Kollega snyder med flexen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. november 2016

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Eftersom du er offentlig ansat kan du jo vende den med jeres tillidsmand hvis du er mere tryg ved det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2016

Rockertand

Anonym skriver:

Ved ikke hvordan jeg skal starte..

Men arbejder på kontor, i kommunen i en administration - vi er 7 medarbejdere i teamet og så en chef, direktion mv.

Vi fik en ny kollega sidste år, og denne har en meget tilbagelænet holdning til flex.

Vi har et gammeldags flexur med en brik, som vi sætter i når vi kommer og tager ud når vi går.
Uret tæller fra klokken 7 morgen til 19. 
Vi har et skema som vi skal skrive afvigelser på; hvis vi er syge, holder ferie eller er til møde og derfor ikke til stede mv.

Vi har alle arbejdstid fra klokken 8 og så har vi fri alt afhængig af timetal; klokken 13, 14, 15 eller 15:30.

Uret er "tilgængeligt" for os alle, forstået på den måde at vi kan se hinandens saldo.
Det er så her jeg/vi kan se at X's saldo er højere end vores på trods af vi har samme arbejdstid og X ofte møder senere/går tidligere end os andre fuldtidsansatte...

I fredags f.eks, var X's saldo 100,04 da jeg gik hjem klokken 14:54 og da jeg mødte ind her til morgen var den pludselig 104,80.
X havde fri klokken 15 om fredagen og blev ikke 4 timer længere...

Og sådan har det været flere gange - X "glemmer" også at tage sin brik ud engang imellem - og ja, det kan jo ske - men X "glemmer" så også at tilføje dette minus på skemaet efterfølgende...

Det er drønfrustrerende og træls, uretfærdigt mv. for os andre... 

Men hvad gør man??

Har det af H til med at "sladre til chefen" og hvordan skulle det også lige serveres uden det måtte lyde som om man går og overvåger en kollega?

Man kan ikke tale med X om det, vedkommende er desværre utroligt arrogant og halv-modbydelig hvis man går imod dennes dagsorden. X hare desuden en uovertruffen evne til at få vendt tingene til egen fordel...

Men hvad tænker i?
Hvad ville du gøre? Hvordan? Hvorfor?

Hvis du ikke bryder dig om at sige tingene ligeud, så læg en anonym seddel til chefen, det er ikke i orden at snyde.

Anmeld Citér

21. november 2016

1977

Profilbillede for 1977

Fra en offentlig ansat til en anden - det skal stoppes lige nu. Det er andre menneskers penge der bruges. Andres skattepenge! Og når man ellers tænker på hvor meget der spares over alt i kommunerne, kan jeg virkelig ikke forstå man har samvittighed til at snyde på den måde. 

Tal med din tr om hvordan du skal håndtere det. 

Anmeld Citér

22. november 2016

Lunae

Anonym skriver:

Ved ikke hvordan jeg skal starte..

Men arbejder på kontor, i kommunen i en administration - vi er 7 medarbejdere i teamet og så en chef, direktion mv.

Vi fik en ny kollega sidste år, og denne har en meget tilbagelænet holdning til flex.

Vi har et gammeldags flexur med en brik, som vi sætter i når vi kommer og tager ud når vi går.
Uret tæller fra klokken 7 morgen til 19. 
Vi har et skema som vi skal skrive afvigelser på; hvis vi er syge, holder ferie eller er til møde og derfor ikke til stede mv.

Vi har alle arbejdstid fra klokken 8 og så har vi fri alt afhængig af timetal; klokken 13, 14, 15 eller 15:30.

Uret er "tilgængeligt" for os alle, forstået på den måde at vi kan se hinandens saldo.
Det er så her jeg/vi kan se at X's saldo er højere end vores på trods af vi har samme arbejdstid og X ofte møder senere/går tidligere end os andre fuldtidsansatte...

I fredags f.eks, var X's saldo 100,04 da jeg gik hjem klokken 14:54 og da jeg mødte ind her til morgen var den pludselig 104,80.
X havde fri klokken 15 om fredagen og blev ikke 4 timer længere...

Og sådan har det været flere gange - X "glemmer" også at tage sin brik ud engang imellem - og ja, det kan jo ske - men X "glemmer" så også at tilføje dette minus på skemaet efterfølgende...

Det er drønfrustrerende og træls, uretfærdigt mv. for os andre... 

Men hvad gør man??

Har det af H til med at "sladre til chefen" og hvordan skulle det også lige serveres uden det måtte lyde som om man går og overvåger en kollega?

Man kan ikke tale med X om det, vedkommende er desværre utroligt arrogant og halv-modbydelig hvis man går imod dennes dagsorden. X hare desuden en uovertruffen evne til at få vendt tingene til egen fordel...

Men hvad tænker i?
Hvad ville du gøre? Hvordan? Hvorfor?

Jeg ville ikke gøre noget. Karma har det med at bide sig selv i røven. Cheferne skal nok opdage, at der er noget som ikke stemmer overens, men det skal ikke komme fra kollegaerne.

Jeg ville lade det ligge.

Anmeld Citér

22. november 2016

Abracadabra

Lunae skriver:

Jeg ville ikke gøre noget. Karma har det med at bide sig selv i røven. Cheferne skal nok opdage, at der er noget som ikke stemmer overens, men det skal ikke komme fra kollegaerne.

Hvordan skal 'karma' ordne den hér? Og hvad er argumentet for ikke at sige det?

Anmeld Citér

22. november 2016

Lunae

Abracadabra skriver:

Hvordan skal 'karma' ordne den hér? Og hvad er argumentet for ikke at sige det?

Jeg oplever bare, at de mennesker der snyder, ender med at betale prisen på et senere tidspunkt. 

Nu er jeg selv uddannet lærer og med den nye arbejdstidsaftale, er der stadig folk der flexer, som det passer dem. Det er en ledelsesopgave at holde kontrol med det. Det er ikke kollegaerne der skal gå og lege politibetjente.

Anmeld Citér

22. november 2016

Sandratoft

Lunae skriver:

Jeg kunne næsten ikke være mere uenig med dig 

Anmeld Citér

22. november 2016

tarkoflen

Du kunne jo også bare sige til chefen at du synes vedkommende skulle holde lidt øje med flexkontoen hos sine medarbejdere. 

Det er snyd og det skal stoppes! Det er jo ikke fordi det handler om at den end dag stempler medarbejderen ud før tid og så lidt senere næste dag. Hvis jeg har været på job et kvarter længere den ene dag så kan det godt være jeg går et kvarter før en anden dag, men der går det jo op i sidste ende! Det lyder ikke til at være tilfældet her! 

Anmeld Citér

22. november 2016

Kattha

Lunae skriver:

Jeg oplever bare, at de mennesker der snyder, ender med at betale prisen på et senere tidspunkt. 

Nu er jeg selv uddannet lærer og med den nye arbejdstidsaftale, er der stadig folk der flexer, som det passer dem. Det er en ledelsesopgave at holde kontrol med det. Det er ikke kollegaerne der skal gå og lege politibetjente.

Det ville da være en dejlig verden at leve i

Anmeld Citér

22. november 2016

Panther

Profilbillede for Panther

Om du skal sige det eller ej, kan jeg ikke helt tage stilling til. Jeg tror personligt, jeg ville gøre noget, da det ville irritere min retfærdighedsfølelse. Sandsynligvis ville jeg konfrontere medarbejderen selv i første omgang.

Men jeg synes, det er sjovt at se, at langt hovedparten ville sige det i denne situation, hvorimod der langt hen ad vejen virkelig blev advokeret for at blande sig udenom i en anden post, der omhandlede potentielt snyd med enlig-bidrag. Det er spøjst, at der er så stor forskel i folks svar om noget, der basalt set handler om det samme - nemlig snyd med offentlige ressourcer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.