Ubehagelig underlivsundersøgelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. november 2016

tarkoflen

Jeg har en anden historie end dig, men jeg har også været ude for en læge der slet ikke lyttede til mig! Jeg har endometriose og undersøgelser er virkelig udfordrerende og gør så ondt! Det føles som et kæmpe overgreb hvis det ikke bliver gjort ordentligt og med respekt. 

Det er på ingen måde ok det du har været udsat for! Og jeg tror jeg ville skrive til hende eller lægehuset at det ikke er ok den behandling du har fået, jeg vil dog ikke gå så langt som til at lave en klage over lægen... men hun skal selvfølgelig have at vide at det ikke var en ok behandling! Hun er der jo også for at lære

Jeg synes dog at de er meget bedre til at håndtere det der hvor vi har været i fertilitetsbehandling! Og det ud over synes jeg at de mandelige læger er MEGET mere rolige og forstående. Men det kan godt være at din fortid gør, at det ikke er en mulighed for dig, men det er måske værd at overveje, hvis det ikke er for voldsomt for dig. Dog kommer du nok også ind til mandelige læger i forbindelse med fertilitetsbehandling. 

Stort kram til dig

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2016

modesty

Anonym skriver:

Hej alle

Da dette er et ret følsomt og privat emne for mig vælger jeg at være anonym 

Forbered jer på et lidt langt indlæg 

Jeg har som barn/teenager været udsat for incest, så tjek mod livmoderhalskræft og diverse sygdomme der kan være i underlivet har jeg aldrig fået tjekket.

Jeg, eller rettere vi prøver at blive gravide, og der skal laves undersøgelse på undersøgelse. Den mest "almindelige" er dog at de skal lave en underlivsundersøgelse og tjekke for livmoderhalskræft og diverse sygdomme.

Jeg fandt endelig en læge som jeg følte mig tilpas nok med og tænkte, at nu var tiden inde for at få lavet denne undersøgelse (er 27 år) Jeg fik så lavet den første undersøgelse i sidste uge og mine tanker har været ret blandet siden omkring undersøgelsen.

Lægen kender til min fortid med incest. Hun er under uddannelse og er kun på lægehuset 1 gang om måneden, da hun veksler mellem skole og lægehuset.

Jeg fortæller til lægen at jeg selv føler jeg har en del kontrol over om jeg slapper af eller spænder (der nede) da jeg plejer at træne og lave øvelser. Da hun skal stikke den ind kan jeg slet ikke og jeg mener SLET ikke slappe af, jeg prøver at lave vejrtræknings øvelser for at slappe af, men jeg når kun lige at tage to dybe indåndinger før hun prøver igen, hvor jeg stadig spænder (ubevidst) og jeg viger næsten tilbage på briksen. Jeg siger tydeligt til hende at hun skal lige lade mig trække vejret, og lade mig prøve at slappe af, men inden jeg når at slappe nok af, siger hun tæl til 10 og så presser hun den simpelthen bare ind    Hold op det gjorde ondt.

Hun åbner den bræt op og siger at det nok vil spænde lidt, hvilket det gjorde en del. De resterende tests hun lavede var næsten ligeså slemme om end ikke værre. Men jeg har min støtte ved min side og prøver bare at trække vejret igennem det, og tænke på at det snart er overstået.

I to dage efter var jeg simpelthen så øm omkring (åbningen) og hver gang jeg satte mig gjorde det endnu mere ondt. Jeg fik at vide det kunne finde på at pletbløde, men det har der heldigvis ikke været noget af. Lige pt. prøver jeg at holde mig lidt positiv trods den ret ubehagelige oplevelse, men jeg skal videre til fertilitetsklinik hvor de også skal lave diverse undersøgelser. det eneste der gør at jeg ikke er helt skræmte væk er at jeg håber de er mere forsigtige og har lidt mere forstand på hvad de laver. Jeg tænker måske at lægen var mindre erfaren og var lidt presset da man typisk kun har et kvarter derinde før hun skal videre til næste patient.

Hvad er jeres tanker? Lyder det normalt at gøre sådan? Plejer de ikke at åbne den lidt langsomt? Har I oplevet noget lignende? 

Tak fordi jeg kan skrive dette anonymt.

Hun har ageret ufølsomt og ikke lyttet til dine behov og grænser. Det er rigtig øv.

Men som andre er inde på, vil jeg også sige at du nok bliver udfordret i fertilitetsverdenen. Der er rigtig mange gynækologiske undersøgelser. Hver gang du er derinde skal du scannes indvendigt eller undersøges på anden vis.

Har du en psykolog eller en kropsterapeut eller en anden fagperson som eventuelt ville kunne hjælpe dig med at bearbejde situationerne og/eller træne afspændingsøvelser?

Anmeld Citér

4. november 2016

Anonym trådstarter

lilledittemor skriver:

Åh hvor er jeg ked af at hun overhovedet ikke lytter til dig - hvad fanden har hun gang i! Jeg tror at jeg var brudt sammen i gråd.

Jeg har ligesom dig, en dårlig fortid.. Jeg er blevet undersøgt en del gange efterhånden og har også født to børn indtil videre og det er stadig svært for mig.

Jeg beder altid lægen om at fortælle præcis hvad de gør - inden de gør det.. også hvis de bare rør ved mit lår.. det synes jeg hjælper rigtig meget. Og tiden og roen omkring det er enormt vigtig.

Helt ærligt, så synes jeg at hende lægen er en skiderik! Og jeg ville helt sikkert klage over hende. Det er virkelig slet ikke i orden og overhovedet ikke normalt at hun bare jager den op.

Havde du kæresten med inde? Er han "enig" i at hun har været voldsom? 

Du må forlange at få en anden læge en anden gang - og så sig fra, hvis det går over dine grænser. Eventuelt tag kæresten med og hav aftalt et "signal" om hvornår du har fået nok - så må han sige fra på dine vegne.

Åh det blev lidt langt og rodet - håber at du forstår. Jeg bliver sgu sur når man ikke bliver respekteret - især med den slags!

Min bedre halvdel var der, og sagde at det så ud som om jeg var ved at græde, men det lagde jeg ikke selv mærke til. jeg lagde kun mærke til smerten. Ja, vi er begge enige i at det var lidt voldsomt.

det med at røre mit lår gjorde hun også, jeg synes bare det var yderst mærkeligt, indeni prøvede jeg at joke og tænkte prøver hun at nusse mig til at slappe af/åbne? Jeg følte det gjorde det modsatte.

Jeg ville ikke gå så langt at klage, da hun overordnet r en rigtig god læge, dette er det eneste dårlige jeg kan sige omkring hende, for har været hos hende i halvandet år og hun har hjulpet mig en del, så synes det ville være synd. Tror hellere at jeg vil snakke med hende personligt og fortælle hende hvordan jeg havde det. I øjeblikket efter undersøgelsen var dette ikke en mulighed for mig, men måske næste gang.

Det er helt okay med en lang besked. Det er nu rart at høre at de ikke burde jage den ind på den måde, så er jeg lidt mere rolig over næste gang, specielt da det er på fertilitetsklinikken.

Jeg har støtte med og vi har allerede snakket om at det måske skal være en mand, også selv om dette ikke er det fedeste, så er det måske mere rart i sidste ende for mig.

Anmeld Citér

4. november 2016

Aristocats

ønskebørn74 skriver:

En travlheds fejl!!! Hun bad om at vente og så skal der VENTES. Det er et overgreb. Når en kvinde siger hun ikke er klar, må en mand da heller ikke stikke sit lem op i hende. I det tilfælde er det voldtægt. Det er bare ikke i orden og hun skal hårdt og kraftigt have at vide at overgreb ikke er ok!!!

Du må endelig ikke tro, at jeg siger det lægen har gjort er i orden. Men om det er klagegrundlag, det skal man altid overveje grundigt - det er ikke ensbetydende med at man ikke skal sige til lægen at det var grænseoverskridende og ikke skal se igen, for det skal man i den grad, men om men skal lave en direkte patientklage er en anden sag. Bemærk også at jeg heller ikke siger at det ikke kan være en mulighed hvis helheden i det lægen gjorde var ubehageligt (hvilket jeg så senere læser at det var, hvis du læser bunden af mit indlæg) - men jeg mener at man skal tænke tingene igennem, før man bare lige pludselig svinger en klage ud. Nej, det lægen gjorde var absolut ikke heldigt eller ok, men jeg vil råde TS til at tage snakken med lægen først. 

Anmeld Citér

4. november 2016

Anonym trådstarter

Jeg er enig i, at det lægen har gjort ikke er i orden og helst ikke skal ske igen - men jeg ville nøje overveje om det er så seriøst at TS skal klage. En klage over en læge kan være meget alvorlig og have konsekvenser for lægens senere forløb. Klager over læger er ikke bare noget man smider til højre og venstre med - og jeg synes ærligt at det er at trække den i denne situation. Jeg negligerer ikke den ubehagelige oplevelse det  har måtte være for TS, men så stor en grov fejltagelse har lægen altså heller ikke begået - i hvert fald ikke noget der kræver en decideret patientklage! Måske skal man også huske på, at TS læge stadig er studerende og har derved ikke så mange års erfaring med lægepraksis - hun kan måske godt i få situationer agere mere uerfarent, fordi hun simpelthen ikke har lavet utallige undersøgelser endnu, som andre mere erfarne og færdiguddannede læger har. Selvfølglig skal lægen ikke begå fejl eller gentagende gange udføre ubehagelige og grænseoverskridende undersøgelser på patienter! Og selvom en fatal lægefejl eller grov behandling aldrig skal undskyldes, så sker der altså "småting", som for eksempel at man ikke skulle have stukket en nål i patienten uden at sige det først - eller som i TS tilfælde, indført et instrument før TS var helt klar. TS skal sige til lægen næste gang at hun havde en ubehagelig oplevelse og så se om den næste oplevelse er forbedret efter lægen har fået det afvide. Hvis ikke, må man tage den derfra. En patientklage er for strid her i mine øjne, men jeg kan selvfølgelig tage fejl, da jeg ikke ved 100 % hvordan det har foregået i helhed. 

Redigering: Hov, jeg kan så se nu at jeg fuldstændig har overset at TS skriver at de resterende undersøgelser også var slemme. Det giver mig lidt et andet perspektiv - og hvis lægen gentagende gange på ét visit ikke har vist hensyn, skal det selvfølgelig drøftes - det er vist bare ikke en "travlhedsfejl", som jo kan ske - dog ville jeg stadig holde lidt igen med klagen, men det er sparsomme informationer der er om de andre undersøgelser i indlægget. 

Vidste ikke hvor nødvendige de var at skrive om. Men her er der lidt om dem også.

Da hun skal strække instrumentet ud, gør hun det i total slowmotion modsat hvordan hun stak den ind. Der sagode hun at det ville nive lidt når den skulle ud nederst, der var jeg stadig øm fra da hun stak den ind så jeg ville egentlig bare gerne have den ud af mig hurtigt. Hun når at smide instrumentet væk og jeg prøver bare at ligge og slappe af (jeg troede vi var færdige) det var vi ikke.

Efter hun havde smidt instrumentet ud siger hun: jeg mærke lige i dig med to fingre, jeg når faktisk ikke at svare hende før hendes 2 fingre er inde i mig, jeg bliver helt overrasket og lidt chokeret, hvor efter hun så mærker godt rundt og siger at dette er min livmoderhals hun mærker på. Jeg synes bare det var ubehageligt og følte lidt at hun pressede mod så jeg følte at jeg skulle tisse. Da hun er mærket rundt tager hun fingrene ud og siger at alt så fint ud og mærkes fint. igen tror jeg vi er færdige og kigge ned mod hende hvor hun hurtigt når at sige, vi ikke er færdige, hun mangler en sidste ting. Hun skal stikke en pind i urinrøret for at teste mod en eller anden sygdom (har helt glemt navnet nu)

Der siger jeg til hende at puha det var altså lige ved at være for meget for mig for er øm. Hun siger at det er hurtigt og at den skal snarest rundt 3 gange inden i.

Jeg har forøvrigt et ar lidt over og langs siden af, det rammer ikke men hver gang hun spreder spænder der og hun holder fast hvor det er gør det ondt. - igen jeg var forberedt på at det ikke ville være rart,men eftersom mit arbejde er tydeligt og kan ses troede jeg hun ville være mere forsigtig. Hun holder eller nisser mig på låret og spreder så hun kan komme til urinrøret, men jeg spænder for er ret nervøs der, hun siger jeg spænder og at jeg skal slappe lidt mere af. Jeg griner og siger at jeg virkelig ikke tænkte over at jeg spændte men at jeg nok skulle prøve, igen inden jeg når at få sagt sætningen færdig stikker hun den der pind ting ind i, og hold op det gjorde ondt. Jeg sagde av og hun siger ja det kan godt nive lidt, hvor jeg så siger det niver ikke det brænder... Hun drejer den rundt 3 gange og endelig er vi helt færdige. 

Hun siger at gulvet er glat så jeg skal passe på når jeg rejser mig, jeg har heldigvis min støtte ved siden som hjælper mig op uden at vælte.

Lægen giver mig 4 stykker papir og siger at de er til at tørre geléen væk med, og det var sådan set det. 

Jeg har ikke tænkt mig at klage, blot snakke med hende næste gang. Men fremover skulle alle mine undersøgelser være på fertilitetsklinikken, der ser jeg frem til at komme hen.

Anmeld Citér

4. november 2016

Anonym trådstarter

Falk43 skriver:

Jeg tænker også at fertilitesbehandlingen vil blive en stor udfordring for dig og tænker også det kan ribbe op i de sår / ar og oplevelser du har med i bagagen . 

Ville anbefale dig at gøre dig nogle overvejelser omkring professionel støtte og hjælp til at komme  igennem de mange gange hvor en læge skal kigge dig op i skeden lave undersøgelser der kommer Til at gøre ondt ( æg udtagning? Æg oplægning) og du skal ligge i GU lejet . 

Jeg ved at det bliver en stor udfordring, men jeg har følt mig klar til børn længe og nu skal det være. 

Jeg snakker med mine nærmeste om mine oplevelser, og det hjælper mig meget. 

Jeg skal have IUI-H så æg udtagning og opsætning er vi slet ikke nået til og jeg håber og krydser fingre for at IUI-H lykkedes. Hvis ikke må vi tage det til den tid.

Anmeld Citér

4. november 2016

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Hun har ageret ufølsomt og ikke lyttet til dine behov og grænser. Det er rigtig øv.

Men som andre er inde på, vil jeg også sige at du nok bliver udfordret i fertilitetsverdenen. Der er rigtig mange gynækologiske undersøgelser. Hver gang du er derinde skal du scannes indvendigt eller undersøges på anden vis.

Har du en psykolog eller en kropsterapeut eller en anden fagperson som eventuelt ville kunne hjælpe dig med at bearbejde situationerne og/eller træne afspændingsøvelser?

Jeg har overvejet at få nogen som kan hjælpe mig med diverse ting, men har ikke helt vidste hvor eller hvad jeg skulle søge efter. En kropsterapeut kunne måske være en god idé, det vil jeg prøve at undersøge. Tak :-)

Anmeld Citér

4. november 2016

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle

Da dette er et ret følsomt og privat emne for mig vælger jeg at være anonym 

Forbered jer på et lidt langt indlæg 

Jeg har som barn/teenager været udsat for incest, så tjek mod livmoderhalskræft og diverse sygdomme der kan være i underlivet har jeg aldrig fået tjekket.

Jeg, eller rettere vi prøver at blive gravide, og der skal laves undersøgelse på undersøgelse. Den mest "almindelige" er dog at de skal lave en underlivsundersøgelse og tjekke for livmoderhalskræft og diverse sygdomme.

Jeg fandt endelig en læge som jeg følte mig tilpas nok med og tænkte, at nu var tiden inde for at få lavet denne undersøgelse (er 27 år) Jeg fik så lavet den første undersøgelse i sidste uge og mine tanker har været ret blandet siden omkring undersøgelsen.

Lægen kender til min fortid med incest. Hun er under uddannelse og er kun på lægehuset 1 gang om måneden, da hun veksler mellem skole og lægehuset.

Jeg fortæller til lægen at jeg selv føler jeg har en del kontrol over om jeg slapper af eller spænder (der nede) da jeg plejer at træne og lave øvelser. Da hun skal stikke den ind kan jeg slet ikke og jeg mener SLET ikke slappe af, jeg prøver at lave vejrtræknings øvelser for at slappe af, men jeg når kun lige at tage to dybe indåndinger før hun prøver igen, hvor jeg stadig spænder (ubevidst) og jeg viger næsten tilbage på briksen. Jeg siger tydeligt til hende at hun skal lige lade mig trække vejret, og lade mig prøve at slappe af, men inden jeg når at slappe nok af, siger hun tæl til 10 og så presser hun den simpelthen bare ind    Hold op det gjorde ondt.

Hun åbner den bræt op og siger at det nok vil spænde lidt, hvilket det gjorde en del. De resterende tests hun lavede var næsten ligeså slemme om end ikke værre. Men jeg har min støtte ved min side og prøver bare at trække vejret igennem det, og tænke på at det snart er overstået.

I to dage efter var jeg simpelthen så øm omkring (åbningen) og hver gang jeg satte mig gjorde det endnu mere ondt. Jeg fik at vide det kunne finde på at pletbløde, men det har der heldigvis ikke været noget af. Lige pt. prøver jeg at holde mig lidt positiv trods den ret ubehagelige oplevelse, men jeg skal videre til fertilitetsklinik hvor de også skal lave diverse undersøgelser. det eneste der gør at jeg ikke er helt skræmte væk er at jeg håber de er mere forsigtige og har lidt mere forstand på hvad de laver. Jeg tænker måske at lægen var mindre erfaren og var lidt presset da man typisk kun har et kvarter derinde før hun skal videre til næste patient.

Hvad er jeres tanker? Lyder det normalt at gøre sådan? Plejer de ikke at åbne den lidt langsomt? Har I oplevet noget lignende? 

Tak fordi jeg kan skrive dette anonymt.

Må sige min erfaring med kvindelige læger der udfører gynækologiske undersøgelser er dårlige  at hende her så oveni er uerfaren lyder som en dårlig kombi med din skræk. 

Jeg ville til enhver tid vælge en mandlig læge - til dét, de er mere blide og forsigtige -  imo.

Skred engang fra min daværende (kvindelige) læge da hun gav mig ca samme omgang som du har fået

Har fornyeligt donoret æg, og har i den forbindelse fået mange undersøgelser down there, og må igen anbefale en mandlig læge... 

Vil til enhver tid foretrække at snakke med en kvinde, og at have en kvindelig læge, men ikke til gynækologiske undersøgelser 

Anmeld Citér

4. november 2016

M1G

Sikke er ubehagelig oplevelse

Når du når til graviditet og fødsel vil jeg anbefale dig at fortsætte med at være meget åben omkring det og snakke med jordemoderen om det. 

Under fødslen kan i fx aftale at du skal undersøges så lidt som muligt og benytte en pudendus blokade under presseperioden hvis nødvendigt.  (En bedøvelse som bedøver underlivet).

Håber du vil møde mere forståelse i det videre forløb.  held og lykke.  �� 

Anmeld Citér

4. november 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Må sige min erfaring med kvindelige læger der udfører gynækologiske undersøgelser er dårlige  at hende her så oveni er uerfaren lyder som en dårlig kombi med din skræk. 

Jeg ville til enhver tid vælge en mandlig læge - til dét, de er mere blide og forsigtige -  imo.

Skred engang fra min daværende (kvindelige) læge da hun gav mig ca samme omgang som du har fået

Har fornyeligt donoret æg, og har i den forbindelse fået mange undersøgelser down there, og må igen anbefale en mandlig læge... 

Vil til enhver tid foretrække at snakke med en kvinde, og at have en kvindelig læge, men ikke til gynækologiske undersøgelser 

Er ked af at høre der er flere der også har haft dårlige oplevelser som min. Men de kan desværre nok ikke alle være gode  

Jeg tror også det ender med at blive en mandlig læge på fertilitetsklinikken. Jeg ved at de har utrolig god omtale så jeg ser faktisk kun frem til det, nervøsiteten tror jeg dog ikke forsvinder, men jeg prøver mit bedste 

Tak for svaret

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.