter vækket og nu sover hun slet ikke. Det er hendes eget valg. Hun er næsten 3

Anmeld Citér

5. januar 2017

SofiaMik

Som mor til børn der aldrig har fulgt bøgerne, hvad angår den berømte søvn, Forstår jeg dig så godt!!

Ingen af mine har behøvet sove om dagen fra lige omkring 2 års alderen. Kun dagplejen på den ene respekterede ikke dette og jeg havde derfor et barn, der hver dag sagde, "ik' hen til xx, ik' sove" og var oppe til midnat pga luren i dagplejen. Men i weekenden sov hun 12 timer igennem og ingen lur om dagen. Det var så dejligt, da hun skiftede til børnehaven.

Jeg vil til enhver tid mene, at det er vigtigere for barnets trivsel at sove og sove igennem om natten.

Min dreng stoppede middagsluren lige inden 2 års alderen med vuggestuens accept iøvrigt.

Og til jer andre der har børn, der sover meget - vær glad for det!!

Anmeld Citér

5. januar 2017

Lucinde

Profilbillede for Lucinde

Der er altså også væsentligt forskel på et barn på 2,5 år, der sover 12 timer om natten og så et barn under 2, der får omkring 10 timer om natten. 

Og jo, selvfølgelig skal man mærke efter, hvad der er rigtigt for ens eget barn. Men der er jo tydeligvis en årsag til, at barnet ikke vågner af sig selv. Hvis det ikke var træt, så ville det heller ikke sove mere end halvanden time. 

Det sidste, jeg ville gøre ved et lille barn, er at være restriktiv omkring søvnen. Måske er det andre ting, der skal til? Ville udtømme mine andre muligheder først. Mit barn vågner fx mere om natten, hvis hun når at blive for træt og bliver puttet for sent. 

Anmeld Citér

5. januar 2017

Soonmom

Det evige dilemma vi oplever gang på gang i vuggestuerne,  forældre der ikke gider kampen om aften og fortrækker at have et død træt barn der  er så færdig om aftenen at det omkommer af træthed. 

Det er i bund og grund det, det handler om.  De fleste steder har de heldigvis søvnpolitikker,  hvor de ikke vækker eller også hvor de kun vækker en gang fx.  Kl.  14. Jeg har arbejdet et sted hvor vi seriøst hver dag sad med et a4 ark og skrev ned hvornår børnene skulle vækkes

Carl måtte sove 30 min. 

Clara skulle ligge og på efter 30 ligegyldigt om hun osv eller ej 

Johan Max 45 min

Børge 2 timer

Osv

Anmeld Citér

5. januar 2017

Mor1986

Jeg har oplevet begge dele. Jeg har en datter og da hun gik i dp bad jeg hende vække hende senest halv to ellers sov hun ikke om natten og det gjorde en verden til forskel. 

Ja herre Gud der er forsket i det men børn er forskellige.

samtidig har jeg selv haft en dagpleje barn som skulle vækkes og trods det sov han stadig ikke om natten. Vi prøvede for en periode at han sov det han havde brug for og det virkede 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.