Lektier i 1 klasse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.169 visninger
32 svar
19 synes godt om
14. september 2016

Liv_86

Hej derude. 

Tænkte på hvor mange lektier jeres børn har for i 1 klasse. Specielt i dansk og med læsning. 

Min datter skal læse 5 nye sider til hver dag i bogen "Søren og mette". Jeg synes personligt selv at der står meget på de sider. Derudover ser de også gerne at vi læser i de biblioteks bøger som de låner. 3 nye bøger om ugen. 

Det tager mellem 30-45 min at læse hver dag og så når vi kun igennem det een gang. Jeg læser først og så læser min datter. Egentlig skulle hun nok læse det i hver fald to gange men efter den første gang kan jeg bare mærke at hun ikke kan koncentrere sig mere. 

Pt henter jeg hende kl 14 for at få tid til lektier inden hun bliver for træt. Så vi er hjemme 14.15 og bruger gerne 2 timer på de forskellige lektier. 

Er det også sådan lektie mæssigt hos jer?

overvejer nemlig at snakke med hendes lære om det, men vil gerne vide hvad det "normale" er. Hun går i privat skole, ved ikke om der er forskel. 

Sætter et billede af en af siderne så i kan se noget af indholdet. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2016

Mortilah

Jeg tænker 2 timer er lang tid? Men omvendt- hvis hun kunne læse ville det jo gå lynhurtigt med læselektierne.

Hos os kunne den éne læse i BH Klassen og derfor mærkede vi ikke noget til lektierne. Den anden læser først nogenlunde flydende her i 2. Klasse. Der havde de 15 min læsning for hver dag og ikke et bestemt antal sider.

Anmeld Citér

14. september 2016

Liv_86

Mortilah skriver:

Jeg tænker 2 timer er lang tid? Men omvendt- hvis hun kunne læse ville det jo gå lynhurtigt med læselektierne.

Hos os kunne den éne læse i BH Klassen og derfor mærkede vi ikke noget til lektierne. Den anden læser først nogenlunde flydende her i 2. Klasse. Der havde de 15 min læsning for hver dag og ikke et bestemt antal sider.

Altså 2 timer er med alle lektierne. 

Men at læse de 5 sider de har for hver dag tager mellem 30-45 min. Og jeg synes de fem sider er meget. Derudover skal vi helt også læse i bib bøgerne, hvilket vi aldrig får tid til. 

Anmeld Citér

14. september 2016

Aristocats

Jeg synes generelt at 2 timer til lektier i 1. klasse er meget. Og hvis det tager din datter 30+ minutter at læse de sider, så synes jeg også at det nok er for stor en mundfuld. Især når der står så meget på siderne, så kan 5 sider da hurtigt tage lang tid for et barn i 1. klasse (hvilket det jo så også gør). Måske er det bare mig, men igen, synes det er meget lang tid at bruge på lektier allerede i 1. klasse. Det kunne godt tyde på, at de får lige lovligt meget for (i hvert fald i min optik). Håber ikke at mine børn i 1. klasse skal bruge 2 timer på lektier allerede, især taget i betragtning af, at det også kun er starten af skoleåret. 

Anmeld Citér

14. september 2016

Tobis

Profilbillede for Tobis

Vi læser ca. 20 min hver dag. Det synes jeg er passende. Hun har ingen lektier for. 

Anmeld Citér

14. september 2016

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Min søn har ikke lektier for men er ser gerne man læser 15 min hver dag . Vi læser ike hver da men en hel Bib bog et par gange om ugen. Han læser godt

Anmeld Citér

14. september 2016

Liv_86

Tobis skriver:

Vi læser ca. 20 min hver dag. Det synes jeg er passende. Hun har ingen lektier for. 

Har de så en læsebog de læser i eller er det selv lånte bøger?

Anmeld Citér

14. september 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
Liv_86 skriver:

Hej derude. 

Tænkte på hvor mange lektier jeres børn har for i 1 klasse. Specielt i dansk og med læsning. 

Min datter skal læse 5 nye sider til hver dag i bogen "Søren og mette". Jeg synes personligt selv at der står meget på de sider. Derudover ser de også gerne at vi læser i de biblioteks bøger som de låner. 3 nye bøger om ugen. 

Det tager mellem 30-45 min at læse hver dag og så når vi kun igennem det een gang. Jeg læser først og så læser min datter. Egentlig skulle hun nok læse det i hver fald to gange men efter den første gang kan jeg bare mærke at hun ikke kan koncentrere sig mere. 

Pt henter jeg hende kl 14 for at få tid til lektier inden hun bliver for træt. Så vi er hjemme 14.15 og bruger gerne 2 timer på de forskellige lektier. 

Er det også sådan lektie mæssigt hos jer?

overvejer nemlig at snakke med hendes lære om det, men vil gerne vide hvad det "normale" er. Hun går i privat skole, ved ikke om der er forskel. 

Sætter et billede af en af siderne så i kan se noget af indholdet. 

I folkeskolen er hovedreglen 15 min. Dagligt. Herudover kan der være andre lektier, men de burde være begrænset her efter skolereformen hvor der er indlagt lektielæsning i skoletiden.

Anmeld Citér

14. september 2016

Tobis

Profilbillede for Tobis
Liv_86 skriver:

Har de så en læsebog de læser i eller er det selv lånte bøger?

Lige nu er det bøger, de selv låner, men jeg ved, de skal have en læsevog inden så længe. 

Anmeld Citér

14. september 2016

Mum33

I indskolingen læser man 15 min hver dag på min søns skole. Det er den eneste lektie.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.