Aristocats skriver:
Jamen, han havde jo ikke fået afvide at det var forkert, før moderen fandt de ting han havde taget - det er ikke noget han har taget efter at have fået fortalt at han ikke må. Og derfor kan det i min optik være ligemeget hvor meget han har taget - da han tog det, havde forældrene ikke taget den snak med ham endnu. Derfor tog han det ikke, velvidende om at mor og far siger at det er meget forbudt.
Der er vi så bare grundlæggende uenige. Jeg ser det som en udstilling og ydmygelse af et barn og det synes jeg er en dybt forkert måde at gribe tingene an på. Jeg ville aldrig nogensinde bevidst gøre nogle af mine børn til skamme og da bestemt heller ikke foran øjnene af andre, der videre hjælper med ydmygelsen. Jeg tror sagtens at din mor har været en god mor, men derfor er jeg stadig forarget over det hun gjorde dér - og jeg kan slet ikke se argumenter for, at udstilling af børn er lig med at lære dem konsekvenserne af deres handling. Det kan de sagtens lære uden at tage sådanne midler i brug. Du hentyder jo selv til at børn i den alder ikke er SÅ dumme og så tror du alligevel ikke, at man kan forklare dem det forkerte i deres handlinger på andre mere humane og børnevenlige måder?
Børn lærer med tiden at styre sine impulser - det er en del af hjernens udvikling og ikke noget vi som sådan kan påtvinge som forældre - at styre sine impulser kommer naturligt i menneskets udvikling og det er bestemt ikke på et veludviklet trin i 6-års alderen. At du virkelig mener at barnet er udenfor pædagogisk rækkevidde i forhold til at forstå at en ting er forkert med ord, synes jeg personligt er ukorrekt. Barnet havde jo ikke fået det fortalt, da barnet tog tingene - så kan mængden af ting være fuldstændig underordnet ifølge mig.
Nu lægger du ord i min mund.
Har jeg sagt at han er udenfor pædagogisk rækkevidde? Jeg siger, at jeg tolker det som om at han har gjort det før. Det er på ingen måde det samme. Og han er ikke et uopdragen barn af den grund. Jeg ser det som, at der må andre metoder i brug. Og ja, det kan være at der kommer en konsekvens af handlingen. At det er at man tager sit barn med ud og undskylder, er i MIN verden ikke at udstille. Kan godt se at vi ikke er enige på det punkt. Jeg ser det virkeligt ikke sådan. Og ser ikke situationen dengang som at jeg var flov over at min mor tog mig ned i købmanden igen, men som at jeg var flov over min handling.
Jeg siger ikke, at mine børn ikke kan finde på det, jeg siger at han ved hvad der er rigtigt og forkert. Og han kommer nok til at gøre noget forkert på et tidspunkt. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Men så er det min opgave, at fortælle (igen) at det er forkert, og hans handling har konsekvens for andre. Jeg ser det som en fin børnevenlig og human måde at gøre det på. Jeg sender jo ikke barnet ind alene. Jeg står sammen med barnet, og siger undskyld. Og lærer mit barn at man skal undskylde personligt, når man har gjort noget forkert. Om det så er impulsstyret, bevidst eller ubevidst. Og så er dét det. Og hvis han skulle blive flov, ked af det, sur, eller hvad han nu bliver. Så snakker vi om de følelser. Og han får den trøst, det kram, den snak eller hvad han nu har brug for.