Det kommer jo an på så meget, men jeg har indtrykket af, at farmor oftere bliver overset. Hvilket jo egentligt er meget naturligt, da de fleste kvinder jo er tættere på deres egen mor end svigermor.
Min egen biologiske farmor døde, inden jeg blev født, men jeg var ret tæt på min farfars anden kone. Der var udfordringen dog, at hun selv havde forholdsvis små børn (hendes yngste er yngre end mig). Min mormor har jeg altid haft en anstrengt forhold til af mange årsager (det samme har min mor, hvilket nok ligger til grunde), så jeg har ikke rigtigt haft et forhold til hverken en farmor eller mormor.
I forhold til min søn vil farmor helt naturligt blive "overset" i forhold til min mor, da hun og farfar bor i den anden ende af landet, mens min mor bor ti minutter væk. Så selvfølgelig får min søn og fremtidige børn et andet forhold til hende. Vi prøver dog at mindske afstanden ved at Skype ofte med farmor og farfar og tager på længere besøg, ligesom farmor også kommer på besøg her. Men det bliver bare ikke det samme.
Og så er jeg helt naturligt også tættere med min mor end min svigermor, selvom jeg har verdens bedste (hvis jeg selv skal sige det). Min mor har jeg jo kendt hele mit liv ;-)
Jeg er spændt på, hvordan det bliver at blive farmor en dag (forhåbentlig ligger det mindst 25 år ude i fremtiden!). Jeg håber, jeg kan få et godt forhold med min sviger, og jeg vil selvfølgelig gøre, hvad jeg kan, men der er jo ingen garantier.
Anmeld
Citér