Kollega snyder med flexen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.288 visninger
34 svar
72 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. november 2016

Anonym trådstarter

Ved ikke hvordan jeg skal starte..

Men arbejder på kontor, i kommunen i en administration - vi er 7 medarbejdere i teamet og så en chef, direktion mv.

Vi fik en ny kollega sidste år, og denne har en meget tilbagelænet holdning til flex.

Vi har et gammeldags flexur med en brik, som vi sætter i når vi kommer og tager ud når vi går.
Uret tæller fra klokken 7 morgen til 19. 
Vi har et skema som vi skal skrive afvigelser på; hvis vi er syge, holder ferie eller er til møde og derfor ikke til stede mv.

Vi har alle arbejdstid fra klokken 8 og så har vi fri alt afhængig af timetal; klokken 13, 14, 15 eller 15:30.

Uret er "tilgængeligt" for os alle, forstået på den måde at vi kan se hinandens saldo.
Det er så her jeg/vi kan se at X's saldo er højere end vores på trods af vi har samme arbejdstid og X ofte møder senere/går tidligere end os andre fuldtidsansatte...

I fredags f.eks, var X's saldo 100,04 da jeg gik hjem klokken 14:54 og da jeg mødte ind her til morgen var den pludselig 104,80.
X havde fri klokken 15 om fredagen og blev ikke 4 timer længere...

Og sådan har det været flere gange - X "glemmer" også at tage sin brik ud engang imellem - og ja, det kan jo ske - men X "glemmer" så også at tilføje dette minus på skemaet efterfølgende...

Det er drønfrustrerende og træls, uretfærdigt mv. for os andre... 

Men hvad gør man??

Har det af H til med at "sladre til chefen" og hvordan skulle det også lige serveres uden det måtte lyde som om man går og overvåger en kollega?

Man kan ikke tale med X om det, vedkommende er desværre utroligt arrogant og halv-modbydelig hvis man går imod dennes dagsorden. X hare desuden en uovertruffen evne til at få vendt tingene til egen fordel...

Men hvad tænker i?
Hvad ville du gøre? Hvordan? Hvorfor?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2016

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg ville aldrig stikke en kollega i ryggen ved direkte, at gå ind til chefen og sige det.

Men jeg kunne godt finde på, hvis jeg sad til et møde med min chef og tilfældigt kom til, at nævne, at det ikke var alle der var helt ærlige med sin flex

Anmeld Citér

21. november 2016

Momselomse

Profilbillede for Momselomse
Anonym skriver:

Men arbejder på kontor, i kommunen i en administration - vi er 7 medarbejdere i teamet og så en chef, direktion mv.

Vi fik en ny kollega sidste år, og denne har en meget tilbagelænet holdning til flex.

Vi har et gammeldags flexur med en brik, som vi sætter i når vi kommer og tager ud når vi går.
Vi har et skema som vi skal skrive afvigelser på; hvis vi er syge, holder ferie eller er til møde og derfor ikke til stede mv.

Vi har alle arbejdstid fra klokken 8 og så har vi fri alt afhængig af timetal; klokken 13, 14, 15 eller 15:30.

Uret er "tilgængeligt" for os alle, forstået på den måde at vi kan se hinandens saldo.
Det er så her jeg/vi kan se at X's saldo er højere end vores på trods af vi har samme arbejdstid og X ofte møder senere/går tidligere end os andre fuldtidsansatte...

I fredags f.eks, var X's saldo 100,04 da jeg gik hjem klokken 14:54 og da jeg mødte ind her til morgen var den pludselig 104,80.

Og sådan har det været flere gange - X "glemmer" også at tage sin brik ud engang imellem - og ja, det kan jo ske - men X "glemmer" så også at tilføje dette minus på skemaet efterfølgende...

Men hvad gør man??

Har det af H til med at "sladre til chefen" og hvordan skulle det også lige serveres uden det måtte lyde som om man går og overvåger en kollega?

Man kan ikke tale med X om det, vedkommende er desværre utroligt arrogant og halv-modbydelig hvis man går imod dennes dagsorden. X hare desuden en uovertruffen evne til at få vendt tingene til egen fordel...

Men hvad tænker i?

Bed vedkommende selv gå til chefen og fortælle ellers vil du! 

Anmeld Citér

21. november 2016

Abracadabra

Jeg tror, at jeg ville sige det til chefen.

Anmeld Citér

21. november 2016

TNBC

Anonym skriver:

Men hvad gør man??

Men hvad tænker i?

I er flere der ser det, saa maa I jo snake sammen, og med chefen, for chefen ender vel med at betale mere end han skal, hvis X Snyder med sine tider... Det tror jeg ikke chefen er glad for.
eller starte med at sige det til X og giv ham en chance for selv at rette det, for ellers vil du sige det til chefen.

Anmeld Citér

21. november 2016

Troldemommi

Det vedkommende gør er jo tyveri, kollega eller ej, tyveri er ulovligt, derfor ville jeg informere min chef om hvad der foregår, ved dine andre kollegaer noget om det? 

Anmeld Citér

21. november 2016

Anonym trådstarter

Jeg er ikke den eneste der ved det nej...

Men har svært ved at sige det til chefen uden at fremstå som en der overvåger X... En ting er at flexsaldoen er synlig, men derfor "behøver" man jo ikke holde øje med den, hvis du forstår...

vil få svært ved at forklare hvorfor/hvordan jeg/vi ved X snyder...?

Anmeld Citér

21. november 2016

Mo9ca

Anonym skriver:

Men har svært ved at sige det til chefen uden at fremstå som en der overvåger X... En ting er at flexsaldoen er synlig, men derfor "behøver" man jo ikke holde øje med den, hvis du forstår...

Hvorfor står du ikke ved det, hvis du/I overvåger x's saldo?

Det er da fuldstændig legitimt hvis I en dag har studset lidt over X's flexkort og derefter har lagt mærke til skævheden over tid!!

Det er jo tyveri af løn. Og hvis I har påtalt det over for X så  har vedkommende jo fået en chance for at rette op på det. 

Mvh. M

Anmeld Citér

21. november 2016

TNBC

Anonym skriver:

Tag et billed, naar I tager hjem og naar I kommer naeste morgen, hvis der er sket noget. Tag det saa det ikke ser ud som det er det I tager billed af...

Men I overvaager jo ikke, du har bare opdaget at der er noget galt,og synes det er maerkeligt, at Xs point har forandret sig for 4timer, naar X havde fri lige efter dig.

Anmeld Citér

21. november 2016

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Eftersom du er offentlig ansat kan du jo vende den med jeres tillidsmand hvis du er mere tryg ved det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.