Min søn hamstre!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. december 2016

striber

Muhmi skriver:

Så du vil, som mor, trække dit barn hen i fare og stå og høre på at dit barn bliver skældt ud af fremmede mennesker? Altså, dit job som primær omsorgsperson er i dette tilfælde ikke at udsætte dit barn for svie og smerte, barnet vil for det første miste alt tillid til dig, vil aldrig fortælle dig om problemer og for det andet så vil det ikke se dig som den der passer på det mere.. Du er jo direkte årsag til at dit barn vil blive ydmyget på det groveste foran folk som det ikke kender. Det var da, i mine øjne, noget af det værste man kan udsætte sit barn for. Psykisk vold og ja, det vil jeg i den her sammenhæng mene det er, for hvilket barn, med sådan et traume bag sig, vil da nogensinde have lyst til at stille sig op på f.eks. en scene og lade sig blive bedømt af andre mennesker, når det har sådan en oplevelse med sig i bagagen?

Jeg mener absolut ikke der er nogen grund til at skulle ydmyge sit barn på den måde, nogensinde..

Forklar dog barnet hvad der sker med dem der mister deres ting, appeller til barnets sunde fornuft, for jo, det har børn altså og de kan sagtens finde ud af at bruge den.

Hvis du læser mine andre svar, så er "skideballe" et for hårdt ord. Men ja, jeg ville have at min barn skal undskylde. Det er i min verden ikke en ydmygelse at sige undskyld, tværtimod god opdragelse. Om det så er impuls, bevidst eller ubevidst. Og ja, ville have det ok med at en anden fortæller mit barn, hvad der er rigtigt og forkert. Jeg ville jo være der, og hvis personen (som nok næppe ville ske) ville råbe af mit barn. Ville jeg forklare at dette ikke er ok. 

Jeg ville også sige konsekvensen for mit barn, hvis en anden havde taget noget. Fx. "Det er rigtig godt du kommer med det igen, for da du tog det fra mit barn, blev han rigtig ked af det" 

Da jeg tog det stykke chokolade sagde købmanden også, at hvis alle gjorde det, ville han ikke kunne have sin butik. Og det gjorde indtryk på mig. Ja jeg var flov, men det var over min handling, ikke situationen jeg blev sat i. Jeg forstod i starten kun, at jeg havde gjort noget mod min mor (taget det, selv om hun sagde nej), jeg havde ingen idé om at det havde konsekvens for købmanden.  

(Jeg har taget udgangspunkt i at det var sket før. Det kan jeg så læse efterfølgende ikke er tilfældet, men det kan jeg jo ikke ændre nu. Så mit svar er skrevet ud fra at det er en gentagende hændelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2016

mpr

Anonym skriver:

Jeg har desværre opdaget at min søn er begyndt at hamstre 

han er 6 ½ år gammel, og har aldrig snubbet fra butikker og sådan, men han tager totalt dumme ting.. 

igår røg der en lille børste til hårtrimmeren 

2 kuglepende 

en halv pakke gajoler 

legetøjsbil fra skolen 

det er ubetydelige dumme ting, MEN han gør det! 

Jeg opdagede det fordi at jeg skulle tjekke hans penalhus op, og der manglede nogen ting, han siger så det er i tasken, og da åbner jeg så for godset 

jeg spørger ham hvorfor? og han siger bare jeg ved det ikke. 

vi har forklaret ham at det er en MEGET dårlig måde at skabe opmærksomhed på, og at det ikke skal ske yderligere, han indforstår og lover det.. 

men helt ærligt? hvad pokker gør jeg? 

er det helt forkert at jeg har gjort som jeg har eller skal vi gøre andet? 

Hans stedfar har skruet lidt mere og fortalt HVAD der sker med voksne hvis de stjæler, så ryger de i fængsel, og det vil han self ikke. 

Jeg ønsker bare ikke at han udvikler den her (dårlige vane) yderligere 

Min mands datter gjorde det en gang.. Snuppede noget fra en butik, det var et lille og ubetydeligt stykke chokolade, men faktum var at hun havde taget det uden at betale. 

Nu ved jeg ikke om tingene var fra jeres eget hus, eller fra skolen, eller butikker, men min mand sagde til hende at hvis hun nogensinde gjorde sådan noget igen, så fik hun lov til at gå ned og aflevere det tilbage/betale for det, og se personen i øjnene som hun havde taget det fra. Vi fik også en lang snak om at man ikke måtte stjæle fra andre, og fortalte hvad der skete med voksne som gjorde sådan. Refererede også til hvordan hun selv ville have det hvis nogen kom og stjal hendes ting. 

Hun har aldrig gjort det siden  Det er med at få dem til at kunne se situationen fra egen vinkel, så har de nemmere ved at forstå at det gør man ikke. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.