Liv_86 skriver:
Men det er så 0 klasse ikk?
Det behøver ikke være 0. Klasse - mange skoler og klasser har endeløse snakke om lektier. I forskningen om læring taler og skriver man også en del om lektier. Og der er en del som er enge om at lektier ikke fremmer læringen især ikke i de mindre klasser, ja nogle er endda ude at sige lektier kan have en signifikant dårligt effekt på læringen.
Læsning hver dag i 20 minutter vil for de fleste elever give et bedre læseindlæringsforløb og kategoriseres ikke som lektier men som træning. Derudover er der en del tale om feedforward i hjemmene, fx hvis man i engelsk skal have om farver så taler man om farver og de engelske ord hjemme på forhånd, det er for at forsøge at sørge for alle elever kommer med samme udgangspunkt.
Men staveord, matematik opgaver lektier alla det du ikke nåede her oppe skal laves hjemme, månedsopgaver og hvad ved jeg. Er der en del både teoretikere og praktikere som tager afstand fra og mener det ikke giver mere læring og "dygtigere" elever. Der var for få år tilbage et forsøg med to parallel klasser hvor den ene havde lektier og den anden ikke, man testede udgangspunktet og så igen løbende og i slutningen efter et år, klassen der fik lektier havde ikke lært mere end den anden. Derfor vil du også kunne opleve en 3. Klasse uden lektier og ja sågar en udskolingsklasse (her jeg dog endnu ikke mødt)
Anmeld
Citér