Aristocats skriver:
Jeg mener nu heller ikke, at et barn på 6 år kan styre sine impulser og overveje sine handlinger i forhold til konsekvens. Men måske er forskellen også, at jeg ikke tror på eller udøver konsekvenspædagogik. Børn kan godt forstå at de har gjort noget forkert uden at udstille dem - de fleste børn er trods alt inden for pædagogisk rækkevidde og så længe de er det, så tror jeg også på, at man kan lære dem ting med ord og en snak og ikke ydmygelser.
Det kan godt være, at nogle ser det som noget positivt i form af at det virkede, i det du kan huske hvor flov du var 30 år efter - men jeg synes det er skræmmende og for mig ville der være at skrækscenarie hvis jeg gjorde mine børn så flove, at de husker det tydeligt mange år efter.
Jeg ville forklare mit barn, at tingene skulle afleveres tilbage og spørge dem om de selv ville med - jeg ville give dem valget, men jeg ville aldrig tvinge dem - det tror jeg ikke på, ville komme noget godt ud af - i hvert fald ikke en effekt, som jeg ønsker. Hvis mit barn ikke ville med, ville jeg selv aflevere det tilbage og forklare at jeg har taget snakken om at det ikke skal ske igen. Hvis barnet virker indforstået efter at have snakket om det, ser jeg ikke grund til at gøre mere.
Nu var det ikke en enkelt ting som barnet havde taget, men et helt lager. Så er det ikke en engangsfornøjelse.
Ja, jeg ser, at det at jeg husker det, som en god ting. Jeg tog den chokoladebar, fordi jeg ikke måtte få den, så da min mor vendte ryggen til, tog jeg den - velvidende om at jeg havde fået et nej. Købmanden fortalte mig dengang, at hvis alle gjorde det, måtte butikken jo lukke. Og det gjorde indtryk for mig. (ordet skideballe var nok et forkert ordvalg i første svar jeg lavede)
Jeg husker min barndom og mor (det er hun stadig) som kærlig, omsorgsfuld, fyldt med kærlighed og opdragelse. Så jeg føler ikke at jeg er blevet svigtet, fordi jeg følte mig flov. Jeg husker det ikke som at hun gjorde mig flov, men jeg var flov over det jeg havde gjort. Jeg ser det stadig ikke som en udstilling, men som en konsekvens af egen handling.
Hvis man ikke lærer sit barn at styre sine impulser, lærer de det ikke. Og jeg mener ikke at et barn som har taget så mange ting, vil forstå det med ord. Som jeg tolker det, er det ikke første gang det er sket.