Julehjælp hos mødrehjælpen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. december 2016

årgang84

Profilbillede for årgang84
Kattha skriver:

Det er jeg ked af at høre. Har du hørt om det projekt der hedder Juleoverskud som kører i samarbejde med Dansk Folkehjælp, Rema 1000 og nogle andre butikker? De uddeler en masse madvarer om eftermiddagen den 23. Jeg er ikke sikker på hvordan det foregår helt præcist, men det kan man nok google sig til, eller ringe til Folkehjælp? Måske kunne I få nogle flere ting I mangler. 

Er frelsens hær 

Ikke en form for hjælp i december måned?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg kan faktisk godt forstå pointen i, at det kan være moralsk mindre heldigt at modtage fra flere steder. Jeg ville aldrig nogensinde kunne få mig selv til at tænke, at det er okay, fordi jeg så kunne få et glas vin til maden - velvidende at det kunne gøre, at en anden familie skulle undvære julemad, fordi jeg fik det, de burde have fået.

Og jo, jeg har været fattig. Fattigdom berettiger ikke en til at være egoistisk. Måske burde det netop fordre det modsatte - en ydmyghed over, at man i det mindste modtager hjælp ét sted fra.

Nu kører jeg på 3. År af studietid, dvs tre år hvor jeg 11 måneder om året hvor jeg bliver spurgt "mor må jeg ikke også få kindersnitter med i madpakken?" "min veninde har været i legeland kan vi også det?" Nej for der er ikke råd. Gaver er stort set altid genbrug, ferier er en by i Rusland, vores sommerferie var en weekend tur i telt, resten af ferien brugte vi hjemme. 

Så hvis jeg én måned om året kan give min børn lidt ekstra takket været hjælp, så gør jeg det. Der var et lille glims af håb om at vi ikke skulle holde endnu en discount-højtid, men sådan blev det ikke. 

Tro mig jeg ville ønske jeg ikke havde brug for hjælpen, det er pisse nedværdigende ikke at kunne give sine børn alt, men sådan er det bare for os lige pt, og den resterende tid af året gør vi rigtig meget for andre, mine børn samler ind til diverse formål, donerer tøj og legetøj til andre børn som ikke har så meget heller, i år har vi hjulpet med tre julegaver til en adventskalender fra vores genbrugsting. Tidligere på året samlede vi 24.000kr ind til andre trængende, jeg hjælper hvor jeg kan, men nogle gange vil jeg også forsøge at give mine børn og egentligt også mig selv, en tid hvor man ikke nødvendigtvis skal gå og regne ud hvor meget man lægger i kurven i netto!

Anmeld Citér

19. december 2016

Kattha

årgang84 skriver:

Er frelsens hær 

Ikke en form for hjælp i december måned?  

Det ved jeg desværre ikke noget om. Men havde set det med Folkehjælpen i nyhederne. Det skulle være noget "red maden" projekt, hvor butikker giver mad væk, der alligevel ikke kan sælges efter juleaften. Ved ikke om det er først til mølle princip, eller om man skal søge eller noget helt tredje. Så må folk jo selv vurdere om man mangler og gerne vil forsøge sig med det.

Anmeld Citér

19. december 2016

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Nej ikke lige i år, men tidligere år. Og nej jeg har aldrig søgt julehjælp. Fordi vi havde og nej det blev da ikke den vildeste jul, men en rigtig dejlig jul!  Synes bare det er så mega dårlig stil at tage to steder fra! 

Så hvis du 11 måneder om året skulle vende hver en krone, og konstant sige nej til dine børn, så ville du ikke forsøge at give dem en måned hvor man ikke har den bekymring, hvis du kunne? 

Du må tænke hvad du vil om mig, jeg giver hvor jeg kan, men ja nogle gange forsøger jeg også at være egoistisk, men det lykkedes ikke, så du kan være helt rolig, vi får kun en jul hvor det kun lige løber rundt. 

Anmeld Citér

19. december 2016

Sprit25

Anonym skriver:

Så hvis du 11 måneder om året skulle vende hver en krone, og konstant sige nej til dine børn, så ville du ikke forsøge at give dem en måned hvor man ikke har den bekymring, hvis du kunne? 

Du må tænke hvad du vil om mig, jeg giver hvor jeg kan, men ja nogle gange forsøger jeg også at være egoistisk, men det lykkedes ikke, så du kan være helt rolig, vi får kun en jul hvor det kun lige løber rundt. 

Jeg synes vi skal stoppe her! Vi skal vist bare være enige om at være uenige...

Anmeld Citér

19. december 2016

Anonym

Anonym skriver:

Synes bestemt ikke du skal have dårligt samvittighed har helt samme holdning som dig og er i nøjagtige samme båd

håber i får en god jul trods alt 

Anmeld Citér

19. december 2016

lineog4

Anonym skriver:

Jeg bliver faktisk også lidt harm - mange af os har prøvet at stå hvor du står. Jeg kan huske jeg græd som pisket da min mand købte en træslagbænk til hendes første jul, jeg havde ikke en gang råd til at købe hende hendes første julegave og der var der første helt fra nyt og til hendes ikke eksisterende værelse og hun var 9 mnd. Jeg overvejede ikke et selund at søge julehjælp selvom vi levede to voksne og to børn på en indkomst, måske fordi jeg tænkte jamen der er nogle der har meget mindre, vi fik jo mad hver dag og ja en del af den mad blev købt på lånte penge og nu 13 år efter betaler vi stadig tilbage på det. 

Fint du vil give dine børn den fantastiske jul uden at spare, men der sidder bare nogle som ikke en gang kan få lidt julemad juleaften. Jeg ved godt du ikke fik to donationer, men formodentlig er der en del andre end dig der tænker sådan og derfor pænt siger ja tak til to og måske endda til tre. Jeg har doneret i år og jeg nægter at lade mig stoppe af alle de historier om folk der får flere gange, hvor ungerne får to pakkekalendere osv. Men det er svært at overse dem og give de penge som gjorde vi kunne lave den fantastiske jul - for tro mig vi sparer stadig, der er ikke nyt tøj til juleaften, juletræet blev den halve meter mindre, jeg har sagt jeg ikke skal have gave i år osv. Nej vi er ikke på røven som jer, men har været der og st gav mig ikke ret til egoisme men derimod til dele det lidt jeg havde...

Anmeld Citér

19. december 2016

Carina:-)

Anonym skriver:

Undskyld men jeg har is fået julehjækp to steder fra så jeg synes det helt ok at man er "egoistisk" når man er rigtig økonomisk på skideren så jeg synes det helt ok 

Så pyt med at nogen intet får ?

Troede at man så lyset i at være næstekærlig især når man selv er afhængig af andres hjælp .....

Trist holdning at bare jeg kan få så meget som muligt så er det ligegyldigt at andre ikke får og troede naivt at der var kontrol med at ingen skulle kunne få flere steder.

Sådan et eksempel her er grunden til at jeg kun giver privat så jeg kan styre at ingen får der har fået iforvejen  får ,for at  flere  så kan få.

Anmeld Citér

19. december 2016

Aristocats

Normalt er jeg stor fortaler for dem der er "på røven" og er det naturligvis stadig og forbliver det og ingen tvivl om at jeg også "lider" af store mængder af Robin Hood-mentalitet - men jeg må indrømme at jeg erklærer mig enig med de andre, ikke fordi jeg ikke er på din side i forhold til at sidde i nød og mangle og følelsen af gerne at ville give sine børn det bedste og bestemt når man normalt sidder i trængte kår - men ydmyghed går aldrig af mode og for at vi alle sammen får bedre levevilkår er det også yderst vigtigt at deles om det der er til rådighed - jeg kan godt sætte mig ind i at man gerne vil modtage så meget så muligt i frygt for at børnene kommer til at mangle. Men der sidder en anden familie med akkurat samme frygt der kunne have fået det du har fået dobbelt. Så kan det godt være at du absolut ikke fik det helt store, men så er der til gengæld to der har fået og så må man mødes på midten. Selvfølgelig er det en naturlig del af mennesket først og fremmest at tænke på sig selv og sine kære når man mangler, da det er dér man føler smerten og manglen men hvis vi alle sammen fik lidt af det hele så ville alle i den store helhed føle mindre af den mangel. Det kan godt være du mangler men det er der tusindevis af andre der også gør, så hvis du får dobbelt op er der samtidig nogen der får dobbelt minus. Jeg kan godt følge dig og kan sagtens forstå det at føle sig presset men det er vigtigere at flere får og ikke at få får mere, for så begynder det først at gå ulige op. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.