Lektier i 1 klasse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. september 2016

Liv_86

Mum33 skriver:

I indskolingen læser man 15 min hver dag på min søns skole. Det er den eneste lektie.

Men det er så 0 klasse ikk?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2016

Liv_86

Tullepoder skriver:

Vores går også på privat skole i 1. Klasse. Vi læser 2 sider 'Søren og Mette' hver dag, de ser gerne at vi også læser 30 minutter yderligt i bib bøgerne. Plus der skal laves 10 minutter matematisk. Derud over har hun et måneds opgavehæfte, der skal afleveres hver d. 1 i mdr.

vi laver de ting som hun skal, ellers vurdere vi hvad hun kan koncentrere sig om  

Okay det lyder lidt mere tilgængeligt. 

Udover det jeg har nævnt skal de også øve 5 nye ord om ugen, som jo også skal øves hver dag eller hver anden. 

Men det nytter jo ikke kun at læse de første 2-3 sider hvis hun så skal læse op af den 5 side som hun slet ikke kan koncentrere sig om

Anmeld Citér

15. september 2016

Liv_86

4kløver skriver:

Vildt de skal læse så meget.. Her har hun fri kl 14 og så har de altid læsning 2 sider øve ord læse 15 20 min for dem og 1 side i mat. Og må sige ja så er min godt flad.. 

Synes også det er meget. Og det er hver dag. 

Anmeld Citér

15. september 2016

Liv_86

Tvillingemor90 skriver:

Hvis jeg var dig så ville jeg lade hende læse 15/20 minutter - og så læse resten højt for hende mens du peger på ordene i bogen. På den måde for hun læst, og du hjælper hende med at færdiggøre (hun har kendskab til resten af historien). Det vigtigste i den alder er ikke at dræbe deres lyst til at lære og det tænker jeg man gør ved at læse lektier i 2 timer hver dag ! 

Jeg læser også historie for hende. Men når hun når der til hvor hun er kørt træt i det, så kan hun ikke holde fokus. Heller ikke på det jeg læser. 

Jeg synes bare det er enormt ærgeligt. Og der er slet ikke den der hyggestund med en bib bog, for det gider hun ikke efter alt den læsning

Anmeld Citér

15. september 2016

Liv_86

Klumpe-dumpe skriver:

Min 1. Kl har 1-2 sider for i samme bog. 

Nu er der jo stor forskel på hvordan de læser, og min læser godt, så det tager max to min. Så derfor læser hun også i sine bib bøger, og så 1-2 sider i en bog jeg vælger. Lige nu er det; legenderne om piraternes broderskab" 

og det er vel 20-30 min læsning om dagen. 

Ellers ingen lektior, da hun bliver færdig i skolen 

Det går også fint så længe hun holder fokus. 

Men den går lidt af jo mere det skal læses

Anmeld Citér

15. september 2016

Liv_86

Mor og meget mere skriver:

Jeg er godt nok lærer i overbygningen og har ikke den store føling med, hvad der er sædvane i de yngste klasser - men jeg kan umuligt tro, det er meningen, der skal læses lektier to timer dagligt! Og hvis det ER forventningen fra lærernes side, ville jeg tage det op med dem hurtigst muligt. Var det mit barn, ville jeg selv sætte en grænse på 1/2 time. Hverken 6- eller 16-årige skal i grundskolen bruge så meget af deres "fritid" på skolearbejde. Læsning er vigtigt, også på daglig basis, men mindst lige så væsentligt er det, at børn får lov at have et børneliv og ikke bliver kede af at gå i skole. Slet ikke i 1. klasse. 

I matematik er det fx kun det de ikke har fået lavet i skolen. Det er nogen gange meget og andre gange lidt eller ingenting. 

Så har de også øve ord hver uge og så de der 5 sider hver dag, plus at de jo gerne ser vi læser i bib bøgerne. 

Det bliver til meget tid. I den her uge har vi brugt to timer ca hver dag. Aner ikke hvad jeg skulle gøre hvis jeg først kunne hente kl 16

Anmeld Citér

15. september 2016

Liv_86

NypåVej7årSenere skriver:

Undskyld jeg siger det, men jeg synes, at det lyder helt tosset. I den alder er det super vigtigt at få leget og rørt sig og opbygge sine sociale kompetencer. Det kan hun jo umuligt nå, hvis hun skal læse lektier 2 timer om dagen + at langt de fleste jo ikke kan hente kl 14.

Min datter går i lilleskole. Her er der af princip ikke lektier for før 3 klasse, fordi de ikke synes de kan få mere i hovedet en de gør på en normal skoledag + skal ha tid til at lege. Men det er så meningen at man løbende læser med dem og laver matematik i hverdagen - ikke fra bøger men med eksempler og den slags. Indtil videre har vi ikek læst ret meget med hende, og vi tar det helt stille og roligt. De fleste børn (som ikke er ordblinde) skal nok lære at læse. Hvad er det der haster så meget? Giv dem noget skoleglæde og nogle gode relationer, så skal de nok få succes 

Aner virkelig heller ikke hvad jeg skulle gøre hvis jeg først kunne hente kl 16. Hun har også dans en gang om ugen, hvilket jeg ikke vil fragtage hende. 

Synes også man som børn skal dyrke en form for sport. Men lejeaftaler er da helt udelukket i hverdagen. Synes sku det er ærgeligt

Anmeld Citér

15. september 2016

lineog4

Liv_86 skriver:

Men det er så 0 klasse ikk?

Det behøver ikke være 0. Klasse - mange skoler og klasser har endeløse snakke om lektier. I forskningen om læring taler og skriver man også en del om lektier. Og der er en del som er enge om at lektier ikke fremmer læringen især ikke i de mindre klasser, ja nogle er endda ude at sige lektier kan have en signifikant dårligt effekt på læringen.

Læsning hver dag i 20 minutter vil for de fleste elever give et bedre læseindlæringsforløb og kategoriseres ikke som lektier men som træning. Derudover er der en del tale om feedforward i hjemmene, fx hvis man i engelsk skal have om farver så taler man om farver og de engelske ord hjemme på forhånd, det er for at forsøge at sørge for alle elever kommer med samme udgangspunkt. 

Men staveord, matematik opgaver lektier alla det du ikke nåede her oppe skal laves hjemme, månedsopgaver og hvad ved jeg. Er der en del både teoretikere og praktikere som tager afstand fra og mener det ikke giver mere læring og "dygtigere" elever. Der var for få år tilbage et forsøg med to parallel klasser hvor den ene havde lektier og den anden ikke, man testede udgangspunktet og så igen løbende og i slutningen efter et år, klassen der fik lektier havde ikke lært mere end den anden. Derfor vil du også kunne opleve en 3. Klasse uden lektier og ja sågar en udskolingsklasse (her jeg dog endnu ikke mødt)

Anmeld Citér

15. september 2016

Liv_86

lineog4 skriver:

Jeg har ikke selv barn i første klasse, har haft det og skal have det lige om lidt og er lærer i indskolingen. 

Jeg må indrømme jeg bliver lidt skræmt over alle de "lektier" der tales om i denne tråd i de små klasser (er lige så skræmt over dem i de store klasser). Jeg tænker eleverne har rigelig tid i skolen og kun burde forventes at læse i 20 minutter om dagen der hjemme og eventuelt 15 minutter matematik om ugen (og ja mente om ugen). Hvad skal de dog have så travlt for, og hvorfor skal skolen som den standardiserede læring dog fylde så meget i deres liv som er fyldt med læring hele tiden? Jeg skræmmes over man bliver nød til at fravælge legen med de andre i fritidsordningen pga lektier, fair nok hvis det er pga ro, pga tid med mor osv, men pga lektier - sådan burde det absolut ikke være. Børn og unge har brug for børne/unge tid.

der er fordele og ulemper ved en fælles læsebog, I oplever lige nu ulempen nemlig den at man ikke kan differentiere hvis man dagen efter skal læse højt i klassen for så skal alle have øvet de samme sider og for nogle tager 5 sider i Søren og Mette 10 minutter og for andre tager det 30 minutter, for nogle er det nok at læse det en gang for andre skal det læses to gange for at have mod til st læse op i klassen. 

Men igen jeg bliver pessimist på vores skolers vegne hvis man allerede i september i 1. Klasse har lektier ved siden af skoledagen som fylder over 20 minutter om dagen. 

Jeg dynes egenligt det er fint nok at der er lektier og de skal læse og øve ord. Jeg synes bare at de fem sider er voldsomt meget, når der også skal læses udover det. 

Jeg tænker at jeg tager en snak med læren

Anmeld Citér

15. september 2016

Babilooo

Det kan jo være at lærerne ikke taler så meget sammen så mængden af lektier ikke er koordineret. 

Regn sammen og tal med lærerne om det. Det er ikke normalt eller ønskeligt med to timers lektielæsning i 1. Klasse. Hvis de bliver hentet 16.30 og spise en halv time...??! Så er aftenen jo udelukkende gået med lektier før det er sengetid. 

Jeg har altid klaret mig godt i skolen og jeg læste ikke altid 2 timer selv i gymnasiet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.