Jeg har ikke selv barn i første klasse, har haft det og skal have det lige om lidt og er lærer i indskolingen.
Jeg må indrømme jeg bliver lidt skræmt over alle de "lektier" der tales om i denne tråd i de små klasser (er lige så skræmt over dem i de store klasser). Jeg tænker eleverne har rigelig tid i skolen og kun burde forventes at læse i 20 minutter om dagen der hjemme og eventuelt 15 minutter matematik om ugen (og ja mente om ugen). Hvad skal de dog have så travlt for, og hvorfor skal skolen som den standardiserede læring dog fylde så meget i deres liv som er fyldt med læring hele tiden? Jeg skræmmes over man bliver nød til at fravælge legen med de andre i fritidsordningen pga lektier, fair nok hvis det er pga ro, pga tid med mor osv, men pga lektier - sådan burde det absolut ikke være. Børn og unge har brug for børne/unge tid.
der er fordele og ulemper ved en fælles læsebog, I oplever lige nu ulempen nemlig den at man ikke kan differentiere hvis man dagen efter skal læse højt i klassen for så skal alle have øvet de samme sider og for nogle tager 5 sider i Søren og Mette 10 minutter og for andre tager det 30 minutter, for nogle er det nok at læse det en gang for andre skal det læses to gange for at have mod til st læse op i klassen.
Men igen jeg bliver pessimist på vores skolers vegne hvis man allerede i september i 1. Klasse har lektier ved siden af skoledagen som fylder over 20 minutter om dagen.
Anmeld
Citér